کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک تجربه همچنان نو و پر مخاطب

زنده شدن خاطره خوب "شب آفتابی" با نمایش بزرگ "فصل شیدایی" +عکس

8 تير 1394 ساعت 17:49

ویژگی‌های دیداری این نمایش نظیر نورپردازی های هنرمندانه، دکورهای عظیم و نمونه هایی مثل کشتی نوح و بارش باران، ادوات و تجهیزات نظامی، انفجارها و ... در کنار روایت رخدادهای حساس تاریخ فضایی خاص برای تماشاگر ایجاد کرده است.


به گزارش جهان، محسن اخوان فر در سایت فردا نوشت: در شبهای ماه مبارک رمضان امسال، "فصل شیدایی" خاطره خوب نمایش "شب آفتابی" را زنده کرده است. سبک نمایشی نوینی که اولین بار به همت بهزاد بهزادپور ایجاد و اکنون به بلوغ رسیده و در زمره فعالیت های موثر فرهنگی سالیان اخیر کشور، قرار گرفته است. در این فرم اجرایی، اتفاقات صحنه و بازی هنرمندان، در سه سمت مقابل، راست و چپ مخاطب رخ می دهد.

نمایش ترکیبی "فصل شیدایی"، داستان سرنوشت انسان از آغاز تاریخ تا دوران ظهور است که با ترکیبی مناسب از نور، موسیقی، دکور، جلوه های ویژه و ... فرازهایی از تاریخ ادیان و انقلاب اسلامی ایران از خلقت و هبوط آدم (ع) تا ظهور حضرت ولی عصر (عج) با محوریت توسل به پنج تن آل عبا(ع) را روایت می کند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000430/nf00430662-1.jpg

علی رغم دشواری فعالیت‌های فرهنگی از هر دو حیث تامین مالی و اقبال مردمی، آنچه در "فصل شیدایی" پررنگ‌تر از هر چیز دیگری می نماید، استقبال گسترده و چند هزار نفری مخاطبان است حال آن که امروز مخاطب‌گریزی، آفت بسیاری از آثار هنری سینما و خصوصا تئاتر کشور بوده و ارتباط با مخاطب، آرزوی هر هنرمند است چه آن که بحران مخاطب و عدم درک نیازهای روحی و فکری او، زنگ خطر را برای تعدادی از فعالان عرصه هنری کشور به صدا در آورده است.

از دیگر ویژگی های منحصر بفرد فصل شیدایی، همراهی و هماهنگی بیش از ۱۵۰ نفر از عوامل اجرا، دست اندرکاران فنی و طراحان هنری عرصه هنرهای نمایشی کشور است که هماهنگی عوامل در این سطح، در سینما و تئاتر کشور کم سابقه بوده است لذا می توان از آن به عنوان یك تجربه جدید برای فعالان و هنرمندان عرصه نمایش کشور نام برد.

فصل شیدایی کاری از مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنا) به کارگردانی سعید اسماعیلی و روایت رسالت بوذری با حمایت سازمان هنری رسانه ای اوج، حالا پس از اجرا در شهرهای اهواز، شهرکرد، خرم‌آباد، ابوموسی، بوشهر و یزد، در شب های ماه مبارک رمضان در حضور قریب به پنچ هزار نفر، اجرا در تهران را تجربه می‌کند و پس از آن، در شهرهای کرمانشاه، کرمان و بندرعباس، و در ایام اربعین نیز همچون سال گذشته، در شهر نجف اجرا خواهد شد.

ویژگی‌های دیداری این نمایش نظیر نورپردازی های هنرمندانه، دکورهای عظیم، کشتی نوح و بارش باران، ادوات و تجهیزات نظامی، مواد منفجره و ... فضایی خاص برای تماشاگر ایجاد کرده و تاثیرگذاری و انتقال هرچه بیشتر پیام را سبب شده اند.

از دیگر نقاط قوت "فصل شیدایی" تناسب بخش معاصر و تغییر مختصات اجرای آن با موضوعات بومی شهر محل اجراست برای مثال در بوشهر رشادت‌های شهید نادر مهدوی در مبارزه مستقیم با آمریکا در خلیج فارس به تصویر در آمده و یا در اجرای یزد علاوه بر حوادث طبس، به نقش محوری شهید صدوقی در انقلاب و دفاع مقدس پرداخته شده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000430/nf00430662-2.jpg

نمایش ملی "فصل شیدایی" در بخش های دیگر خود، روایات ناب شیعی و بزنگاه های مهم تاریخی اسلام نظیر بعثت پیامبر (ص)، مباهله، غدیر خم، شهادت حضرت زهرا (س)، وعظ امام حسن مجتبی (ع) و ... را با توجه به تصویری بودن و دارا بودن ظرفیت هنری، برای مخاطب انتخاب و اجرا کرده است.

فصل شیدایی اما نقاط ضعفی نظیر برخورد سطحی با برخی از فرازهای تاریخی، حضور زیاد راوی در صحنه ها و بازی نه چندان قوی بعضی از بازیگران و... را هم دارد که رفع آنان، به تقویت هرچه بیشتر نمایش کمک می کند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000430/nf00430662-3.jpg

بی تردید استقبال گسترده مردم از این نمایش و آثار مشابهی نظیر ستاره صبح، شب آفتابی، شبی در کهکشان ها، غبار و ... که علاوه بر جاذبه بصری، اطلاعات دینی و تاریخی مناسبی در اختیار آنان قرار می دهد، نشان‌دهنده علاقه و اشتیاق مردم به آثار هنری ارزشی با محوریت موضوعات دینی است که از حیث نوآوری و فرم هم، قابل قبول اند.

این در حالی است که جاذبه های متنوع فرهنگی و تفریحی زیادی در دسترس عموم مردم است و از آنجا که اقدامات فرهنگی، اثربخش بوده و در جان مردم می نشیند، لازم است تا چنین حرکات فرهنگی ارزشمندی نه تنها متوقف نشده، بلکه روز به روز ادامه پیدا کند.


کد مطلب: 430662

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/430662/زنده-شدن-خاطره-خوب-شب-آفتابی-نمایش-بزرگ-فصل-شیدایی-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com