جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۱
۵۲
روحانی: رفتار علی(ع) با خوارج زبان نرم بود!

استاد تاریخ: سیاسیونی که برای «رفع حصر» تحت فشارند از سیره اهل بیت(ع) خرج نکنند

رأفت علوی در حق فریب‌خوردگان بود نه رهبران فتنه
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب: 430409
کسانی که تصور می کنند در رحمت نظام برای خائنین به ولایت باز است اشتباه می کنند. شاید ممکن است برخی سیاسیون تحت فشار باشند و به برخی امیدواری هایی را در مورد سران فتنه بدهند اما من خواهش می کنم از سیره اهل بیت خرج نکنند.
استاد تاریخ: سیاسیونی که برای «رفع حصر» تحت فشارند از سیره اهل بیت(ع) خرج نکنند
گروه سیاست جهان نيوز ـ حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در همایش هفته قوه قضائیه با اشاره به سیره برخورد امیرمؤمنان با مخالفان گفت: «قبل و پس از انقلاب همواره یکی از فخرهای ما پیروی از شیوه حکومتی مولایمان، امیرمومنان (ع) بود که چگونه با مخالفین رفتار کرد و چگونه آنها که تا دست به شمشیر نبردند از آزادی‌های متنوعی در جامعه مولایمان امیر مومنان (ع) برخوردار بودند. رفتار امیرالمومنین(ع) با مخالفین و با خوارج که تندترین زبان‌ها را داشتند و بدترین شیوه‌ها را عمل می‌کردند، زبان نرمی بود و باید ببینیم که مولای ما چگونه عمل می‌کرد. آیا می‌توانیم از سیره پیامبر عظیم الشأن اسلام و امیرالمومنین و روایات‌مان به خوبی این تفکیک را انجام دهیم تا در فعالیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مردم آینده‌ای بس روشن را پیش چشم خود ببینند.»

هر چند این اظهارات و تاسی به شیوه بزرگان دینی در برخورد با مخالفان بارها و بارها از سوی موافقان رفع حصر سران فتنه مطرح گشته و هر بار نیز با پاسخ های مستدل تاریخی روبرو گشته، اما این بار نیز حجت الاسلام حسن روحانی با ادبیاتی کنایه آمیز در همایش هفته قوه قضائیه سخن از نرم‌خویی با مخالفان برانداز نظام به زبان می آورد.

محمدحسن رجبی دوانی یکی از کارشناسان مسایل تاریخی است که در برهه های زمانی مختلف به این تحریف‌های تاریخی واکنش نشان داده و تاکید کرده است که حتی امیرالمومنین(ع) نیز در برخی مقاطع اقدام به «حصر» مخالفین حکومت اسلامی کرده‌اند.

رجبی دوانی با اشاره به ریشه تاریخی مسئله حصر خاطرنشان کرد: در جریان فتنه جمل وقتی آن توطئه شکست خورد و عایشه اسیر شد، کلام امیر المومنین خطاب به او گویای جرم وی بوده است.

وی افزود: حکم جرایم عایشه اعدام بود اما امام علی(ع) به حرمت همسری پیامبر(ص) و مصلحتی بالاتر او را محاکمه نکرد بلکه در حصر قرار داد.

رجبی دوانی با بیان اینکه امیر المومنین صرفا برای مصلحتی بالاتر عایشه را در حصر قرار داد، گفت: امام علی (ع) به عایشه گفت باید به مدینه بازگردد و در خانه ای که پیامبر (ص) تعیین کرده است تا دم مرگ در آن باشد؛ این یعنی حصر.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000430/nf00430409-1.jpg

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی مصلحت های بالاتر ایجاب می کند که حکم خدا مسکوت گذاشته شود و احکام ثانویه در قبال آن اجرا گردد.

