سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

وزیر از مباشرین ناشناس کمک خواست

چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 89590
 وزیر بازرگانی در خصوص تنظیم بازار میوه از حضور دوباره "مباشرین" خبر داده است.

در ماه های پایانی سال که کشور به میوه مازاد بر تولید داخل نیاز پیدا می کند،دولت با استفاده از مباشرینی که هیچگاه نام و نشانی از آنها اعلام نمی شود،اقدام به واردات میوه می کند.

در همین خصوص نیز وزیر بازرگانی امروز در اهواز خبر داده است که وزارت بازرگانی دوباره از مباشرین برای واردات میوه استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین،غضنفری با اشاره به اینکه بالا بودن عرضه نسبت به تقاضای میوه را نباید واردات بی‌رویه قلمداد کنیم، توضیح داد:«در زمینه محصولات کشاورزی باید تا جایی که ممکن است به تولید داخلی اتکا داشته باشیم و از آن حمایت کنیم اما گاهی اوقات تولیدات داخلی به اندازه نیاز نیست و اگر عرضه در یک حوزه ناکافی باشد بعد خواهیم دید که بازار ملتهب می‌شود، احتکار و گرانی به وجود می‌آید و مردم اعتراض می‌کنند به همین دلیل عرضه باید کمی بالاتر از نیاز باشد تا فکر هرگونه به هم‌خوردن آرامش بازار از ذهن افراد خارج شود. »

وزیر بازرگانی تاکید کرد:«بنابراین نباید عبارت" واردات بی‌رویه" را به‌راحتی به کار ببریم در ضمن اگر برای کسانی که دست‌اندرکار تجارت هستند، مشتری نباشد ضرر می‌کنند پس اگر بگذاریم بازار با مکانیزم عرضه و تقاضا تنظیم شود به تدریج به یک تعادل می‌رسیم و خود به خود واردات معنی مازاد بر نیاز پیدا نخواهد کرد.»

وی ادامه داد:«از طرف دیگر در وزارت بازرگانی تلاش کرده‌ایم با گرفتن مباشران از بخش خصوصی مثلا در بخش مرکبات این محصول را توسط بخش خصوصی ذخیره و در ایام پرمصرف همچون ایام نوروز و شب عید در بازار عرضه کنیم تا از یک سو میوه داخلی مصرف شود و از دیگر سو در ایام پرمصرف به گرانی‌های غیر قابل کنترل نرسیم که در چند سال گذشته نیز در مورد بسیاری از کالاها این اتفاق افتاد. »

وزیر بازرگانی تاکید کرد:«تنها کافی است عرضه کمی از تقاضا کمتر باشد تا کل بازار تحت تاثیر این فرآیند خود به خود وارد یک چرخه معیوب گردد که در این چرخه ممکن است احتکار کردن، انبار کردن، گران فروشی و تخلفات اتفاق بیفتد. »


https://jahannews.com/vdcawmna.49noo15kk4.html
jahannews.com/vdcawmna.49noo15kk4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *