کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه لغو مجوز موسسه سینمایی«مقاومت و انقلاب اسلامی»

وزیر به اختلافات اهالی سینما دامن می‌زند؟!

30 مهر 1392 ساعت 11:53

علی جنتی دولت یازدهم «تدبیری» اندیشیده که به هر نحو در مقابله با دولت دهم برآید! و وزیر ارشاد با اعلام لغو مجوز موسسه «مقاومت و انقلاب اسلامی» که اهداف آن مورد تاکید مقام معظم رهبری است بی خبر از آنست که باری دیگر فضای آرام میان اهالی سینما به تشنج و اختلاف می انجامد.


به گزارش جهان به نقل از سینماپرس، موسسه سینمایی مقاومت و انقلاب اسلامی در شرایطی به ثبت رسید که یکی از نیازهای امروز سینمای ایران به شمار می آید، سه دهه از انقلاب اسلامی می گذرد و هنوز مانتوانستیم فیلم های در خور توجه درباره مقاومت و انقلاب اسلامی در طول سالهای گذشته بسازیم و این حرکت خودجوش مردم و تحولات اجتماعی آن دوران را به خوبی به تصویر بکشیم. همچنین باتوجه به فیلم های تولید شده در حوزه دفاع مقدس و مقاومت هنوز نتوانستیم گنجینه دفاع مقدس و مقاومت گروه های مختلف مردم را در هشت سال دفاع از آب و خاک به درستی به جهانیان بشناسانیم. با توجه به شرایط کشور و منطقه نیاز به چنین موسسه ای بیش از پیش احساس می شود. اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در جمع خبرنگاران خبر از لغو مجوز این موسسه داد و گفت : «آنچه به عنوان اساسنامه سازمان سینمایی مقاومت ثبت شده است، در هیات امنای آن عناصری را قید کرده که به هیچ وجه جزو وظایف این اساسنامه نیست. معمولا وقتی در یک اساسنامه‌ای عضو هیئت امنای آن و رئیس هیئت امنای آن افرادی همچون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده دفتر مقام معظم رهبری،‌نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... را می‌گذارند، اساسنامه را باید یک مقام فرادستی مانند مجلس شورای اسلامی یا شورایعالی انقلاب فرهنگی یا سایر مراجع مانند هیئت دولت تصویب کند.»

باید این نکته را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شویم که برای بستن یک موسسه شرایط و ضوابطی لازم است. موسسه ای که در ثبت شرکت ها به شماره ثبت ۳۴۵۸۴ رسیده است باید برای بسته شدن آن مراتب قانونی طی شود. چگونه ممکن است؛ موسسه ای که هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده توسط مقام وزارت لغو امتیاز شود؟ در حالی که ماده ۳۶ اساسنامه این موسسه صراحتا قید کرده هر گونه تصمیم گیری درمورد انحلال یا لغو مجوز در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

«ماده ۳۶ـ انحلال اختیاری مؤسسه فقط با پیشنهاد هیأت امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با رعایت بند ۸ ماده ۲۰ امکان پذیر می باشد.

تبصره: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند تصمیم‌گیری در خصوص انحلال مؤسسه را به مجلس شورای اسلامی واگذار نماید.»

از سوی دیگر به لحاظ قانونی باید سلسله مراتب مجازات در لغو امتیاز رعایت شود، در ابتدا باید اخطار های کتبی و رسمی به موسسه داده شود تا اساسنامه اصلاح گردد و لغو مجوز آخرین مرحله رسیدگی به فعالیت موسسه است. طبق مواد ۱۵ و ۱۷ ضوابط تاسیس موسسات، در صورتی که موسسه ای تخلف کند تخلف را بررسی می کنند و در نهایت لغو مجوز صادر می شود اما وقتی موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده چگونه می توان آن را تنها براساس حضور هیات امنا لغو امتیاز کرد؟

علی جنتی وزیر ارشاد شاید بتواند از طریق قدرت ها و ابزاری که دارد از فعالیت موسسه جلوگیری کند اما لغو امتیاز آن اشکال قانونی دارد و اگر ارشاد تاکید بر قانونی بودن آن دارد باید اعلام کند در کدام بخش قانون اینگونه گفته شده است.

اگر نگاهی به شرایط تاسیس این موسسه بیندازیم خواهیم دید این مؤسسه در شرایطی پایه گذاری شد که مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان به تأثیر در روند جهانی فیلم و سینما در حوزه بیداری اسلامی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت تاکید داشتند. از اهداف این موسسه تقویت و تحکیم باورهای ارزشمند ناشی از اسلام ناب محمدی (ص) که بخش قابل توجهی از آن در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و بیداری اسلامی تجلی یافته، از طریق فیلم و سینما در سطح ایران و جهان همچنین اجرای اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی از راه بهره‌مندی از تمامی امکانات و توانایی‌های مفید و مؤثر بالفعل و بالقوه فیلم و سینما در سطوح گوناگون ملی و بین‌المللی، تقویت جریان سینمای انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور و جلوگیری از تضعیف و تهدید آن، از طریق تأمین و اجرای پشتیبانی‌های موردنیاز مادی و معنوي همچنین ارتقاء سطح آگاهی و ذائقه اعتقادی، فرهنگی و هنری مخاطبان سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی در سرتاسر جهان از طریق توجه به کیفیت و کمیت و ایجاد امکان عرضه گسترده آثار مرتبط بخشی از اهداف این موسسه به شمار می آید.

شاید بهتر باشد به حافظه تاریخی خود مراجعه کرده و دوران اصلاحات را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گوشزد کنیم . زمانی که عطاء الله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود سینمای دفاع مقدس به صورت مشخص تعطیل شد و با برنامه ریزی های ایشان در آن دوران سینمای دفاع مقدس به فراموشی سپرده شد. با صحبت های اخیر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای سال های اصلاحات و اتفاقی که برای سینمای ارزشمند دفاع مقدس رخ داد در ذهن تداعی می شود.

براساس پیگیری های خبرنگار سینماپرس، یک منبع آگاه از وزارت ارشاد اعلام کرد، لغو امتیاز موسسه بنیاد مقاومت و انقلاب اسلامی در دستور کار هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی قرار گرفته اما موسسه سینمای مقاومت و انقلاب در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است و باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره آن تصمیم گیری شود. وزیر ارشاد یکی از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی است که می تواند لغو امتیاز موسسه را به این شورا پیشنهاد دهد اما این شورا اعضای دیگری دارد که ممکن است بانظر وزیر موافق نباشند.

به نظر می رسد همانگونه که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی سابق و عضو هیئت مدیره موسسه مقاومت گفته است «اشکال آقایان این است که بعد از آن که در راس مدیریت فرهنگی و سینمایی قرار گرفتند برای برخی از ابهامات خود هیچ توضیحی از ما نخواستند. »

گویا دوستان در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده اند که چگونه به هر نحو با دولت دهم مقابله کنند! اما نکته ای را باید یادآور شویم که اگر در دولت دهم خانه سینما بسته شد به دلیل اشکالات حقوقی و قانونی و عدم التزام آنان به مبانی قانونی نظام جمهوری اسلامی بود نه تقویت آن! اما انگار در دولت یازدهم به نظر می رسد هیچ دلیلی برای لغو مجوز بنیاد مقاومت و انقلاب اسلامی که اهداف آن مورد تاکید مقام معظم رهبری است وجود نداشته باشد. شاید هم از منظری دیگر تنها دلیل وزیر برای مقابله با دولت دهم تلافی تعطیلی دو ساله خانه سینما تحت فشار برخی از فتنه گران و افراطیون است که اگر چنین باشد باید ردپای جریانی خزنده و مرموز را در استمرار تشنج آفرینی و اختلاف افکنی میان اهالی و طیف های مختلف سینمای ایران جستجو کرد!


کد مطلب: 320901

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/320901/وزیر-اختلافات-اهالی-سینما-دامن-می-زند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com