جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۲
۲
در فاصله 4 ماه تا پایان مهلت واشنگتن برای ماندن در کابل؛

شگرد مرگبار آمریکا برای ماندن در افغانستان

چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 379485
به اعتقاد تحلیلگران مسائل افغانستان، عدم یاری نیروهای افغان توسط نیروهای آمریکایی و ناتو منجر به تصرف برخی مناطق مورد اشاره در افغانستان توسط طالبان خواهد شد. این عدم حمایت که به نظر می آید در برخی موارد به صورت عمدی صورت می گیرد این شائبه را تقویت کرده که آمریکایی ها با فراهم کردن زمینه تصرف برخی مناطق توسط طالبان به دنبال ناتوان نشان دادن ارتش افغانستان و بهانه تراشی برای ماندن در این کشور هستند.
شگرد مرگبار آمریکا برای ماندن در افغانستان
گروه بین الملل جهان نيوز ـ  آمریکایی ها باید افغانستان را تا قبل از پایان سال ۲۰۱۴ ترک کنند، نیروهای نظامی این کشور در حالی از افغانستان می روند که ما حصل بیش از ده سال اشغال این کشور ده ها هزار کشته و صدها هزار زخمی و آواره بوده است.

همچنین طالبان از بین نه تنها نرفته اند بلکه در برخی مناطق افغانستان قوی تر نیز شده اند. وضعیت امنیتی افغانستان نیز به سامان نرسیده، گروه های مواد مخدر بسیار قوی تر از قبل از حمله آمریکا به افغانستان شده اند، هزاران تن تریاک و مواد مخدر بیشتر از گذشته در افغانستان تولید می شود. شکاف های قومیتی افزایش یافته است، ارتش و پلیس افغانستان در حوزه آموزشی آن چنان که باید تقویت نشده اند و تلفات روزانه و قابل تامل انسانی و مالی پلیس افغانستان شاهدی بر این ماجرا است.

آمریکایی ها در دو سال اخیر تلاش زیادی کردند که با طالبان وارد معامله شوند و بخشی از قدرت را به آن تحویل بدهند، ولی مذاکرات آمریکا، طالبان و دولت افغانستان نیز راه به جایی نبرده است. با این وجود اوباما قول داده است که نیروهایی آمریکایی قبل از پایان سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کنند، مسئله ای که با توجه به شرایط افغانستان و تمایل بخشی از نیروهای امنیتی و استراتژیست های آمریکایی برای آنها چندان خوشایند نیست. به همین دلیل برخی تحلیلگران حوزه افغانستان معتقدند آمریکا همانند عراق به دنبال بهانه های برای ماندن در این کشور است. موضوعی که برخی رفتارهای آمریکا این فرضیه را تقویت می کند.

در همین حال مقامات امنیتی ولایت «هلمند» در جنوب افغانستان می‌گویند که بدلیل افزایش حملات طالبان و عدم پشتیبانی نیروهای امنیتی، ممکن است کنترل بسیاری از مناطق این ولایت در اختیار طالبان قرار گیرد.

به گفته این مقامات افغان، بدلیل درگیری شدید تاکنون ۲۰۰ نفر از نیروهای امنیتی افغان در ولایت هلمند کشته شده‌اند. «حاجی محمد شریف»، فرماندار «موسی قلعه» ولایت هلمند به خبرنگاران گفته است که وضعیت این منطقه رو به وخامت است و طالبان آزادانه رفت و آمد می‌کنند و احتمال تصرف موسی قلعه بدست طالبان وجود دارد.

یک فرمانده ارتش افغانستان نیز که نخواسته نامش فاش شود، گفت: در طول ۳ماه گذشته طالبان ۷۸۸ بار به مناطق «سنگین»، «نوزاد» و «کجکی» حمله کرده‌اند. وی افزود: از خردادماه سال جاری تاکنون ۷۱ سرباز ارتش کشته و ۲۱۴ نفر دیگر نیز زخمی شدند و این در حالی است که ۱۵۹ پلیس در فرمانداری‌ سنگین کشته و ۲۱۹ نفر از آن‌ها نیز زخمی شده است.

«عمر زواک»، سخنگوی والی هلمند نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در درگیری‌های طالبان و نیروهای امنیتی افغان، ۹۰۰ نفر شامل نیروهای امنیتی و غیرنظامیان افغان کشته شده‌اند که ۱۵۰ نفر از آن‌ها نیروهای امنیتی هستند. «جمعه گل همت» فرمانده پلیس ولایت هلمند نیز اظهار داشت: اگر حمایت لازم از نیروهای افغان در این مناطق صورت نگیرد و سلاح و مهمات کافی در اختیار آن‌ها گذاشته نشود، احتمال سقوط فرمانداری سنگین بسیار زیاد است که بازپس‌گیری این منطقه بسیار سخت خواهد بود.

اما نکته قابل توجه این است که وی گفته است: بارها از نیروهای ناتو درخواست پوشش هوایی در نبردها داشتیم، اما آن‌ها به هیچ یک از درخواست‌های ما جواب مثبت ندادند و برخلاف تعهدات خود با نیروهای امنیتی افغانستان همکاری نکردند.

به اعتقاد تحلیلگران مسائل افغانستان، عدم یاری نیروهای افغان توسط نیروهای آمریکایی و ناتو منجر به تصرف برخی مناطق مورد اشاره در افغانستان توسط طالبان خواهد شد. این عدم حمایت که به نظر می آید در برخی موارد به صورت عمدی صورت می گیرد این شائبه را تقویت کرده که آمریکایی ها با فراهم کردن زمینه تصرف برخی مناطق توسط طالبان به دنبال ناتوان نشان دادن ارتش افغانستان و بهانه تراشی برای ماندن در این کشور هستند.

آمریکایی ها از این طریق دولت افغانستان را برای امضا پیمان امنیتی تحت فشار قرار خواهند داد و همچنین می توانند توجیه مناسبی برای ماندن نیروهای بیشتر و دایمی در افغانستان بیابند. هر چند اوباما با توجه به شرایط اقتصادی آمریکا برای ماندن بیشتر در افغانستان بسیار تحت فشار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
Iran, Islamic Republic of
از استادشون انگلیسی ها یاد گرفتن چطوری چنبره استعماری بزنند توی کشورها
بامشاد
اگر آمریکا در افغانستان بماند این کشور جهان سومی حتما به جرگه کشورهای پیشرفته دنیا خواهد پیوست. این خط _____ این نشون ×××××