شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۷
۲۰
تحقیر دوباره مردم و دموکراسی از سوی مدعیان اصلاحات؛

انتخابات فقط در دوره هاشمی و خاتمی مفید بود/ همه مردم ایران مثل من نهیلیست هستند!

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۲۹
کد مطلب: 340685
این فرد به‌عنوان مدعی دموکراسی، انتخابات را در ایران یکی از اهرم‌های اشاعه نهیلیسم معرفی می‌کند و با این بیان، عملا زیرآب تفکرات خود و همفکرانش را می‌زند.
انتخابات فقط در دوره هاشمی و خاتمی مفید بود/ همه مردم ایران مثل من نهیلیست هستند!
گروه سیاسی جهان نيوز: در یادداشتی مندرج در دوماهنامه «چشم انداز ایران» (شماره بهمن و اسفند ۹۲) با عنوان «انتخابات ایرانی و چشم انداز یک جامعه پیچیده» به قلم یکی از اساتید سکولار دانشگاهی، پاره‌ای گزاره‌ها و ادعاها، از جمله پوچ‌گرابودن مردم ایران، کم محتوا بودن عقلانیت در گفتار و گفتمان دموکراسی‌خواه و تکثرطلب در ایران دیده می‌شود.

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی که نقش فعالی در ترویج اندیشه‌های سکولار نیز دارد، در یادداشت منتشر شده، پوچ گرا و لائیک‌بودن خود را به مردم ایران نیز تعمیم داده و نهیلیسم
عقلانیت سیاسی در ایران دو شق است؛ شق اول در خدمت ملت سازی است که یک عقلانیت حداکثری، هدف گذار و غایت‌اندیش و سامان‌دهنده به الگویی واحد و آرمانی از زندگی نیک است و شق دوم که اصلاح طلبان غاطبه آن را تشکیل می‌دهند، شقی است که دارای یک عقلانیت ضعیف، کم محتوا است!
اجتماعی را تقدیر و شرح حال ایرانیان معرفی می کند.

افزون بر این با ادعایی بدون استدلال، مفید‌ بودن انتخابات را در ایران بعد از انقلاب، صرفاً به دوران هاشمی به بعد نسبت می‌دهد. در ادامه برآن می شود که انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ و هم ۹۲، منجر به تعلیق و اختلال در فرآیند اسلامی شدن در تمامی سطوح مختلف دانشگاهی و سطوح فرهنگی و اجتماعی در ایران شده است. وی در کنار حکم به اسلام‌زدایی از سپهرهای گونه‌گون اجتماعی و سیاسی در ایران، در عین حال معتقد است که ایدئولوژی ناسیونالیستی نیز در ایران تضعیف گشته است.

این استاد سکولار سپس چنین می‌افزاید که عقلانیت سیاسی در ایران دو شق است؛ شق اول در خدمت ملت سازی است که یک عقلانیت حداکثری، هدف گذار و غایت‌اندیش و سامان‌دهنده به الگویی واحد و آرمانی از زندگی نیک است و شق دوم که اصلاح طلبان غاطبه آن را تشکیل می‌دهند، شقی است که دارای یک عقلانیت ضعیف، کم محتوا است!

وی بعد از بیان فوق الذکر، بلافاصله چنین می افزاید: «غلبه تدریجی عقلانیت همسو با انتخابات، به معنای غلبه تدریجی نوعی نهیلیسم اجتماعی است.»

این استاد سکولار در ادامه با این ادعا که «نیهلیسم اجتماعی در ایران روز‌به‌روز در حال افزایش است»؛
انتخابات در ایران بیرون از قال و مقال سیاسی نقشی موذیانه برعهده دارد. انتخابات به‌طور تدریجی عقلانیت ضعیف و متفاوت خود را ترویج می کند و به بخشی از گسترش نهیلیسم اجتماعی مدد می رساند!
مردم ایران را گرفتار نیهلیسم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «انتخابات در ایران بیرون از قال و مقال سیاسی نقشی موذیانه برعهده دارد. انتخابات به‌طور تدریجی عقلانیت ضعیف و متفاوت خود را ترویج می کند و به بخشی از گسترش نیهلیسم اجتماعی مدد می رساند.»

او در ادامه مدعی می‌شود که مردم ایران دیگر خود را یک ما نمی‌دانند و این معنی اصلی نیهلیسم اجتماعی است.

وی همین را دلیلی برای شکست فرایند ملت سازی می پندارد و این چشم انداز را درنهایت به زیان دینداران و نیز طرفداران هویت ملی تعبیر می کند.

در پاسخ به ادعاهای این نویسنده و استاد دانشگاه باید گفت اولاً هیچ نشانه‌ای مبنی بر گرایش اکثریت جامعه و حتی بخشی از آن به پوچ گرایی دیده نمی‌شود، ثانیاً اگر در بخشی از مردم و اساسا در هر فردی نهیلیسم یا پوچ‌گرایی رخ داده یا بدهد، بی‌تردید این عارضه، حاصل رخت بربستن دین و دست کم معنویت اعتقادی آن گروه و یا فرد است.

