چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

زنان دانشمند و نخبه علمي ايران از نگاه آمار

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 93231
ایرنا: رييس مرکز اطلاعات و آمار زنان، به مناسبت برگزاري همايش بين المللي زنان دانشمند جهان اسلام، آمار مربوط به ارتقاٍ و درخشش علمي زنان ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي را ارايه داد.

"ناهيد اعظم رام پناهي " اظهارداشت: در سال 1388 ، 62/27 درصد داوطلبين آزمون سراسري زنان بوده اند و در سال 1387تعداد زنان پذيرفته شده در مراکز آموزش عالي دولتي 392 هزار و935 نفر بوده است که اين رقم نسبت به 10 سال قبل بيش از 4/8 برابر و نسبت به سه دهه گذشته بيش از 27 برابر شده است . 

وي افزود : در سال 1387، 63/56 درصد پذيرفته شدگان در مقطع کارشناسي زنان بوده اند ، همچنين 45/68 درصد پذيرفته شدگان در مقطع کارشناسي ارشد و 47/88 درصد پذيرفته شدگان در مقطع دکترا را زنان تشکيل مي دهند. 

معاون آمار و اطلاعات شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، خاطر نشان کرد: در سال 1387 تعداد اساتيد زن و کادر آموزشي مراکز آموزش عالي دولتي 15 هزار و 500 نفر گزارش شده است که اين رقم نسبت به سه دهه قبل چند برابر شده است. 

وي گفت:173 تن از زنان عضو هيات علمي دانشگاههاي دولتي در مرتبه استاد تمام ، 436 تن در مرتبه دانشيار و سه هزار و 86 تن در مرتبه استاديار هستند .
وي همچنين تعداد زنان عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي 12 هزار و 450نفر گزارش شده که اين رقم نسبت به دهه گذشته بيش از 3/5برابر خبر داد. 

رام پناهي سپس درباره آمار زنان نخبه علمي افزود:سال هاست در جمهوري اسلامي ايران نخبگان علمي و برگزيدگان طراز اول در جشنواره هاي مختلف علمي، در شاخه هاي متعدد علوم و فنون معرفي و از آثار ، ابداعات و اختراعات آنان تجليل مي شود . 

همچنين محافل علمي جهان شاهد درخشش و افتخار آفريني جوانان جمهوري اسلامي ايران در المپيادهاي علمي بين المللي است. 

سهم زنان نخبه علمي در جشنواره ها و المپيادهاي علمي و آمار روبه رشد آنان در سالهاي اخير بسيار قابل توجه است. 

اين آمار نشان مي دهد که در طول 22 دوره برگزاري جشنواره بين المللي خوارزمي در رشته هاي مختلف علوم و فنون بيش از20 زن نخبه ايراني با ارايه طرح ها، ابداعات و اختراعات جديد برگزيده شده اند . 

همچنين 877 تن از برگزيدگان مرحله نهايي 14 دوره المپيادهاي دانشجويي در رشته هاي مختلف را زنان تشکيل مي دهند . 

52 تن از برگزيدگان جشنواره جوان خوارزمي در بخش دانشجويي و 124 تن از برگزيدگان جشنواره جوان خوارزمي در بخش دانش آموزي در طول 11 دوره برگزاري را زنان تشکيل مي دهند ، اين آمار همچنين حاکي است ، در طول 9 دوره برگزاري جشنواره دندانپزشکي دکتر هدايت ، 114 تن زن برگزيده به عنوان صاحبان طرحها و ابداعات برتر معرفي شده اند . 

در طول برگزاري سه دوره جشنواره فارابي در رشته هاي مختلف علوم انساني?‌ 11 تن از برگزيدگان اين جشنواره زنان بوده اند. 

وي ادامه داد:در طول دو دوره مسابقات ملي روباتيک 11 تن از برگزيدگان نهايي آن زنان بوده اند، بانوان همچنين در جشنواره رازي در رشته هاي مختلف علوم پزشکي سهم عمده اي داشته اند که آمار دوره هاي قبل از آن در دسترس نيست ?‌ لکن سه تن از برگزيدگان آخرين دوره از ميان زنان دانشمند بوده اند. 

به گفته وي،هشت تن از چهره هاي ماندگار در رشته هاي مختلف علمي که هر سال به عنوان چهره هاي طراز اول علمي ايران معرفي مي شوند را زنان فرهيخته و دانشمند ايراني تشکيل مي دهند . 

مهندس رام پناهي، افزود: تاکنون بيش از 22 هزار و 117 زن نمونه و فعال ايراني در قالب 43 گروه و شاخه مختلف همراه با آثار آنان معرفي شده است که از جمله معرفي نامه شش هزار و 169 عضو هيات علمي دانشگاه ?‌ 120 زن مخترع و مبتکر ايراني 693 زن پژوهشگر ممتاز ‌667 زن نويسنده و 381 زن شاعر و صاحب اثر قابل توجه مخاطبين مي باشد . 

وي افزود: بي ترديد عزم و اراده زنان دانشمند ايراني به همراه پايبندي به ارزش هاي اسلامي و مسووليت پذيري و ايفاي نقش خانوادگي الگوي برتر زن مسلمان در کشورهاي اسلامي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *