کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه اعتراضات آبی در اصفهان و چهارمحال و بختیاری؛

گفت‌وگوی تفصیلی جهان نیوز با نماینده مردم شهرکرد/ مردم اصفهان بدانند حرف ما، «نه به انتقال آب» نیست

6 آذر 1400 ساعت 15:16

امروز مساله اصلی در موضوع آب عدم توجه به خشکسالی های متمادی سال‌های گذشته و عدم توجه به منابع موجود آبی استان چهارمحال و بختیاری است.


گروه سیاسی جهان نیوز: با ادامه دار شدن خشکسالی ها در کشور به ویژه در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان استانی که سرچشمه کارون و زاینده رود می‌باشد، چند سالی است مشکل کمبود آب و همچنین طرح های غیرقانونی انتقال آب به دغدغه اصلی در میان مردم این استان که معیشت خود را بر دو پایه دامپروری و کشاورزی بنا نهاده‌اند تبدیل شده و در طول سال‌های اخیر این موضوعات رفته رفته در حال تبدیل شدن به تنش‌های امنیتی و  قرار گرفتن مردم دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری رو در روی هم می‌شود، تا آنجا که در سال‌های اخیر چندین تجمع و درگیری در مرز دو استان رخ داده است.

به نظر می‌رسد علت این تنش ها عدم تبیین دقیق موضع مردم و نخبگان استان چهارمحال و بختیاری برای مردم و کشاورزان استان اصفهان می‌باشد که همین موضوع برای مردم اصفهان دلیلی بر سوءاستفاده و تحریک مردم از سوی بعضی مغرضین شده است.

آقای احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با جهان نیوز برای شفاف سازی طرح‌های انتقال آب و موضع رسمی مردم استان در موضوع انتقال آب و وقایع رخ داده نکاتی را بیان کردند که در ادامه خواهید خواند:

آقای راستینه! به نظر شما منشا تنش های آبی در گذشته و به خصوصا الان بین استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری چیست؟ و اساساً شما چگونه به این موضوع نگاه می‌کنید؟
راستینه: مساله آب به عنوان یکی از عومل مهم زیرساختی در توسعه، آبادانی و حیات جوامع بشری است، مساله آب در کشور ما با توجه به این که متاسفانه در یک نقطه‌ای قرار گرفته که خشکسالی‌های متمادی بر کشور حاکم شده شرایط سختی را برای تامین آب شرب و همچنین آب کشاورزی، صنعت و خدمات به وجود آورده است. طبیعتا با توجه به اینکه آب یک موضوع ملی است و در نگاه مقام معظم رهبری تاکید شده که این نگاه ملی در تامین مایحتاج استان‌ها، شهرها و روستاها به صورت یک نگاه ملی با حفظ حیات حرکت آب دیده شود بسیار حائز اهمیت است و سم نگاه منطقه‌ای در موضوع آب متاسفانه سبب تمرکز بی رویه برای توسعه صنایع و یا کشاورزی ها بدون آمایش سرزمینی و بدون تمرکز بر ظرفیت‌های منطقه‌ای به واسطه انتقال های آب بین حوضه ای شود که این انتقال ها هم استان های مبدا را دچار مشکل کرده و هم استان های مقصد را. چرا که به این واسطه بهره وری از آب دچار مشکل گردیده که متاسفانه باید توجه کرد که مدیران ما یک مدیریت صحیح در نظام بهره وری و استفاده درست و منطقی از آب را در دستور کار خود قرار نداده‌اند.

لذا مساله ما در موضوع آب به هیچ عنوان اختلافات بین استان ما و استان های همجوار نیست چرا که استان ما با استان اصفهان و استان خوزستان مراودات بسیار زیادی دارند. هم مردم استان ما در این استان ها زندگی می‌کنند و هم بالعکس و لذا ما معتقدیم که آنچه باید به آن توجه شود علت اساسی پدید آمدن مشکلات است و به آن علت پرداخته شود. امروز مساله اصلی در موضوع آب عدم توجه به خشکسالی های متمادی سال‌های گذشته و عدم توجه به منابع موجود آبی استان چهارمحال و بختیاری است.
 

تجمع مسالمت‌آمیز مردم چهارمحال و بختیاری درباره مسأله کم‌آبی (۳ آذر ۱۴۰۰)
 
دشت‌های استان به دشت های بحرانی و ممنوعه تبدیل شده‌اند
استان ما از نظر ذخایر آبی کشور و سرچشمه های موجود در استان، در آمار 11 درصد منابع آبی را داراست. اما این منابع آبی در طول سال‌های گذشته متاسفانه بخاطر سیاستگذاری های غلط و زیاده خواهانه و به سبب انتقال های شدید آب بین حوضه‌ای، استان را دچار مشکل کرده است؛ در حال حاضر دشت های استان به دشت های بحرانی و ممنوعه تبدیل شده و اقلیم آب و هوایی استان به شدت متاثر از این سیاستگذاری شده است. شاید برای خیلی‌ها سخت است وقتی می‌گوییم در این استان 220 روستا تنش آبی دارند و با تانکر آب رسانی می‌شوند.

