سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
۱

«شغل ایران»، مستندی ضد ایران

چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 279380
«شغل ایران» عنوان فیلمی ضدایرانی محصول ایالات متحده است؛ فیلمی با درونمایه مستند که بنا بوده تِمی ورزشی داشته باشد اما از نیمه به بعد تمی کاملا سیاسی و البته ضدایرانی به خود می گیرد!
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، «شغل ایران» عنوان مستندی است محصول آمریکا و آلمان؛ مستندی با محوریت بخشی از زندگی یک بسکتبالیست سیاهپوست آمریکایی به نام «کوین شپارد» که هرچند در بخشهای ابتدایی قصد دارد صرفا زمینه ای ورزشی داشته باشد اما از جایی به بعد تِم سیاسی به خود گرفته و موضع یکجانبه خود نسبت به حوادث سیاسی ایران را به تصویر می کشد.



در مرکزیت مستند «کوین شپارد» قرار دارد؛ بسکتبالیستی  حرفه ای که در برهه ای از زمان و برای بازی در تیم «لوله آ.اس» به شیراز می آید. شپارد چنان که خود ادعا می کند برای کشف ناشناخته ها به ایران می آید اما دیری نمی گذرد که آشنایی او با سه زن ایرانی به تبدیل خانه وی به عنوان محلی برای  گردهمایی گروهی از رفقای این سه زن بدل می شود؛ گردهمایی هایی که به تدریج رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرد.کمی بعدتر کوین شپارد درگیری در حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ را هم تجربه کرده و مستند «شغل ایران» رنگ و بویی کاملا سیاسی به خود می گیرد.


کارگردانی «شغل ایران» برعهده «تیل شودِر» بوده، کسی که متولد سیاتل آمریکا است اما در گوتینگن آلمان رشد کرده و بزرگ شده است و به همین دلیل است که اغلب ساخته های پیشین او محصول آلمان بوده اند. اما دلیل علاقمندی «تیل شودِر» به ایران و ساخت مستندی ضدایرانی به دلیل اصالت همسر اوست؛ «سارا نجومی» همسر شودر ایرانی الاصل بوده و هم او بوده که بعد از شنیدن خبر حضور «کوین شپارد» در ایران از طریق اسکایپ با او ارتباط برقرار کرده و او را در جریان ساخت فیلم قرار داده است.



بعد از کسب موافقت شپارد، در زمستان ۲۰۰۸-۲۰۰۹ (۱۳۸۷) تیل شودر به ایران آمده و کار فیلمبرداری این مستند را در شیراز آغاز می کنید و دیری نمی گذرد که تولید این فیلم مستند به حوادث بعد از انتخابات ۸۸ گره می خورد.



در مرحله انجام تحقیقات پیرامون این مستند به جز سارا نجومی، «گِرِگ موریشیگ» هم به تیل شودِر یاری رسانده است و فیلمبرداری کار هم توسط بهمن کیارستمی، آرش آبالوچ و «کریس والنتین» انجام شده است. تهیه کنندگان اصلی کار تیل شودر و سارا نجومی بوده اند و چهره هایی نظیر «کریستین امانپور»، «مازیار جبرانی»، «کریم سجادپور» و  هم به عنوان حامی تولید در کنار این دو نفر حضور داشته اند!

افتتاحیه مستند «شغل ایران» در جشنواره سال گذشته لوس آنجلس انجام شده و اکران محدود آن در شهرهایی مانند نیویورک و لوس آنجلس انجام شده و فیلم اکران محدودی در آلمان را هم تجربه کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
Iran, Islamic Republic of
ضد ایرانی تر از این فیلم نویسنده این مقاله است