وی با تاکید بر اینکه در خلافت امام علی(ع) ما مواردی داریم که فردی بدون محاکمه به زندان انداخته شده بود، گفت: در تاریخ آمده است یک فردی از بیت المال اختلاس کرده بود و امیر المومنین او را به زندان انداخت و آن فرد سپس فرار کرد که امام خانه او را خراب کرد. حتی یک موردی داریم که یکی از افراد کوفی به امام علی(ع) خیانت ورزید که امام بعد از فرار او خانه او را تخریب کرد.

رجبی دوانی با اشاره به اعمال مصلحت های امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب نیز گفت: امام(ره) سران حزب توده و ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی وقت را که به نظام اسلامی خیانت کرده بود را اعدام کرد اما کیانوری و طبری را اعدام نکرد و این به خاطر مصلحت های بالاتر بود.

وی در جایی دیگر، از توصیه پیامبر اکرم(ص) به امیرمومنان(ع) در رابطه با برخورد با مخالفین خبر می دهد و می گوید: "در ارتباط با فتنه زمان امیرالمومنین(ع)، پیامبر اکرم(ص) پیشاپیش این موارد را برای حضرت پیش‌بینی کرده بود و تکلیف آن بزرگوار را هم روشن کرده بود. فرموده بود: یاعلی (ع) تو بعد از من با سه گروه ناکثین، قاسطین و مارقین مواجه می‌شوی و چاره‌ای جز جنگ و سرکوبی آنها را نداری.

یعنی کسی که بیعت خود را می‌شکند یا در روی نظام حق می‌ایستد یا نظام حق را متهم به خروج از مسیر اسلام می‌کند و براندازی پیشه می‌کند، این‌ها مستحق مقابله و سرکوبی و نابودی هستند. این را پیغمبر (ص) می‌فرماید و این نام‌ها را هم وجود مقدس حضرتش بر مخالفان و دشمنان امیرالمومنین (ع) نهاد. بنابراین کسی که فتنه‌انگیزی می‌کند و این فتنه را تا مرحله براندازی می‌کشاند حکم او سرکوبی و قتل است، مگر رهبر جامعه اسلامی مصلحتی ببیند و به خاطر آن مصلحت حکم الهی را بر او جاری نکند.

فتنه گران سال ۸۸ دقیقا مثل فتنه‌گران جمل، حکم آنها سرکوبی بود و هر کسی که در آن عرصه آمده و ایستاد تا وقتی که ایستادگی می‌کند باید سرکوب شود و از میان برود. کسی که امنیت جامعه را به هم زده، خرابی به بار می آورد، متعرض جان و مال و ناموس مردم و اموال عمومی می‌شود، این محارب است و در آن شکی نیست. براندازی نظام را پیشه کرده، حتی اگر سلاح هم در دست نگرفته باشد ولی وقتی تخریب می‌کند و شهر را ناامن می‌کند این محارب است و حکم محارب هم در قرآن مشخص است و سرانی که آنها را به عرصه آوردند و این جسارت و گستاخی را به آنها دادند که این اعمال را انجام دهند، به طریق اولی، به عنوان سران مفسد فی الارض تلقی می‌شوند."

وی عنوان می کند: اما همان طور که عرض کردم حضرت آقا با تأسی به سیره پاک امیرالمومنین (ع)، خویشتن‌داری کرد، زیرا این‌ها فضایی را ایجاد کرده بودند، همانطور که آن فتنه‌گران و پیمان‌شکنان عمل کرده بودند و امیرالمومنین (ع) را مقصر در قتل خلیفه سوم تلقی کرده بودند و به جامعه القا کردند و خلیفه سوم به خاطر عملکرد غلطش که چه جنگ روانی درست کردند، چنان مورد نفرت قرار گرفت که انقلاب به پا شد و مردم آن را از بین بردند.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل تاریخ صدر اسلام "ولی فتنه‌گران با عملیات روانی شدید چگونه عمل کردند که از خلیفه منفور یک خلیفه مظلوم ساختند و امیرالمومنین (ع) را که به یاری این خلیفه آمده بود تا او را از این سختی‌ها و شقاوتی که خود برای خود ایجاد کرده بود بیرون بیاورد ولی امیرالمومنین (ع) را مؤثر و مقصر در قتل او جلوه دادند، حال آنکه به استناد منابع مهم اهل تسنن که امروزه در اختیار ما هست، همین سران فتنه جمل، خود عاملان مهم براندازی قتل عثمان بودند. عایشه، طلحه، زبیر و عمرعاص، این‌ها کسانی هستند که در قتل عثمان مؤثر بودند و حالا به خون خواهان عثمان تبدیل می‌شوند و امیرالمومنین (ع) باید تاوان پس بدهد و مردم را هم با سوء‌استفاده از جایگاه همسری پیغمبر، صحابی‌های بزرگ پیغمبر فریب دادند و عده‌ای احساس کردند که وظیفه دارند بیایند و با این‌ها بر ضد امیرالمومنین (ع) که نعوذ بالله مقصر است، همراه شوند و براندازی شود."

رجبی دوانی افزود: "در این فتنه هم ما می‌بینیم که این‌ها به این شیوه عمل کردند. فضایی را ایجاد کردند و گروهی را فریب دادند. بنابراین کار این‌ها مقابله بود و درآن شکی نیست ولی امیرالمومنین (ع) که می‌دانست خیلی از مردم هنوز توجیه نشدند. اگر چه حق سران آن فتنه و بازمانده فتنه‌گران، مرگ بود و امیرالمومنین (ع) بعد از جنگ جمل دستور داد، فراری‌ها را تعقیب نکنید، زخمی‌ها را نکشید و کاری به آنها نداشته باشید، خود عایشه که از رئوس این جریان بود را با احترام، در حصر قرار داد که عایشه دیگر حق نداشته باشد به فتنه انگیزی‌های خود ادامه دهد.

حضرت ۴۰ خانم اهل بصره را دستور داد که لباس مردانه بپوشند و صورت‌های خود را بپوشانند و او را از بصره به مدینه ببرند و حق ندارند از آن شهر بیرون بیاید و همانجا باید بمانند و الحق تا آخر خلافت امیرالمومنین (ع) ما دیگر تحرکی از عایشه بر ضد امیرالمومنین (ع) نمی‌بینیم.

در حقیقت امیرالمومنین (ع) او را در یک حصری قرار داد و از مجازات خود صرف‌نظر کرد. نه اینکه حق او مجازات نیست. داریم که وقتی امیرالمومنین (ع) او را سرزنش کرد که این چه فتنه‌ای بود؟ خلاف دستور پیغمبر بیرون آمدی و این وضع را پیش آوردی، تقاضای عفو کرد و امیرالمومنین (ع) هم به حرمت جایگاه همسری پیغمبر (ص) و هم اینکه مصالح حکومت اینگونه ایجاب می‌کرد، او را مجازات نکرد و با احترام به مدینه برگرداند."

وی با اشاره به اینکه سران فتنه با خیانت و خباثتی که مرتکب شدند جرمی بدتر از قتل نفس انجام دادند، اظهار کرد: اگر آنها قتل نفس انجام می دادند برایشان بهتر بود که به نظام اسلامی خیانت کردند. اگر انتظار دارید شمر و عبیدالله بن زیاد از اعمالشان توبه کنند، سران فتنه هم از اقدامات خود توبه می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه معتقد است "کسانی که تصور می کنند در رحمت نظام برای خائنین به ولایت باز است اشتباه می کنند. شاید ممکن است برخی سیاسیون تحت فشار باشند و به برخی امیدواری هایی را در مورد سران فتنه بدهند اما من خواهش می کنم از سیره اهل بیت خرج نکنند."

به گزارش جهان، بر این اساس آنچه که از رأفت مولای متقین در جریان های متعدد تاریخی نام برده می شود در حق کسانی بوده است که با هدایت سران منحرفین اغفال شده و آلت دست قرار گرفته و فریب خورده اند نه در حق آنانی که خود عامل، محرک و هدایت کننده توطئه ها و خباثت ها در حق حکومت اسلامی بوده اند و رهبری براندازی را بر عهده داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت
س
Iran, Islamic Republic of
صدتا از فتنه گران فدای تو ۰ ای با بصیرت
United States
موافقم
United States
با کدام محاکمه و قانون اینها سران فتنه هستند؟ شاید سران فتنه کسان دیگری باشند؟ چرا محاکمه آزاد و علنی صورت نمیگیرد؟
داداش برای بعضی مسائل لازم نیست دادگاه تشکیل بشه. مثلا کسی لازمه دادگاه تشکیل بده تا معلوم بشه آمریکا چه جنایاتی در حق مردم ایران و انقلاب اسلامی مرتکب شده؟ بعضی چیز ها مثل روز واضح و روشنه و کسی که انکارش میکنه در حقیقت خودش رو به خواب زده.
و کسی که خواب است را میتوان بیدار کرد اما امان از کسی که خود را به خواب زده است!!!
فقط نگو که شمایی که به نتیجه انتخابات پایبند نبودید به نتیجه محاکمه گردن مینهید!سران فتنه که اسرائیل و آمریکا و فتنه گران هم پیاده نظام اونها...اگر بیانیه دادن و از سابقه انقلابی به نفع ضد انقلاب خرج کردن اسمش میشه فتنه!حالا اینکارو چه کسی انجام داد؟لابد سایه موسوی؟!؟
سیاح
Iran, Islamic Republic of
محاکمه هم بشوند باز شما حرف۰۰۰ خود را می زنید
مهدی هاشمی به خاطر فتنه گری محکوم شد کدام اصلاح‌طلب او را محکوم کرد و یا حکم را پذیرفت !?
اولا اینها خود فریب فتنه گریهای انگلیس ( BBC) را خوردند من هم می گویم سران نیستند ولی فتنه گر هستند
ج س
Iran, Islamic Republic of
با همان محاکمه که علی (ع) ، راه انداز جنگ جمل را محصور کرد بدون محاکمه ، چون محاکمه می شد اعدام می شد و خون مسلمانان بیشتر ریخته می شد ، حالا فهمیدی !?
به حکم عقل و دیده
Iran, Islamic Republic of
پس دگر هيچ محاكمه اي صورت نگيرد و همه مجازاتها بدون محاكمه صورت بگيرد و در دادگاهها رو ببنديم كه ممكن است بعضي ها قبول نداشته حكو دادگاه را؟
محمد باقر
خوب بهتر است بری به آنها بگویی شمارا سران فتنه خطاب میکنند . بنظر من شما نیستید . پس بهتر است اقرار کنید که شما سران فتنه نیستید . اگر اشتباهی کردید. توبه کنید. و از آنها که در روز عاشورا حرمت شکنی کردند و لقب مردان خداجو کرفتند. براءت کنید.
میرحسین برانداز...
Romania
...امید داشت و دید که روزی اعدام میشن ؟؟؟؟؟؟؟؟
... اگه بشه باید اعدامشون کرد
Romania
خود گویی خود شنوی
تو که نمیخواستی بشنوی واسه چی این صفحه رو بازکردی ؟
United States
بعدا بهت میگم
درود بر شما
احسنت
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما ...
علوی
Iran, Islamic Republic of
....می توانست در قبال مخالفین برانداز نظام اینقدر رأفت نشان دهد ؟ دولت ایشان تاب تحمل کارگزاران دولت قبلی را نداشت...
... زدی فاتحه اقتصاد مملکت رو خوندی اومدی ...
ahmad
Iran, Islamic Republic of
کلا اسلام برای زمانیه که برای ما سودی داشته باشه
نظاره گر
اسلام برای ما سود آور هست...
اما افراد نمیخوان قبولش کنند چون سود آوریش باعدالته...
عدالتی که خیلی ها زیر بارش نمیرند چون زیاده خواه هستند.
مرگ بر سران فتنه
حیف از مرگ
زنده بادا عمارها
ای ول ..
Germany
مرگ بر منافق
ایرانا
خیلی عالی
عادل
مشكل حامیان فتنه برداشت عوامانه از اسلام ، و سخنان عوام فریب آنان است و الا اهل علم و خبرگان به سنت نبوی و سیره علوی خوب میدانند که پیامبر ص و علی ع ، فتنه ها را در نطفه خفه میکردند !!
برای مثال ؛
حُرْقُوص بن زُهير البَجَلي معروف به ذو الثدية رهبر خوارج بود ، تمام علماء اسلام چه اهل سنت و چه علماء شيعه نقل كردند که پیامبر ص دستور قتل او را صادر کرد ، ولی ابوبکر و عمر به بهانه اینکه او مسلمان است و از انجایکه تا آن روز مرتکب هیچ قتلی نشده بود ، حکم قتل او را اجراء نکردند و از دستور پیامبر ص سرپیچی کردند.
پیامبر ص فرمود که او رهبر خوارج امت خواهد شد و فقط علی ع او را بقتل خواهد رساند نه افرادی ضعیف الایمانی مانند ابوبکر و عمر و امثالهم.

نکته مهم ؛ آن زمانی که پیامبر ص دستور قتل ذوالثدیه را صادر کرد ، او مرتکب هیچ جرمی نشده بود و مسلمان بی گناه محسوب میشد !!!!
به کتب حدیث اهل سنت و شیعه مراجعه کنید ، داستان ذوالثدیه نزد تمام مسلمانان مشهور و معروف است.
والا تا اونجا که ما شنیدیم حضرت فرمودند من چشم این فتنه را در آوردم و جز من کسی نمتوانست چشم فتنه را کور کند، .... آقای روحانی برای درآوردن چشم فتنه چه کارهایی کرده؟....کاش روحانی در سیاست خارجی هم همینقدر دنباله رو سیره امیرالمومنین بود
امیر المونین(ع) هرجا بحث شخصی میشد نرم خویی و گذشت نشون میدادند ولی جایی که بحث احقاق حقوق مظلومان و اهانت به اسلام و پیامبر پیش میامدسلاحی به برندگی ذوالفقار رو میکردند!که در فتنه شاهد تمام این ظلمها بودیم..نمیدونم روحانی با چه پیش زمینه ذهنی از کیسه حقوق مظلومان فتنه خرج و بخشش میکنه!این کارش از نظر شرعی تایید و شراکت در ظلمه!
محمديان
آقاي روحاني برو اقتصاد رو درست كن قولهايي كه دادي عمل كن
France
شما خوب بلديد همه چيز را با دين توجيه كنيد ولي بدانيد اين يعني سو استفاده از دين ،
اين آقا دقيقا بگويد مگر فشار به مسوولان از طرف مردم نيست پس چرا سعي ميكنيد مقابل مردم باستيد نكند خيال كرده ايد ايران ملك زر خريد شماست و مردم هيچ حقي از آن ندارند كه ميگوييد در مقابل فشارها كوتاه بياييد.
بدانيد هنر حكومت اين است كه دل مردم را بدست بياورد.
حقيقتا متاسفم از آن همه كتابي كه خوانده اي كه به نظر كتابهاي بيهوده اي بوده است.
ایرانا
فشار ازطرف فتنه گران ودشمنان اسلام وایران است مردم خود خواستار اشد مجازات سران فتنه اند
تقوی -تهران
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی امیدواری که سران فتنه به ستون پنجم و دشمنان این انقلاب دادند. را لطفا فراموش نکنید. مشکلات روز مردم مهمتر از مباحث حصر این طیف افراد بریده از نظام میباشد.... چراغ سبز این اقایان به دشمنان انقلاب باعث این همه تحریم ها ی ظالمانه شده ما خانواده شهدا خواهش داریم بیشتر از این برای این افراد خبیث هزینه نکنید.
بنده خدا
قضاوت تاریخی و نمونه های تاریخی که رجبی دوانی آورده است کاملا اشتباه است
ایرانی وطن پرست و دوستداردین
United States
درود و رحمت واسعه الهی بر آن مردخدا و با بصیرت
زهرا
Iran, Islamic Republic of
امیر کبیر را زمان خودش هم ترور شخصیتی کردند و هم ترور فیزیکی ( نگاهی به افکار عموی آن زمان انداخته شود ) ولی الان در رابطه با این شخصیت چگونه قضاوت می شود. انسان ها در هر دوره ای که زندگی می کنند تا حدودی میتوانند تاریخ را به نفع خود مصادره نمایند ولی همیشه تاریخ قابل مصادر شدن نیست تاریخ زمانی حکم خواهد کرد فتنه واقعی چه بوده و چه کسانی فتنگر اصلی بودند .ضمن اینکه در انتخابات 88 موسوی و کروبی اشتباه بزرگی کردند ولی فتنه گر و کسانی که هیزم فتنه را شعله ور کردند را تاریخ بشکل دقیق مشخص خواهد کرد که این دو نفر نبودند
امین
رهبر انقلاب:پشت جریان فتنه یک برنامه ۲۰ساله بود
امین
پشت فتنة برنامه ۲۰ساله بود،یعنی اینطوری نیست که اگه احمدی نژاد خس وخاشاک نمی گفت فتنة نبود،ولی آتیش فتنه رو گرم کرد.اگه آقا رو قبول ندارین،باشه،رىیس ستاد موسوی دوسال
ای بابا شما هنوز نفهمیدین منظور از خس وخاشاک کیا بودن.کافیه یکبار سخنرانی را گوش کنید دقت زیادی هم نمی خواد
امین
این ادعا درست نیست
امیر
مخالفت با نظرات آقا تا کجا؟ فکر کردی مردم نمیفهمند؟
عالی بود
پاسخ به بسیاری از شبهات
عمار
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی بهتر است به اقتصاد مقاومتی بپردازد.که فرداروزی مورد سئوال قرارگرفتند پاسخ مناسبی برای اجرا یا عدم اجرای فرمان مقام عظمای ولایت داشته باشند.
ودرمورد فتنه گران نیز موضوع از وظایف شوارای عالی امنیت ملی وقوه قضاییه است نه قوه مجریه .پس لطفا اجازه دهید هرکس وظیفه خودرا انجام دهد وتداخلی صورت نگیرد.
ضمنا مگر نه اینکه امید مسلمین عالم پس حضرت صاحب.حضرت آیت الله امام خامنه ای فرمودند فتنه خط قرمز نظام است ؟
پس هرکس خودرا ازنظام میداند برایش واجب است از امر ولی امر مسلمین اطاعت نموده وتلاشی برای تطهیر فتنه وفتنه گران نکند.
امیر
Romania
ماشاالله .. زنده باشی .. خدا حفظت کنه
ارش
ناچارم شعر مولوی در جوابتان تکرار کنم.از قیاست خنده آمد خلق را
جمالی
اینها وقتی هنر امام حسین را مذاکره می دانند طبیعی است که از جنگ جمل و امثال آن اینجور برداشت نخواهند کرد که ایشان بدرستی گفته اند.
محمد
Germany
آقای دوانی فعلا ریش و قیچی دست شماهاست هر طور که شما صلاح بدانید (تفسیرکنید) همان درست است.
اگه طبق قوانین اسلامی و قضایی ایران محاکمه میشدند حکمشون اعدام بود. رهبری بصیرت و بخشش کردند و اونها رو فقط به حصر فرستادند. طرفدارهاشون برن خدا رو شکر کنند که قائله به همین جا ختم شد. وگرنه الان باید هفت تا کفن می پوسوندند.