اگر این نویسنده نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان، قائل به نیهلیسم است، باید بداند که اگر روزی این
این فرد معلوم‌الحال به‌عنوان مدعی دموکراسی، انتخابات را در ایران یکی از اهرم‌های اشاعه نهیلیسم معرفی می‌کند و با این بیان، عملا زیرآب تفکرات خود و همفکرانش را می‌زند.
نهیلیسم نضج گرفته و در ذهنیت اجتماعی رسوخ و رخنه کند، همانا حاصل دین زدایی و سکولاریزاسیون سیاسی و اجتماعی امثال ایشان است که با تلقی مینی‌مالی و حداقلی از دین، دین را به ساحت خصوصی محدود و محصور دانسته و همواره بر آن هستند تا در عرصه بیرونی برخلاف عرصه اندرونی، دین هیچ نقش و جایگاهی نداشته باشد. در واقع، رخت بربستن دین در عرصه اجتماعی همان غایت‌القصوای امثال این نویسنده است که اگر محقق شود، بی‌شک نیهلیسم را در پی خواهد داشت.

نقد دیگری که به اندیشه امثال این فرد سکولار وارد است، این است که خود این فرد به‌عنوان مدعی دموکراسی، انتخابات را در ایران یکی از اهرم‌های اشاعه نهیلیسم معرفی می‌کند و با این بیان، عملا زیرآب تفکرات خود و همفکرانش را می‌زند. اگر انتخابات به عنوان مهم‌ترین مصداق مردم سالاری، عامل نهیلیسم است، پس چرا ایشان همچنان مدافع آن هستند و از انتخابات خرداد ۷۶ و ۹۲ ریاست جمهوری به نیکی یاد می کنند و آن را مصداق اسلامزدایی و بعنوان پروژه برین خود مورد عنایت قرار می دهند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


طرف کی هست؟!!
Sweden
این چه جور خبر رسانه ای که خوب اسن طرف را بگوئید؟!
بعد شما چرا هرکس را از خودتان نمی دانید جزء اصلاح طلب ها بر می شمرید این طرف کاملا مخالف اصلاح طلب ها و اصولگراهاست.
Iran, Islamic Republic of
نام استاد؟این چه اطلاع رسانی است؟طرف به دین وباور وعقیده یک ملت حمله می کند آن وقت شما..؟!
جهان
....بدان که به انها خدمت کرده اید
Iran, Islamic Republic of
عده ای که دفاع می کنند از ایشون ظاهرا خودشونم اینجورین
Iran, Islamic Republic of
راست گفته دیگه
United States
چیو راست گفت؟!!!
امين
تا اونجا كه من كم سواد مي دونم معناي نهليسم يعني پوچ گرايي و نشانه هاش بي تفاوت شدن مردمه به مسائل ديني، اجتماعي و سياسي است.
ايشون اگه يكم تلوزيون مي ديدند و يا در جامعه ايران نه غرب حضور پيدا مي كردند مي ديدند مراسم هاي عاشورا و تاسورا، 22 بهمن و انتخابات هاي ايران پرشور و بي نظير بوده است كه اتفاق يكيش در غرب غير ممكنه
. من فكر كنم يه نظريه پردازي تو غرب براي جامعه خودش چنين حرفي زده اينم سريع يه ترجمه اي كرده به اسم خودش يه نسخه براي ايران پيچيده، كار اينا همين نشخار حرفاي غربياست. انتظاري بيش از اينا نيست.
ساکت لطفا
بیراه بود
France
هر دم ازین باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد. ....
وقتی طرف مقاله رو منتشر کرده چرا اسمش رو نمینویسین
جالبه نقل قول مستقیم هم انجام شده ولی اسم فرد رو نمیارن....
ایرانی
خداوند شر ...را ریشه کن بفرماید...
Switzerland
انسان هرگاه تسلیم شیطان ونفس اماره شد .
پله پله بسمت دورشدن از الله واسلام میشود.مثل انسان سحر شده .
پندارش(ذهنیت غیر الهی) ،اعمالش (خطاهایش)رازیبا ودرست توجیه میکند .
وآرام آرام در دریای عصیان وطغیان خودش غرق میشود.
فقط باید از الله نصرت خواست.فقط وفقط
خودمان بخواهیم از خدای تبارک تعالی.استعانت کند که در صراط مستقیم بمانیم.
که یک آن ما را بخودمان وانگذارد.حتی یک آن ویک لحظه .
زیرا هر لحظه در خطر فتنه وانحراف وجهالت وخیانت وحسادت وخباثت هستیم.
محمد
بخش بزرگی از نظرات این استاد واقعیت های جامعه ماست که خوب یا بد باید بپذیریم
این مشعشع النظر نامش چیست؟
خسرو33000058
Iran, Islamic Republic of
خاک پای دولت اعتدال....
گاهی اظهارات براساس چها رچوب زندگی افرادتدوین میشودولی طوری وانمود میکنند که به جامعه تعمیم داده شود!...
arman
United States
ولی انصافا اقای خاتمی . با هر تفکری داشتن . بیشتر از اقای احمدی نزاد حرمت مقام رهبری را نگه داشتن . و با متانت و ادب قابل تقدیری با ایشان و در مقابل ایشان رفتار مودبانه تری داشتن .چرا شما ها هیچ صدای مخالفی را بی نمیتابید .....