جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۹
یادداشت علیرضا زاکانی در تحلیل مذاکرات هسته ای

نگاهی به ملزومات یک توافق خوب/ ارزان نفروشیم

شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 416689
ما می‎بایست ضمن تشکر از تیم مذاکره‎کننده و دعا و آرزوی موفقیت برای ایشان به آنان متذکر شویم که باید هوشیار بود تا آمریکا نیازش به توافق را به مذاکره‎کنندگان گران نفروشد و قیمت احتیاج مفرط خود به توافق را به پای ما محاسبه نکند.
نگاهی به ملزومات یک توافق خوب/ ارزان نفروشیم
گروه سیاست جهان نيوز ـ دکتر علیرضا زاکانی، نماینده مجلس، متخصص پزشکی هسته ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در آخرین تحلیل خود درباره مذاکرات هسته ای در سرمقاله هفته نامه پنجره نوشت:

معادله قدرت در پرتو توافق هسته‎ای و چگونگی حفظ و توسعه آن نیاز به دقت زیادی دارد که بی‎توجهی و مواجهه غیرمنصفانه یا احساسی صرف با آن، راه را بر تفاهم لازم پیرامون مصالح انقلاب اسلامی و رسیدن به منافع حداکثری ملی محدود می کند؛ بنابراین این رخداد را باید فراتر از بیانیه خوانده شده دید و با تفسیر دقیقی از بیانیه و مسائل داخلی، منطقه‎ای و جهانی مسیر اصلاح چارچوب مورد توافق آتی و رفع کاستی‎‎های آن را طی کرد؛ از این رو در این نوشتار می‎کوشیم تا فرصت‎ها و تهدید های موقعیت کنونی و عوامل آن را بازشناسی کنیم تا ان‎شاءالله با شناخت بیشتر و وحدت و همدلی در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» زمینه حصول به مطلوب‎ها را فراهم آوریم.

الف) با نیم نگاهی به محاسن و مواهب به دست آمده از مذاکرات هسته‎ای می‎توان فهمید که نقش بی‎بدیل رهبری در هدایت‎‎های جامعه اسلامی و مسئولان کشور بار دیگر سبب عزت و سربلندی ایران اسلامی و همه مسلمین و مستضعفین جهان شد؛ زیرا به بیان رئیس‎جمهور آمریکا حربه نظامی، تحریم و جنگ اقتصادی بر ایران کارگر نبوده و تنها سوسوی امید برایشان، در مذاکره و گفت‎وگو نهفته است؛ گفت‎وگویی که در طی بیش از یک دهه به‎ویژه در سالیان اخیر، قابلیت‎‎های دیپلماسی ما را در مواجهه با شش کشور قدرتمند جهانی بالا برده و اساسا فصل نوینی را در حوزه سیاست خارجی نظام اسلامی آشکار کرده است.

ب) امروز همه حق خواهان جهانی به روشنی می‎بینند که اتهام پیگیری سلاح هسته‎ای از سوی ایران امری موهوم و توطئه‎ای صهیونیستی ـ آمریکایی بوده که تلاش می‎کرد با اسلام هراسی و ایران هراسی، راه مواجهه نرم و تهاجم قدرتمند اسلام ناب را برای فتح سنگر‎های کلیدی جهان ببندد و مانع پیروزی اندیشه نورانی اسلام بر مکتب لیبرال ـ سرمایه‎داری شود. سیاستمداران برجسته آمریکایی از جمله کسینجر اذعان می‎دارند که رقابت کنونی بین دو مکتب اسلام بر محور اندیشه انقلاب اسلامی و لیبرال ـ سرمایه‎داری غربی است و نتیجه این هماورد در گوشه و کنار جهان رخ نموده است و نوید آن سرعت گرفتن پیروزی اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله وسلم) بر شرک و کفر و الحاد جهانی به رهبری آمریکاست تا جایی که در مسیر مذاکرات هسته‎ای، طناب پوسیده استکبار جهانی برای اجماع جهانی علیه ایران اسلامی پاره شده و راه برای تسریع بیشتر نفوذ اسلام در سراسر جهان فراهم شد.

