کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نکاتی درباره تجمع حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب

18 ارديبهشت 1393 ساعت 1:13

برگزاری تجمعی در حمایت از عفاف و حجاب و اعتراض به بدپوششی هایی که کم کم رایج شده است، بهانه ای شد تا نکاتی پیرامون آن بیان شود.


گروه فرهنگی جهان نیوز ـ امیر صالح زاده: اوضاع حجاب و پوشش اصلا خوب نیست. متأسفانه این موضوع اجتماعی و فرهنگی هر سال وضع بدتری نسبت به سال قبل پیدا می کند؛ چه درباره زنان و چه مردان، از نوع پوشش لباس و کمیت و کیفیت آن گرفته تا نحوه آرایش سر و صورت.

این شرایط حاصل تهاجم فرهنگی و انفعال مسؤولان و سیاستگذاران فرهنگی است. رهبر معظم انقلاب بیش از دو دهه پیش توجه مسؤولان و مردم را به این موضوع جلب و با تأکید بر آن در زمان های مختلف و با تعابیری نظیر ناتوی فرهنگی و جنگ نرم، به خزنده و آهسته بودن نفوذ دشمن در حوزه فرهنگ اشاره کرده بودند.

عدم اصلاح وضعیت فرهنگی کشور در بخش حجاب و عفاف و اهمال غیر قابل توجیه مسؤولان دولت قبلی و فعلی و سایر نهادهای قانونی مرتبط با آن در توسعه فعالیت فرهنگی در این بخش و مقابله با مظاهر مفسده انگیز و هدایت شده دشمن، عموم مردم و دلسوزان حوزه فرهنگ را روز به روز نگران تر می کند.

همین نگرانی موجب شد تا تعدادی از طلاب یکی از حوزه های علمیه، از مردم برای حضور در تجمعی برای حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف و اعتراض به وضعیت اسف بار بد پوششی در کشور دعوت کنند. روز شنبه خبر برگزاری این تجمع اعلام و روز سه شنبه توسط فرمانداری تهران اعلام شد که مجوز قانونی برای برگزاری این تجمع صادر نشده است. این خبر با واکنش مسؤولان برگزارکننده مواجه شده و آنان از برگزاری آن خبر دادند. پیگیری رسانه های اصولگرا درباره صدور مجوز برگزاری این تجمع اما با پاسخ منفی استانداری تهران مواجه شد.

با نزدیک شدن به زمان اعلام شده برای برگزاری این تجمع جمعی از مردم و نیروهای دلسوز در میدان فاطمی حضور یافتند تا اعتراض خود را به وضعیت ناگوار حجاب و عفاف در کشور اعلام نمایند.

اما دو نکته در این میان حائز اهمیت است:

۱. مسؤولان امر موظف و مکلفند که پاسخگوی درخواستهای به حق مردمی برای برگزاری تجمع حمایت از یک امر قانونی مانند حجاب و عفاف باشند. اقدامی که مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر است. هیچ مصلحتی بالاتر از این نیست که عده ای از نیکان و دلسوزان و علاقه مندان به اسلام و کشور به امری که سفارش اسلام است دعوت و از موضوعی که مورد نهی است انذار دهند. پس بهانه ها و دلایل لازم برای عدم صدور مجوز باید آن قدر محکم و مستدل باشد که بتوان از آن دفاع نمود.

۲. بی تردید باید بر احساس وظیفه دینی و ملی برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این تجمع ارج نهاد و توجه مسؤولان را به رسیدگی به موضوعی حائز اهمیت که بنیان های فرهنگ و اخلاق در خانواده ها و جامعه ایرانی را هدف قرار داده است جلب کرد.

اما موضوعی که نباید از آن غافل شد این است؛ رعایت حریم قانون بر همگان واجب است و حتی اگر قرار است تجمعی مانند آنچه برگزار شد، برپا شود باید منطبق با موازین قانونی در جمهوری اسلامی و اخذ مجوزهای لازم باشد. رعایت این اصل به خصوص برای آنان که فداکاری هایشان برای اسلام و انقلاب بر کسی پوشیده نیست، واجب تر است چرا که خود برای اجرای بی کم و کاست همین قانون از جان و مال خود گذشتند؛ قانونی که پایه و اساس آن با همت فقهای گرانقدر عالم به اسلام گذاشته شده یا در مجلس شورای اسلامی تدوین و توسط فقهای شورای نگهبان تأیید شده است.

شاید گفته شود که اقدامات لازم برای اخذ مجوز برگزاری تجمع صورت گرفته و با مخالفت مسؤولان مواجه شده است و چون آنان در برابر امری حق و به نفع جامعه ایستادگی کرده اند باید اقدام به برگزاری آن کرد. بی تردید چنین نتیجه گیری از اقدام یک نهاد یا مسؤول قانونی کشور چیزی جز قانون شکنی نیست. برگزارکنندگان این تجمع می توانستند به جای برگزاری تجمعی که مجوز قانونی نگرفته است، با پیگیری موضوع از نهادها و مسؤولان بالاتر، مراتب اعتراض خود را اعلام و تلاش بیشتری برای دریافت مجوز می کردند. باز هم اگر با مانع برخورد می کردند بی تردید کم نیستند رسانه های حامی و مدافع تغییر وضعیت ناگوار بدحجاب و بی عفتی فعلی که به مدد آنان آمده و مردم را از عدم همکاری مسؤولان برای برگزاری تجمعی ارزشی مطلع سازند. و باز اگر تغییری رخ نداد راه هایی که قانون در اختیار صاحبان حق قرار داده است کم نبوده و نیست.

زیر پا گذاشتن قانون آن هم قانونی که در جمهوری اسلامی بر مبنای اسلام نگاشته شده است، حتی برای احقاق حق، امری مذموم و ناپسند است. یکی از اعتراضات مهم نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی به سران داخلی فتنه ۸۸ آن بود که چرا بر خلاف قانون، هوادارانشان را دعوت به حضور در تجمعات بدون مجوز قانونی می کردند. بی تردید این موضوع، استثنابردار نیست. همه در برابر قانون برابرند حتی اگر بخواهند اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی و خواسته های رهبر معظم انقلاب را در قالب تجمعات مطالبه کنند.

«جناح فرهنگی مؤمن» ـ که تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره نیروهای مبتکر و ارزشی در عرصه فرهنگ و هنر کشور است ـ یکی از رسالت های خود را اصلاح و سامان موضوع مهم عفاف و حجاب دانسته و از متصدیان امر حل معضلات خانمانسوز ناشی از بدپوششی و بی عفتی را به طور جدی و قانونی پیگیری نموده و تا به سرانجام رسیدن آن از پای نخواهد نشست.


کد مطلب: 359168

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/359168/نکاتی-درباره-تجمع-حمایت-فرهنگ-عفاف-حجاب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com