دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
مقام معظم رهبري در ديدار طلاب و اساتيد حوزه‌هاي علميه:

برخي افراد خودشان اصرار بر فاصله گرفتن از نظام و طرد شدن دارند

اساس کار طرفداران حقیقت بر بصیرت باشد
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب: 82513
برخي افراد خودشان اصرار بر فاصله گرفتن از نظام و طرد شدن دارند

رهبر انقلاب اسلامي يادآور شدند: اهانت به امام نتيجه قانون شكني‌ها و دل‌خوش كردن به تشويق‌ رسانه‌هاي بيگانه بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي امروز در آستانه ماه محرم در ديدار هزاران نفر از طلاب، روحانيون، فضلاء ، اساتيد حوزه هاي علميه و جمعي از ائمه جماعات مساجد تهران، در سخنان بسيار مهمي، تبليغ صحيح را ايجاد روشنگري و شاخص سازي در جامعه بخصوص در دوران فتنه دانستند و با اشاره به قضاياي بعد از انتخابات بويژه اقدام اخير دشمنان ملت ايران در اهانت به امام راحل (ره)، از حضور آگاهانه مردم در صحنه، قدرداني و همه آحاد مردم بويژه دانشجويان را به آرامش دعوت و خاطرنشان كردند: اين بناي استوار كه هندسه آن الهي است و بناي آنهم با دست يك مرد الهي پايه‌ريزي شده و بقاي آن نيز به پشتوانه يك ملت الهي است، استوار خواهد ماند، و مخالفان آن به اهداف خود نخواهند رسيد.

*بعد از انتخابات، متأسفانه عده‌اي قانون شكني، و ايجاد اغتشاش كردند

ايشان در تبيين نقش تبليغ و روشنگري صحيح در دوران فتنه به قضاياي بعد از انتخابات اشاره كردند و افزودند: بعد از انتخابات، متأسفانه عده‌اي قانون شكني، و ايجاد اغتشاش كردند و زمينه‌اي را به وجود آوردند كه دشمنِ مأيوس و نااميد، جان بگيرد و آنقدر جسارت پيدا بكند، كه در مقابل چشم انبوه دانشجويان علاقه‌مند به امام، انقلاب و نظام اسلامي به امام (ره) اهانت كند.

*اهانت به امام نتيجه قانون شكني‌ها و دل خوش كردن به تشويق‌هاي رسانه‌هاي بيگانه بود

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: اين اهانت بزرگ، نتيجه آن قانون شكني‌ها و دل خوش كردن به تشويق‌هاي رسانه‌هاي بيگانه بود و حالا كه اين خطاها و كارهاي اشتباه انجام شده، براي پنهان كردن آن، به فلسفه بافي و استدلال تراشي روي آورده‌اند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي اينگونه فلسفه بافي‌ها بعد از خطاهاي مكرر را عامل اصلي فتنه و غبارآلود شدن فضا دانستند و تأكيد كردند: عده‌اي با شعار طرفداري از قانون، عمل خلاف قانون انجام مي‌دهند، اين عده شعار طرفداري از امام مي‌دهند، اما كاري مي‌كنند كه نسبت به امام (ره) چنين گناه بزرگي انجام شود و دشمنان با خوشحالي براساس اين اقدامات، تحليل كنند و بعد هم برضد مصالح ملي و ملت ايران، تصميم بگيرند. مشكل اصلي همين حرف‌ها و عمل‌هاي فريبكارانه و غبارآلودگي فضا است.
ايشان افزودند: آن كسي كه براي اسلام، انقلاب، و امام كار مي‌كند، به محض اينكه ببيند، حرف و حركت او موجب ايجاد جهت‌گيري بر ضد اصول شده، بلافاصله متنبه مي‌شود و مسير خود را اصلاح مي‌كند، اما چرا اين آقايان متنبه نمي‌شوند.
ايشان خاطرنشان كردند: وقتي از اصلي‌ترين شعار جمهوري اسلامي، يعني استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، اسلام آن حذف مي‌شود، آقايان بايد به خود بيايند و بفهمند كه راه غلطي را مي‌روند، وقتي در روز قدس كه اساس آن براي دفاع از فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي است، به نفع رژيم غاصب و برضد فلسطين شعار داده مي‌شود، بايد متنبه شوند و تبري خود را از اين جريان اعلام كنند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: چرا هنگامي كه سران ظلم و استكبار كه مظهر آن امريكا، فرانسه و انگليس است از آنها حمايت مي‌كنند، متنبه نمي شوند؛ چرا هنگامي كه افراد فاسد فراري و سلطنت طلب و توده‌اي از آنها حمايت مي‌كنند، به خود نمي‌آيند و متوجه نمي‌شوند كه مسير آنها غلط و اشتباه است؟

*عقل حكم مي‌كند بجاي منكر شدن اهانت به امام، آن را محكوم كنيد

حضرت آيت الله خامنه‌اي تأكيد كردند: چشم خود را باز كنيد و از اين جريان تبري بجوييد، آيا مي‌شود به بهانه عقلانيت، اين حقايق روشن را ناديده گرفت. ناديده گرفتن اين حقايق، درست نقطه مقابل عقل است.
ايشان خاطرنشان كردند: عقل حكم مي‌كند، در قضيه اهانت به امام (ره) بجاي آنكه منكر اصل قضيه شويد، اهانت را محكوم كنيد و بالاتر از آن به حقيقت و عمق اين اقدام پي ببريد و متوجه شويد كه دشمن كجا را هدف گرفته و بدنبال چيست.

*انتخابات براساس قانون انجام و تمام شد و اشكالي هم بر آن وارد نبود

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اين برادران سابق ما كه اسم و رسم خود را مديون انقلاب اسلامي هستند، چرا به خود نمي‌آيند و چرا نمي‌بينند كه دشمنان انقلاب و امام چگونه از سخنان و اقدامات آنان خوشحالند و كف و سوت مي‌زنند و عكس آنان را سردست گرفته‌اند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه انتخابات براساس قانون انجام و تمام شد و اشكالي هم بر آن وارد نبود، خاطرنشان كردند: پايبندي به قانون اقتضا مي كند كه اگر رئيس جمهور منتخب را هم قبول نداشته باشيم، اما در مقابل قانون خاضع باشيم و به آن احترام بگذاريم.

*برخي افراد ظاهراً خودشان اصرار بر فاصله گرفتن از نظام و طرد شدن دارند

ايشان با اشاره به جدايي برخي ياران امام و انقلاب در دوران امام و زاويه پيدا كردن آنان با امام (ره) و مطرود شدنشان، افزودند: اين مسائل بايد براي همه ما عبرت باشد البته من همانگونه كه در نمازجمعه گفتم قائل به جذب حداكثري و دفع حداقلي هستم ولي برخي افراد ظاهراً خودشان اصرار بر فاصله گرفتن از نظام، و طرد شدن دارند.
رهبر انقلاب اسلامي عده قليلي را كه بواسطه سخنان و حركات برخي افراد جسارت پيدا كرده و در مقابل نظام ايستاده‌اند، در برابر عظمت ملت ايران، صفر دانستند و تأكيد كردند: اين نظام، نظام الهي است و در طول 30 سال گذشته، خداوند متعال بارها لطف و حمايت خود را در حق نظام اسلامي نشان داده است و اگر ما با خدا باشيم قطعاً خدا هم با ما خواهد بود.

*دانشجويان، امروز همواره هوشيارانه در صحنه حضور دارند

حضرت آيت الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: مطمئناً دشمنان نظام اسلامي و جهانخواراني كه مي‌خواهند با منطق‌هاي مغلوط بر دنيا مسلط شوند، از اين ملت و ملت‌هاي مستقل تو دهني خواهند خورد.
ايشان با تأكيد بر اينكه دشمنان نظام، همچنان انقلاب اسلامي، امام راحل عظيم الشأن، ملت مقاوم ايران و جوانان اين ملت را نشناخته‌اند، افزودند: دانشجويان، امروز از لحاظ علمي و معنوي جزو برترين دانشجويان هستند و همواره هوشيارانه در صحنه حضور دارند و در قضاياي اخير هم بارها امتحان خوبي داده اند.

*آنهايي كه به امام راحل توهين كردند بي ريشه هستند

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به خشم و ناراحتي قشرهاي مختلف مردم، در پي اهانت به امام راحل (ره)، اين واكنش‌ها و اعلام برائت‌ها را به حق و مناسب دانستند و تأكيد كردند: همه بايد آرامش خود را حفظ كنند و بدانند كساني كه در مقابل ملت قرار گرفته اند، بي ريشه هستند و در برابر عظمت ملت ايران و انقلاب اسلامي توانايي ماندن نخواهند داشت.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه اگر لازم باشد مسئولان و حافظان قانون، به وظيفه خود عمل خواهند كرد، افزودند: البته دانشجويان موظفند، افرادي را كه منشأ فساد هستند، شناسايي و به ديگران معرفي كنند اما همه كارها بايد با آرامش انجام شود.

*حفظ آرامش و امنيت مهمترين وظيفه است

ايشان حفظ آرامش و امنيت را مهمترين وظيفه برشمردند و خاطرنشان كردند: دشمناني كه به دنبال ايجاد ناامني و اغتشاش هستند با مردم طرف هستند و البته دستگاههاي قانوني هم وظايفي دارند كه بايد به وظايف خود عمل كنند.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: دشمنان ملت ايران و نظام اسلامي همچون كف روي آب هستند كه از بين خواهند رفت و آن چيزي كه باقي مي‌ماند اصل نظام اسلامي است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سه مناسبت مهم روز مباهله، ماه محرم، و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، پيام اصلي اين سه مناسبت را ابلاغ حقيقت و روشنگري مردم بيان كردند و افزودند: پيامبر اسلام (ص) در روز مباهله، به منظور روشنگري مردم و شاخص سازي براي حق و باطل، عزيزترين انسان‌ها را به صحنه آورد و در روز عاشورا نيز امام حسين (ع) براي بيان حقيقت و روشنگري در طول تاريخ، عزيزترين عزيزان خود را به وسط ميدان آورد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزينه‌اي سنگين، به ابلاغ حقيقت پرداخت.
ايشان هدف اصلي وحدت حوزه و دانشگاه را نيز، برقراري پيوند حقيقي و استفاده از ظرفيت‌هاي معنوي و مادي اين 2 مجموعه اثرگذار دانستند و تأكيد كردند: در اين مناسبت نيز هدف اصلي تبليغ پيام الهي و ابلاغ حقيقت است.

*پايه‌هاي اصلي تبليغ بصيرت، يقين و عمل است

رهبر انقلاب اسلامي، پايه‌هاي اصلي تبليغ را، بصيرت، يقين و عمل برشمردند و خاطرنشان كردند: در تبليغ بايد بصيرت و ايمان قلبي متعهدانه و يقين به پيام وجود داشته باشد تا براساس آن عمل و حركت شكل گيرد و در واقع چنين تبليغي، عمل صالح خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه لازمه و شرط اصلي تبليغ صحيح، جريان سازي، گفتمان سازي، و شاخص سازي است، افزودند: اين جريان سازي و شاخص سازي نيازمند برنامه‌ريزي دقيق و مستمر است و يكي از نيازهاي اصلي حوزه‌هاي علميه براي تبليغ، لزوم وجود مركز برنامه‌ريزي و نيازسنجي به منظور تبليغ صحيح و جريان سازي است.