ج) ایران مقاوم و مستقل به برکت اسلام و هدایت‎‎های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی چارچوب مواجهه و مذاکرات را قریب یک دهه است که در دست دارد تا جایی که در مذاکرات اخیر بدون کوتاه آمدن از مواضع به حق و اصولی انقلاب اسلامی در دفاع از مظلومین غزه، لبنان، سوریه، عراق و اخیرا یمن حقوق به حق خویش در حق غنی‎سازی و داشتن رآکتور آب سنگین را از شیطان بزرگ گرفت و با مدل‎سازی مقاومت هوشمندانه و مدبرانه برابر سایر ملت‎ها، الگویی حیات بخش در دنیای ظلمانی کنونی شد و جایگاه کشور ایران را رفیع‎تر و سایه و بهانه جنگ طلبان را از همیشه کم فروغ‎تر کرد. هرچند به مدد مقاومت مردم رشید و مسلمانمان فکر تعرض به این مرز و بوم، کابوس سردمداران تروریست جهانی بود ولیکن اینک تشت رسوایی و ضعف نظام سلطه از هر روزی در گذشته آشکارتر شده است.

د) یکی از مطلوب‎‎های سران سلطه و دستگاه‎‎های تبلیغی آن‎ها، ایجاد اشتباه محاسباتی در بین مسئولین و مردم کشور‎های مختلف است که در ایران نیز برای آن سرمایه‎گذاری زیادی نمودند تا جایی که خلف صالح روح الله، پرده از چهره کریه آمریکا و صهیونیسم در این زمینه برداشت و با تذکری دقیق، آحاد ملت به‎ویژه مسئولین را هوشیار کرد که در این تله دشمن گرفتار نشوند. از مواهب هسته‎ای، اجماع ملی و یک صدایی در استیفای حق مسلم ایران اسلامی برای حفظ استقلال، حضور مستمر در کانون کشور‎های دارنده انرژی پاک در سطح جهانی و رشد علم و فن آوری و استفاده از همه نعمت های آن است که باید بسیار هوشیار بود آفت ایام انتخابات در سقوط امری ملی رخ ندهد و به ابزاری شعاری برای رقابت بین جناح‎‎های سیاسی تبدیل شود و باز یک صدا مطالبه این حق مسلم را صلا داد و تلاش کرد با پرهیز از مواجهه سیاسی و حفظ انسجام و آرامش، مسیر انجام یک توافق خوب را با ایستادگی بر حقوق مردم و منافع ملی مهیا نمود و زمینه را آن‎گونه فراهم کرد که با محدودیت ایجاد شده در صنعت غنی‎سازی، فعالیت جهادی در سایر حوزه‎‎های این فن آوری را هدف‎گذاری کرد و در ساختن نیروگاه و سایر حوزه‎‎های پیشرفت هسته‎ای همت گمارد تا هم از دانشمندان این مرز و بوم، امکانات کشور و زنجیره تامین‎کنندگان این حوزه بیشترین سود را برد و هم به ساحتی دیگر از نیاز‎های جدیمان پرداخته و از وابستگی نجات یابیم.

هـ) رشد آگاهی و بصیرت آحاد مردم و مسئولان در بازشناسی دشمنان انقلاب اسلامی تا‎کنون مانع نفوذ و سلطه آنان شده است. از مواهب اخیر، تشدید بصیرت و آگاهی است تا جایی که مسئولان ارشد مذاکره‎کننده ما بر خلاف رویه گذشته‎شان بار‎ها به بی‎اعتمادی به آمریکا و فریبکار بودن آن اذعان داشته‎اند اما ضروری است نتیجه این بصیرت و آگاهی در متن مذاکرات تجلی یافته و با توافقی مطلوب، حفظ و صیانت حداکثری از سرمایه‎‎های ملی در حوزه فن آوری هسته‎ای صورت پذیرد و با دقت در انجام توافق، راه زیاده خواهی‎‎های آمریکا و هم پیمان هایش در بالا بردن سطح دستیابی به اطلاعات در بازرسی‎ها را مسدود کرده و در توافق از محدودیت‎‎های فراقانونی و بی‎ضابطه پرهیز کنند. ما می‎بایست ضمن تشکر از تیم مذاکره‎کننده و دعا و آرزوی موفقیت برای ایشان به آنان متذکر شویم که باید هوشیار بود تا آمریکا نیازش به توافق را به مذاکره‎کنندگان گران نفروشد و قیمت احتیاج مفرط خود به توافق را به پای ما محاسبه نکند.

و) توافق خوب، مطلوب همه است و نیازمند تفاهمی جدی بین دولت و مجلس در عمل به قانون اساسی است. به همین سبب نباید انتظار داشت تا نمایندگان مجلس وظیفه ذاتی تصریح شده در اصول ۷۷ و ۱۲۵ را فراموش کرده و فقط نظاره گری صرف باشند، پس باید بکوشیم با پایبندی به قانون از همه ظرفیت‎‎های موجود برای اصلاح و بهتر شدن توافقی که اصول کلی آن در بیانیه آمده است، اقدام کنیم و عناصر لازم را در پایبندی شیطان بزرگ به توافق احتمالی مهیا نموده و با شفافیت تمام و اخذ تضمین‎‎های لازم گام‎‎های پایانی را استوارتر برداریم و در محدود کردن توان تولید داخلی نیز به طریقی عمل کنیم که در حداقل زمان، امکان برگشت‎پذیری را در صورت بی‎تعهدی طرف مذاکره‎کننده به لغو تمامی تحریم‎ها فراهم کنیم.

ز) ضمن آرزوی مجدد توفیق مذاکره‎کنندگان در توافق های پیش رو، برای استیفای حق قانونی ملت رشید ایران باید یادآور شویم تا وقتی از درون کشور به مصونیتی درون زا و بی‎اثر‎کننده تحریم‎ها و فشار‎ها نرسیم، هر روز بهانه‎ای برای دشمنان اسلام و استقلال و آزادی مردم ایران و رشد و پیشرفت ایران اسلامی است که فشارهایشان را تشدید کنند؛ بنابراین همگان به‎ویژه مسئولان کشور باید وجه همت خویش را در ساماندهی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور نهاده تا ضمن تغییر چهره ایران عزیز و الهام بخش، شاهد کاستی‎ها و آلام کنونی در کشورمان نباشیم. ان‎شاءالله
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حجت
یانکی ها اجازه نمی دن توافق خوب بشه شک نکنید
Germany
ما بايد تمام تلاش‌مان را برای بستن توافق خوب بكنيم و به فرموده رئيس حمهور محترم درس كربلا كه همان درس مذاكره هست را به خوبی اجرا كنيم
اگر هم مذاكره به شكست خورد بايد مثل امام حسين و يارانش در برابر ظلم ايستادگي كنيم
الله اكبر
همه عالم حتی مسیحیان هم میدونند که درس اصلی کربلا، مقاومت بود، نه مذاکره. در واقع وازه "درس اصلی" به موضوعی اشاره میشه که هدف مسئله هست و قراره ماندگار شه. حالا رئیس جمهور مجترم درش عاشورا رو مذاکره-اون هم مذاکره از نوع مذاکرات مورد قبول خودش- میدونه، واضحه که تفسیر به رأی و کوچک انگاری حادثه عظیم عاشوراست.
تحلیل خوبی بود
دلسوزی آقای زاکانی قابل تحسینه
پای هیچ توافقی تا لغو تحریم ها نباید امضا بشه
این موضوع رو بلد کنید
بهروز
ما اگه تحلیل گر بودی 8سال قبل موضع میگرفتی ...
حرف منطقی بزن . کلی گویی مشکلی رو حل نمی کنه . مگه خدای نکرده از روی عناد باشه . که چاره ای نداره .
من نمیدونم چطور میشه بعضیا توهمات خودشون رو به عنوان معیار و خط کش فرض میکنن، مثلاً چون خودشون از رأی آوری احمدی نزاد بدشون میاد، تصور میکنن همه همین جوری بودن!!
مثالش همینا که میگن چرا 8 سال پیش موضع نگرفتید! خب 8 سال قبل موضع گرفتیم دیگه!
احمدی نژاد بین کاندیداها بهتر بود و حمایتش کردیم. 88 هم از بین بقیه سر بود بازم موضع گرفتیم. الانم میگیم از روحانی یه سر و گردن بالاتره.
چون اشتباه داشته دلیل نمیشه از اعجوبه های افسادطلبان کمتر باشه. همه اشتباه دارن، ولی فقط بعضیا خائن هستن!
Italy
«اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، با اشاره به پایدار ماندن گزینه نظامی در صورت به‌نتیجه نرسیدن گفتگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی، گفت که بمب‌های ضد سازه‌های بتنی قادر خواهند بود برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی را به‌طور کامل نابود کند و مقام‌های ایران این مساله‌ را به خوبی درک می کنند. او در پاسخ به این پرسش که آیا این بمب‌ها برای هدف قراردادن سازه‌هایی مثل «فردو» آماده‌اند یا نه، گفت: "بله، این بمب‌ها برای زدن چنین سازه‌هایی طراحی شده‌اند و وظیفه من به عنوان وزیر دفاع، همزمان با ادامه‌ گفتگوها، این است که گزینه نظامی را روی میز نگاه دارم."
اہن بمب‌ها، توان تخریب سازه‌های زیر ۶۶ متری عمق زمین را دارند و به گفته اشتون کارتر، آماده استفاده از سوی نیروهای نظامی آمریکا هستند.