این موضوعات در سطح ملی برای مردم استان اصفهان تبیین شده است؟
راستینه: خیر، این موضوعات متاسفانه چون در سطح ملی به درستی اطلاع رسانی نشده مردم استان های همجوار از جمله مردم عزیز و ولایتمدار اصفهان فهم و شناخت شان نسبت به مسائل آبی استان ما صرفا بر مبنای آن چیزی است که از مسئولین در بیانات و مطالبه گری خود برای انتقال های آب بین حوضه‌ای می‌شنوند.

فقط 8 درصد سهم زاینده رود به استان چهارمحال و بختیاری تخصیص داده شده
البته یک مورد دیگر که به نظر باید تبیین شود این است که در حوضه آبریز زاینده رود 92 درصد رودخانه زاینده رود از استان ما خارج می‌شود و تنها 8 درصد سهم رودخانه زاینده رود برای تامین آب شرب و کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری پیش بینی شده است. ما در طول سال های گذشته مکررا به وزارت نیرو گفته‌ایم سهم و تخصیص آب ما را بر اساس جدول مصارف و منابع شفاف به ما اعلام کنید، جالب است وزارت نیرو هیچگاه این مسئولیت ذاتی خود را انجام نداده است، در تخصیص سهم زاینده رود مصوب شده است که استان ما حق برداشت 237 میلیون متر مکعب آب از زاینده رود را دارد، اما امروز با وجود همه طرح ها که اجرا شده و حتی طرح بن-بروجن که هنوز به بهره برداری نرسیده است کل برداشت استان ما بعد از بهره برداری از طرح بن-بروجن که قابل محاسبه است به 140 یا 150 میلیون متر مکعب هم نمی‌رسد یعنی باز هم با 237 میلیون متر مکعب مصوب وزارت نیرو فاصله زیادی داریم اما فضاسازی و اطلاعات غلط و متاسفانه دروغ پردازی‌هایی که در فضاهای مجازی توسط شبکه مافیای آب بعضا از زبان مسئولین مطرح می‌شود مردم را دچار خطا در تصمیم گیری نسبت به این موضوع می‌کند و لذا مردم استان اصفهان تصورشان نسبت به برداشت استان چهارمحال و بختیاری از زاینده رود تصور غلطی است که متاسفانه برای اصلاح این تصور نادرست هیچ تلاشی از طرف مسئولین نشده است.

با این توضیحاتی که بیان کردید پس چرا آب به کشاورزان شرق اصفهان نمی رسد؟
راستینه: باید سوال شود چه بلایی بر سر آبی که از استان ما خارج می شود می آید که کشاورزان شرق اصفهان که مدعی حق‌آبه داری هستند به شدت معترض می شوند که آبی به دست ما نمی‌رسد. این یعنی در استان اصفهان مدیریتی بر روی آب نیست و صریحا بگوییم مدیریت ناکارآمد در استان اصفهان در این موضوع سبب شده که بخش زیادی از این آب در صنایع آب بری که اصلا توجیه اقتصادی ندارد و یا بخش زیادی از این آب شرب در فضای سبز استان اصفهان در دل کویر هزینه شود. باید بگوییم که متاسفانه میانگین فضای سبز استان اصفهان در قیاس میانگین کشوری چندین برابر سرانه فضای سبز کشور است، به عبارتی میانگین فضای سبز شهر اصفهان به اندازه فضای سبز شمال کشور می‌باشد، ما نمی‌توانیم در سال های خشکسالی و در شرایطی که شهر توسعه پیدا کرده و نیازهای آبی شهر افزایش پیدا کرده، در دل کویر برنج کاری داشته باشیم. مسئولین امر باید به فکر طرح جایگزین کشاورزی برای شرایط کمبود آب برای برنج کاران اصفهان باشند و کشاوران تشویق شوند که محصول جدید با شرایطی آبی استان داشته باشند.
 
تجمع مسالمت‌آمیز مردم چهارمحال و بختیاری درباره مسأله کم‌آبی (۳ آذر ۱۴۰۰)

مردم و مسئولین استان چهارمحال و یختیاری با موضوع انتقال آب به استان های دیگر مخالف هستند؟
راستینه: در موضوع انتقال‌های آب بین حوضه‌ای هم به همین گونه است. یعنی بسیاری از طرح های انتقال آب نه تنها توجیه زیست محیطی ندارند بلکه توجیه اقتصادی و فنی هم ندارند که نتیجه آن نابودی زیست بوم یک استان برای آبادانی زیست بوم استان دیگر می‌شود که البته هیچ عقل سلیمی این را قبول نخواهد کرد.

مردم اصفهان بدانند حرف ما، نه به انتقال آب نیست
بحث ما درباره انتقال آب تونل بهشت آباد، بحث «نه به انتقال آب» نیست. منطق ما در استان چهارمحال و بختیاری این است که آب شرب، آب کشاورزی، آب صنعت و حقابه محیط زیست را تعیین کنید بعد انتقال آب انجام شود. یعنی با حفظ محیط زیست و با حفظ حقوق مردم استان مبدا، انتقال آب انجام شود. شما ببینید در طرح بهشت آباد نه توجیه فنی اقتصادی دیده شده نه توجیه زیست محیطی نه به حق‌آبه محیط زیست استان مبدا توجه شده و نه حقوق آب شرب و صنعت استان چهارمحال و بختیاری دیده شده است.

چرا باید با یک تونل ویرانگری 100 کیلومتری که قنوات و چشمه ها و محیط زیست ما را نابود می‌کند و استان ما را به کویر تبدیل می‌کند آب بهشت آباد را انتقال بدهیم. البته باید این را هم بگوییم این انتقال آب برای مصرف شرب مردم عزیز استان اصفهان انجام نمی‌شود بلکه انتقال برای توسعه فازهای 2 و 3 ذوب آهن و فولاد مبارکه می‌باشد. این یعنی ویران کردن و کویر کردن یک استان برای توسعه طرح‌های اقتصادی یک استان دیگر.

حرف ما با عزیزان در استان اصفهان به هیچ وجه «نه به انتقال آب» نیست. ما می‌گوییم این حقوق رعایت شود و بر اساس معیارهای علمی انتقال آب مبتنی بر زیست بوم و محیط زیست ما و حقوق مردم استان انجام شود. اما متاسفانه آمدند همین فضاسازی مسموم را به ذهن مردم انتقال داده‌اند که استان چهارمحال و بختیاری با انتقال آب مخالف است در حالی که ما بارها در مجلس و در جلسات متعدد این حرف را گفته‌ایم که انتقال علمی آب برای آب شرب مردم استان اصفهان بلامانع است بلکه بارها نشان داده‌ایم در این زمینه همکاری نیز خواهیم کرد. لذا توصیه ما به مردم استان اصفهان این است که واقعیت های انتقال آب استان چهامحال و بختیاری را یک بار مطالعه کنند و با مشکلات مردم استان ما در بحث بهره برداری آشنا شوند و از اطلاعات غیر واقعی که بعضا از زبان مسئولینی که متاسفانه خودشان را به خدمت شبکه مافیایی آب در آورده‌اند اجتناب کنند.

تجمع مسالمت‌آمیز مردم چهارمحال و بختیاری درباره مسأله کم‌آبی (۳ آذر ۱۴۰۰)

با توجه به جنجال های هفته های اخیر درباره طرح بن - بروجن توضیحاتی بفرمایید.
راستینه: در خصوص خط انتقال آب بن - بروجن لازم است تذکر داده شود که سال 1386 مطالعات این خط انتقال آب برای آب شرب نیمی از جمعیت استان انجام شد و از سال 1391 عمیات اجرایی آن شروع  و امروز با میلیاردها تومان هزینه ملی بیش از 80 درصد پیشرفت داشته است که سال گذشته به عنوان یکی از 31 پروژه ملی اولویت دار با امضاء رئیس جمهور ابلاغ شده است که متاسفانه با اطلاعات غلطی این خط بن - بروجن را به عنوان بارگذاری جدید بر روی زاینده رود به مردم القا کرده‌اند. در حالی که توضیح دادم طبق مصوبه رسمی وزارت نیرو، استان چهارمحال و بختیاری حق برداشت 237 میلیون متر مکعب آب از زاینده رود را دارد که با این حال اگر تمام برداشت های استان ما از زاینده رود را به اضافه این طرح بعد از بهره برداری را حساب کنیم باز هم تمام برداشت ما به 150 میلیون متر مکعب هم نمی‌رسد.


کد مطلب: 783357

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/783357/گفت-وگوی-تفصیلی-جهان-نیوز-نماینده-مردم-شهرکرد-اصفهان-بدانند-حرف-نه-انتقال-آب-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com