*كار دشمنان حقيقت فتنه سازي است

ايشان هدف از گفتمان سازي در تبليغ را، ارتقاي انديشه و معرفت ديني در مردم دانستند و خاطرنشان كردند: رشد معرفت ديني مردم اگر همراه با تعهد باشد، عمل را در جامعه بوجود خواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامي ماه محرم را بهترين فرصت براي تبليغ صحيح، و شاخص سازي در جامعه بويژه در دوران فتنه، برشمردند و افزودند: در دنيايي كه اساس كار دشمنانِ حقيقت بر فتنه سازي است، اساس كار طرفدارانِ حقيقت بايد بر بصيرت و راهنمايي باشد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در تبيين 2 شرط اصلي تبليغ افزودند: تبليغ و بيان حقيقت اگر در مسير الهي و براي خدا و همراه با اخلاص باشد و در اين مسير هم از غيرخدا يعني قدرتمندان و طواغيت هراسي به دل راه داده نشود، قطعاً نتيجه بخش و اثرگذار خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در جمع بندي موضوع تبليغ صحيح و شرايط و لوازم آن تأكيد كردند: اقدام همراه با يقين و شجاعت، و حساب و كتاب آن را به عهده خدا گذاشتن، چارچوب اصلي تبليغ اسلامي است.
ايشان نكاتي را هم درخصوص تبليغ و عزاداري در ماه محرم بيان كردند و افزودند: بايد سعي شود همانگونه كه امام راحل (ره) در سخني ژرف نگرانه فرمودند، عزاداريها در محرم به شكل سنتي و همراه با روضه خواني و اشك براي مصائب امام حسين (ع) و خاندان ايشان باشد.
رهبر انقلاب اسلامي روضه خواني و ذكر مصيبت را پيوند عاطفي با اولياء الهي و پشتوانه بسيار ارزشمند براي پيوند فكري و عملي با معارف ديني دانستند و افزودند: اين پيوند عاطفي در واقع همان مودتي است كه در قرآن كريم آمده و اگر اين مودت نباشد، ولايت و اطاعت هم وجود نخواهد داشت و ممكن است همان بلايي كه بر سر امت اسلامي در دوران‌هاي اول بدليل كنار گذاشتن مودت آمد، تكرار شود.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: تشريح حوادث عاشورا و ذكر مصيبت لازم است و عده‌اي از موضع روشنفكري نگويند كه چه نيازي به ذكر مصيبت و گريه است.
ايشان درخصوص عزاداري سنتي خاطرنشان كردند: انجام عزاداري به شكل متعارف آن و حركت بصورت دستجات سينه زني و ذكر مصيبت موجب بيشتر شدن ارتباطات عاطفي مردم خواهد شد اما بايد از برخي اشكال عزاداري، همچون قمه زني كه بد و ناصحيح است و قبلاً هم بر ترك آن تأكيد شده پرهيز شود.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود و در تشريح اهميت تبليغ و روشنگري حقيقت، در زمان فتنه، به دوران پيامبر (ص) و حضرت علي (ع) اشاره كردند و افزودند: در زمان پيامبر (ص) و حضرت علي (ع) اشاره كردند و افزودند: در زمان پيامبر (ص) بيشترين مسائل در خصوص روشنگري، مربوط به منافقين بود و در زمان حضرت علي (ع) هم اصلي ترين چالش، مواجهه با افراد مدعي اسلام بود كه به دليل هواهاي نفساني در مسير اشتباه، حركت مي‌كردند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، چنين شرايطي را، دشوار و پيچيده خواندند و خاطرنشان كردند: در چنين شرايطي، مسائل براي مردم مشتبه مي‌شود و خواص گرفتار شك و ترديد مي‌شوند و اين شكِ خواص، پايه حركت صحيح جامعه اسلامي را همچون موريانه مي‌جَوَد.
ايشان يكي از مشكلات كنوني جامعه بين المللي را در شرايط كنوني، همين مسئله دانستند و افزودند: در سطح بين المللي، دشمنان از همه ابزارها براي مشوه كردن اذهان مردم اعم از عوام و خواص استفاده مي‌كنند كه از جمله آنها مي‌توان به شعارها و ادعاهاي قانونگرايي، حمايت از حقوق بشر، و طرفداري از مظلوم اشاره كرد.

*دولت آمريكا قانون‌شكن‌ترين دولت است

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سخنان چند روز پيش رئيس جمهور امريكا كه مدعي لزوم پاسخگويي دولت‌هاي قانون شكن شده بود، خاطرنشان كردند: كدام دولت قانون شكن‌تر از دولت امريكا است كه براساس يك دروغ، عراق را اشغال و اين همه مصائب را بر ملت عراق وارد كرد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: دولت امريكا براساس كدام قانون، به اشغالگري خود در عراق ادامه مي‌دهد و براساس كدام قانون، نيروهاي نظامي خود را در افغانستان افزايش مي‌دهد و هر روز تعدادي از مردم بيگناه اين كشور را به به خاك و خون مي‌كشد.
ايشان با تأكيد بر اينكه دولت امريكا مظهر بي قانوني در جهان است ولي در ظاهر به گونه‌اي ديگر عمل مي‌كند، افزودند: معني فتنه همين است و براي مقابله با اين جريان گنداب فاسد كه تلاش دارد با ابزارهاي مختلف خود در افكار عمومي جهان رسوخ پيدا كند، تنها راه، روشنگري و بيان حقيقت است، كه وظيفه‌اي سنگين بشمار مي‌رود.

*ترويج اختلافات مذهبي شيوه‌‌اي براي ايجاد ترديد و اختلاف در ميان مسلمانان است

رهبر انقلاب اسلامي، ترويج اختلافات مذهبي را يكي ديگر از شيوه‌ها، براي ايجاد ترديد و اختلاف در ميان مسلمانان دانستند و تأكيد كردند: تنها راه مقابله با اختلافات مذهبي، بصيرت، روشنگري، تبليغ صحيح و در دام دشمن نيفتادن است.
در ابتداي اين ديدار آيت الله مقتدايي مدير حوزه علميه قم در سخناني، تبيين معارف اهل بيت عليهم السلام و اسلام ناب، و راه امام (ره) را محورهاي اصلي فعاليتهاي حوزه هاي علميه و مبلغان دانست و گفت: به منظور هماهنگي و سياستگذاري كلان تبليغ و استفاده از همه ظرفيت ها، و پاسخگويي به نيازهاي روز، يك شوراي مركزي تبليغ طراحي و راه اندازي شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *