کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

در هیچ جای دنیا این آشفته بازار فضای مجازی ایران وجود ندارد/ آقایان به فرزندان خودشان اجازه ورود به این فضا را می‌دهند؟/ توضیحات جهرمی به هیچ وجه قانع کننده نبود/ مسئولان مربوطه را به این راحتی رها نمی‌کنیم/ در همه دنیا بالاترین نرخ استفاده از شبکه‌های مجازی مربوط به اشتغال و مسائل علمی است اما در ایران برعکس است

27 تير 1399 ساعت 13:55

یزدی‌خواه گفت: خانواده ها به شدت نگران هستند و می‌خواهند که در راستای حفظ صیانت از فرزندانشان و فرزندانمان یک کاری انجام شود.


گروه فرهنگی جهان نیوز: سید علی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهان نیوز با اشاره به انگیزه بسیار زیاد در بین اعضای کمیسیون فرهنگی برای کار در این حوزه، اظهارداشت: افرادی که در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی حضور دارند به میل و رغبت خود و از روی علاقه با توجه به تعهد انقلابی و دینی‌شان پا به این عرصه گذاشته‌اند و برخی از افرادی هم که اولویت شان کمیسیون های دیگر بود و نسبت به قرارگیری در لیست اعضای  این کمیسیون اعتراض داشتند هنوز در این کمیسیون حضور پیدا نکردند.
 
وی در ادامه درباره ناهنجاری‌های فرهنگی و راه های مقابله با آن توضیح داد: اگر با حداکثر ظرفیت و بهره‌گیری از حضور نخبگان و گروه‌های جهادی که در بخش فرهنگی دغدغه دارند مسائل مربوط به فرهنگ دنبال می‌شد، خیلی از ناهنجارهایی که در حال حاضر در حوزه های مختلف فرهنگی وجود دارد، اتفاق نمی‌افتد. قریب به 26 دستگاه فرهنگی در کشور وجود دارد که کارکردهای فرهنگی دارند، بررسی عملکرد و تا آنجایی که امکان داشته باشد هم افزایی بین این دستگاه ها برای عملکرد بهتر را اعضای کمیسیون فرهنگی پیگیری و نظارت خواهند کرد.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با تاکید بر اهیمت و جایگاه مسائل فرهنگی در جامعه خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی در ابعاد مختلف مانند ابری روی مسائل کلان کشور سایه می‌اندازد. مسائل فرهنگی وقتی در مباحث نظری مورد بررسی قرار می‌گیرد، سایر بخش‌ها از جمله اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی را در بر می‌گیرد و در این حوزه ها هم نقش آفرینی می‌کند.
 
یزدی‌خواه با بیان اینکه باید در جامعه نسبت به مسائل فرهنگی همواره دغدغه و حساسیت وجود داشته باشد تاکید کرد: دلسوزان مسائل فرهنگی باید دائماً دغدغه داشته باشند و اگر دغدغه‌ای در این خصوص نباشد، ایستایی و عدم تحرک و سکون منجر به سقوط فرهنگی می‌شود. هر چقدر هم روی موضوعات فرهنگی کار شود در کوتاه مدت نمی‌توان به آن نقطه ایده آل دست یافت و همیشه باید آن جامعه آرمانی و مدینه النبی و جامعه تراز مهدوی را مدنظر داشته و خود را با آن سنجید و تا رسیدن به آن فرسنگ‌ها راه در پیش است.

وی در ادامه افزود: اعضای کمیسیون فرهنگی در این مدت کوتاه بسیار پیگیر برخی مسائل مربط به حوزه فرهنگ بودند و این عزم و اراده نشان از انگیزه بالای اعضای کمیسیون است، اما این بدان معنا نیست که دلسوزان حوزه‌های مختلف مسائل فرهنگی تصور کنند؛ حالا که کمیسیون فرهنگی با انگیزه و فعال است ما دیگر دغدغه فرهنگی نداشته باشیم. همه افراد جامعه باید از متولیان فرهنگی و سازمان‌های فرهنگی و معاونت‌های فرهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و غیر اجرایی کشور یک مطالبه سنگینی را در این حوزه داشته باشند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به نگرانی ها درباره وضعیت فضای مجازی کشور گفت: با عنایت به رشد قارچ گونه شبکه های مجازی و سرمایه گذاری سنگین دشمنان در این حوزه و عدم دسته بندی مطالب قابل دسترسی قشرهای مختلف جامعه که حتی یک کودک هم می‌تواند همان مطالبی را که یک انسان بالغ و عاقل می‌بیند، مشاهده کند و به هرگونه محتوای غیر مناسبی به آسانی دسترسی داشته باشد، نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده و در این مواقع فیلتر هم جواب نمی‌دهد. هیچ جای دنیا همچین آشفته بازاری که رها شده و مسئولان مربوطه‌اش هیچ دلنگرانی نسبت به آن  ندارند، دیده نمی‌شود. تردیدی ندارم که خود مسئولان هم اجازه نمی‌دهند فرزندانشان در این فضا وارد شوند و چگونه اجازه می‌دهند که فرزندان ما وارد این فضا شوند.
 
یزدی‌خواه با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های داخلی فضای مجازی تصریح کرد: سرویسی که به پیام رسان های خارجی داده می‌شود بیشتر از پیام رسان های داخلی است و  حدود 70 درصد ظرفیت پهنای باند کشور در اختیار شبکه‌های خارجی می‌باشد. شبکه‌های داخلی را مثل خودرو داخلی کیفیتش را تقویت نمی‌کنند و بعد انتظار دارند که مردم خودروی خارجی نخرند یا گرایش به استفاده از شبکه‌های مجازی خارجی نداشته باشند. مطالبه جدی از نهادهای متولی به خصوص وزارت ارتباطات داریم و مسئولان مربوطه‌اش را به این راحتی رها نمی‌کنیم و با طرح سوال و تذکر و شکایت به کمیسیون اصل نود و هر جا که دستمان برسد پیگیری می‌کنیم. صحبت‌ها و توضیحات وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس هم به هیچ وجه برای نمایندگان قانع کننده نبود. به عنوان نماینده مردم وظیفه پیگیری این موضوع را داریم و خانواده‌ها به شدت نگران هستند و می‌خواهند که در راستای حفظ صیانت از فرزندانشان و فرزندانمان یک کاری انجام شود.

وی در پایان درباره تاثیر فضای مجازی در اشتغالزایی بیان کرد: در همه دنیا بالاترین میزان استفاده از شبکه مجازی در حوزه اشتغال و اشتغال زایی و مسائل علمی است ولی در ایران پایین ترین نرخ استفاده در حوزه فضای مجازی مربوط به اشتغال است در حالی که باید بیشترین میزان استفاده از فضای مجازی را در حوزه اشتغال داشت. در حال حاضر کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت در کشور درحال توسعه می‌باشد با این حال هنوز اشتغال در کف است و اصلا قابل مقایسه با سایر شاخص ها نیست و امیدوارم شاهد تحول در این عرصه باشیم.

گفت‌وگو از محمد هادی


کد مطلب: 734015

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/734015/هیچ-جای-دنیا-این-آشفته-بازار-فضای-مجازی-ایران-وجود-ندارد-آقایان-فرزندان-خودشان-اجازه-ورود-فضا-می-دهند-توضیحات-جهرمی-وجه-قانع-کننده-نبود-مسئولان-مربوطه-راحتی-رها-نمی-کنیم-همه-بالاترین-نرخ-استفاده-شبکه-های-مربوط-اشتغال-مسائل-علمی-اما-برعکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com