چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۸
۳۱
اجرای طرحی که نامزدهای دولتی به تمسخر گرفته بودند

آقای معاون اول، این همان طرح زاکانی نیست؟/ طرح پوپولیستی که به ابلاغیه جهانگیری تبدیل شد!

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 594036
هرچند طرح موضوع اشتغالزایی در صنایع پایین دستی پتروشیمی در مناظرات انتخاباتی مورد تاکید قرار گرفت ولی پیش از آن علیرضا زاکانی، نماینده مجلس نهم در نامه ای در فروردین ماه سال جاری به حسن روحانی خواستار توجه دولت به این بخش مغفول مانده شده بود و پس از آن، این طرح توسط این نماینده در اختیار آقایان قالیباف و رئیسی قرار گرفت.
آقای معاون اول، این همان طرح زاکانی نیست؟/ طرح پوپولیستی که به ابلاغیه جهانگیری تبدیل شد!
گروه سیاسی جهان نيوز: اوایل سال جاری بود که علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس در نامه ای به رئیس جمهور به ظرفیت های استثنایی صنایع پایین دستی پتروشیمی اشاره کرده بود که در آن زمان مورد توجه دولت قرار نگرفت ولی به نظر می رسد در حال حاضر ورق برگشته است. 

به گزارش جهان نيوز، ایجاد 5 میلیون شغل توسط برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 96 مطرح شد که با واکنش بسیاری از رسانه ها و حامیان دولت مواجه شد و آن را طرحی غیرعملی و شعاری می دانستند. یکی از نامزدهای انتخابات از طرحی سخن گفت که استفاده از ظرفیت صنایع پتروشیمی را در نظر داشت. صنایعی که به خام فروشی مشغول است و استفاده از این مواد خام در صنایع پایین دستی مانند پلاستیک سازی، آرایشی و بهداشتی و ... می تواند میلیون ها شغل مستقیم ایجاد کند. 

البته هرچند طرح موضوع اشتغالزایی در صنایع پایین دستی پتروشیمی در مناظرات انتخاباتی مورد تاکید قرار گرفت ولی پیش از آن علیرضا زاکانی، نماینده مجلس نهم در نامه ای در فروردین ماه سال جاری به حسن روحانی خواستار توجه دولت به این بخش مغفول مانده شده بود و پس از آن، این طرح توسط این نماینده در اختیار آقایان قالیباف و رئیسی قرار گرفت. با وجود ادله محکم برای ایجاد 3 میلیون شغل با فعال سازی ظرفیت های موجود در صنایع پتروشیمی نوید ایجاد سه برابر این شغل به صورت غیر مستقیم را در یک برنامه 6 ساله می داد. 

برای تبیین بهتر این موضوع بهتر است بخش هایی از نامه زاکانی به رئیس جمهور در فروردین ماه مورد بازخوانی قرار گیرد تا بار دیگر نشان داده شود که چه ظرفیت های بالایی در کشور وجود دارد که در گرو بی تحرکی و بی عملی مسئولان مغفول مانده اند. 

زاکانی در این نامه با اشاره به ظرفیت های موجود در صنعت پتروشیمی عنوان کرده: «بر اساس پروانه های صادره در سامانه وزارت صنعت تا فروردین 96، ظرفیت موجود سالانه برای استفاده از مواد در کشور در صنایع پایین دستی پتروشیمی، نزدیک به  18.000.000 تن در حوزه پلیمری و قریب به 20.000.000 تن در حوزه شیمیایی می باشد. این در حالی است که میزان ظرفیت مصرفی واقعی در حوزه پلیمری در سال های 88 و 92 و 94 به ترتیب  1.700.000 تن، 3.700.000 تن و 2.500.000 تن بوده است. البته ملاحظه می فرمایید روند افزایشی تولید در این صنایع در سال 94 متوقف شده و کاهش یافته است که در ادامه برخی دلایل آن را ذکر می نمایم. »

وی در عین حال از ارزش افزوده ای که نتیجه تبدیل مواد پتروشیمی به کالاهای دیگر است در این نامه به رئیس جمهور سخن گفته است: «در خصوص اهمیت این صنعت لازم به ذکر است که اگر یک واحد مشخص از مواد خام نفتی و گازی (خوراک مایع یا خوراک گازی) به صنایع پتروشیمی وارد نماییم، حداقل 61% ارزش افزوده حاصل می گردد در حالی که اگر همان یک واحد مشخص از مواد خام نفتی و گازی پس از تبدیل به مواد پلیمر یا شیمیایی در مجتمع های پتروشیمی را به صنایع پایین دست پتروشیمی هدایت نماییم علاوه بر 61% فوق الذکر، تا 350% ارزش افزوده مجدد در صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد می گردد.» 

به عنوان مثال طبق آمار و اطلاعات واقعی از محیط صنعت به ازای مصرف هر یک میلیون تن مواد اولیه تعداد ۲۰۰ هزار شغل پایدار در صنعت پلاستیک ایجاد می گردد، در شرایط فعلی میزان اشتغال در این صنعت ۵۰۰ هزار نفر است در حالیکه توان افزایش به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال را بدون نیاز به سرمایه گذاری جدید دارا می باشد. در خصوص این آمار متساسفانه امروز بخش قابل توجهی از محصولات پتروشیمی به صورت خام صادر می‌شود و در اواخر دولت دهم برنامه ریزی مفصلی برای ایجاد واحدهای پایین دستی و زنجیره‌های ایجاد ارزش افزوده صورت گرفت که قطعا با تبدیل خام فروشی به پایین‌ترین واحدهای ارزش افزوده می‌توان شغل مورد نظر را ایجاد کرد.

اما برای فروش محصولات پایین دستی پتروشیمی همانگونه که زاکانی در نامه خود به رئیس جمهور بدان اشاره کرده، ظرفیت بالای کشورهای همسایه نیازمند به این محصولات وجود دارد که بهترین بازار در اختیار ایران می تواند قرار گیرد ولی کشور سهم بسیار کوچکی دارد: «برای مثال طبق آمار سال 2014، مجموع واردات محصولات لاستیکی و پلاستیکی 16 کشور همسایه، آسیای میانه و خلیج فارس بیش از 22 میلیارد دلار بوده است که سهم صادرات ایران به این کشورها فقط 1 میلیارد دلار (کمتر از 5 درصد سهم بازار) بوده است.  در مورد پودرهای شوینده، میزان واردات همان 16 کشور، 6.5 میلیارد دلار بوده که سهم صادرات ایران به آنها حدود 240 میلیون دلار (کمتر از 4 درصد سهم بازار) بوده است. »

طرح جامع بازنگری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در تاریخ 21 بهمن ماه سال جاری که در تاریخ 18 بهمن ماه در هیئت وزیران مورد تصویب قرار گرفته بود توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. با بازنگری در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که در تاریخ 15 تیرماه سال جاری صورت گرفت، برای تولید یک میلیون تن محصول بالادستی به 500 نفر نیروی انسانی و 883.6 میلیون دلار سرمایه گذاری ثابت نیاز است. اما اگر همین یک میلیون تن محصول بعد از تولید در اختیار واحدهای میانی قرار گیرد،حدود 2300 نفراشتغال و 2626.5 میلیون دلار فرصت سرمایه گذاری ایجاد می شود.
 
ابلاغیه اسحاق جهانگیری
طرح موضوع ایجاد 200 هزار شغل به ازای یک میلیون تن محصول پتروشیمی چه در زمان طرح آن در فروردین ماه و چه در هنگامه انتخابات توسط حامیان و  مسئولان از جمله وزیر نفت مورد شک و تردید قرار گرفت و مدعی بودند چنین ادعایی مطابق با واقعیت نیست و یک ادعای انتخاباتی پوپولیستی است.

اما مشاهده می شود پس از چند ماه دولت حسن روحانی همان طرح را در دستور کار خود قرار داده و ابلاغ کرده است. متاسفانه بازی های سیاسی و رقابت های جناحی باعث شده تا با وجود دلسوزی بسیاری از کارشناسان و ارائه طرح های بدیع برای استفاده از ظرفیت های کشور، این پتانسیل ها در سایه سیاست قرار گیرند و تا زمانیکه بحران های اقتصادی از جمله بیکاری با نرخ رشد 12 درصدی گریبان کشور را نگرفته باشد، مسئولان دولتی مجبور به تحرک نمی کند. هرچند در اجرای این ابلاغیه نیز با وجود رانت های موجود در خام فروشی محصولات پتروشیمی تردیدهایی وجود دارد ولی در همین حال پذیرش اشتغالزایی در صنایع پایین دستی پتروشیمی هرچند بسیار دیر ولی اقدامی مبارکی است که دولت بالاخره به آن اعتراف کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا جای زاکانی در انتخابات خالی بود
من دنبال می کردم خیلی توجه نشد ولی برنامه هاش دقیق بود
شمس الدین
Iran, Islamic Republic of
از کدخدایی پرسیده شد
اگر خدای ناکرده بنای بر مهندسی صلاحیت باشد
حقوقدانان شورا با کارشناسان زیردستشان که یکدست حامی لاریجانی و روحانی اند این قدرت را دارند
یا یک خارج از شورا مثل احمدی نژاد؟
اما کدخدایی تاکنون جوابی نداد!
پاسخی که سرنوشت انقلاب در گرو آن است
زنهار
حمید
United Arab Emirates
الله اکبر
دمت گرم
عجب چیزی گفتی شمس الدین
چرند گفتی و کینه توزانه
Iran, Islamic Republic of
خیلی هم خوب گفت ربطی به رد احمدی نژاد هم ندارد واقعا به سرنوشت انقلاب ربط دارد
مردم شریف ایران فقط ما بلدیم .....
Germany
شما بگو تا حالا که جهانگیری حدود 30 سال است بر مسند مدیریت و مسئولیت رده بالای این مملکت بوده است، چه طرح و ابتکاری از خودش نشون داده....
جز رفع حصر و کنسرت و همایش و جلسه و....
United Arab Emirates
احسنت
بگو‌‌ مهندسی صلاحیت و تایید
Iran, Islamic Republic of
خود گویی و خود خندی؟ پاسخش خیلی ساده است:
اعضای شورای نگهبان نه الان قدرت اجرایی دارن و نه سودای قدرت اجرایی در سرشونه که بخوان از این تخلفات مرتکب بشن، اونایی دنبال مهندسی هستن که 8 سال در قدرت بودن و زیر زبونشون مزه کرده، مردم واسشون دست تکون میدادن، نامه میدادن، شعار میدادن، اما توهم ورشون داشت فکر کردن کسی عاشق چشم و ابروشونه، نفهمیدن که همه اون ابراز علاقه مردم به اعتبار امضای رهبری و جایگاه ریاست جمهوری اسلامی بوده وگرنه کسی واسشون تره هم خورد نمیکنه.
حالا هم به خیال خودشون توی فکرن که اگه جمهوری اسلامی نباشه مردم اینا رو شاه میکنن! برین جمع کنین اگه جمهوری اسلامی نبود که شماها الان داشتین گدایی میکردین، از صدقه سر این انقلاب به همه چی رسیدین و توی دنیا معروف شدین فکر کردین خودتون کسی هستین؟ سر تا پاتون دوزار نمی ارزه این همه اعتماد به نفس رو از کجا میارین؟ نون جمهوری اسلامی رو میخورین لگد به سفره میزنین؟ شماها دیگه روی ممد تمدن رو هم سفید کردین.
شریف
Iran, Islamic Republic of
حرفتان منطقی نیست. بفرمایید اگر ابزار تخلف بدون مانع و نظارت وجودداشته باشد نتیجه چه میشود؟ چه کسی و جایگاهی بر حقوقدانان که فقهای شورا را به نوعی تحت تاثیر تصمیمات خود قراردادند نظارت و کنترل دارد؟ جواب فنی و منطقی؟
Iran, Islamic Republic of
مشکل شما اینجاست که معنی "عدالت" رو نمیفهمین، دقیقا مثل همونایی که میگن اگه ولی فقیه ظلم کنه چه کسی بهش نظارت میکنه؟ نکته قضیه اینجاست که کسی که اهل تخلف و ظلم باشه، عدالتش ساقطه و حتی نمیتونه پیشنماز وایسته چه برسه به اینکه فقیه شورای نگهبان یا رهبر جامعه اسلامی باشه.
ولی فقیه که اعضای شورای نگهبان رو منصوب میکنه، اولین شرطی که مد نظرشه عدالته، اگر این 6 نفر حتی 1 دروغ ازشون صادر بشه دیگه شرط عدالت رو ندارن و رهبری قطعا عوضشون میکنه، چه برسه به اینکه بخوان گناهان بزرگتری مثل تخلف و تبانی مرتکب بشن.
شما فکر نکنین که اگه ولی فقیه رئیس قوه قضائیه یا فقهای شورای نگهبان یا فرماندهان نظامی رو منصوب میکنه، دیگه بهشون کار نداره تا دوره مسئولیتشون سر بیاد، ایشون دائما عملکرد این افراد رو زیر نظر دارن و هروقت نیاز باشه بدون تعارف عوضشون میکنن.
البته طبیعیه در این دوره آخرالزمان که خیلیها نعل وارونه میزنن تشخیص حق و باطل از هم مشکله، نمونش اون مردی که با شعار عدالت و با مردم مردم کردن سرکار اومد، اما بزرگترین ظلمها رو در 2 سال آخر ریاستش به مردم کرد و با انقلابی نمایی، بزرگترین ضربه رو به انقلابیون واقعی زد. 8 سال که سرکار بود دهنش بسته بود اما حالا که کنار رفته ادعا میکنه کل سیستم از بالا تا پایین عیب داره! البته کسی که علنی بگه خط قرمز من اطرافیانم هستن وضعش از همین بهتر نمیشه، مردمی که توی دولتش له شدن هیچوقت خط قرمزش نبودن اما ... که دورش پرورش داده براش شدن خط قرمز.
خدا آخر و عاقبت همه رو ختم به خیر کنه.
حقوقدان لابیگر
Iran, Islamic Republic of
کامنت شمس الدین خیلی عصبانیت کرد . زد به هدف نه؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نترس جهان
کامنت مربوط به کدخدایی را بذار
تا شاید‌جلوی آسیبها و خسارات ناشی از اقدامات حقوقدانان گرفته شود
لاتخف
جای زاکانی در دزدی ها خالیست . برادر
United States
از زاکانی چون برای احقاق حق اهل خطر است خوشم می آیند
Netherlands
اقای زاکانی فعلا ۱ سال برن زندان بیان به امید خدا
حرف حساب
Iran, Islamic Republic of
خوب که چی بازم رو دست خوردین.
معلومه نه انتخابات رو جمع و جور کنن برای رای آوردن بلدین نه حرف آدمای کاربلد که روبه رو شدن با این اصلاح طلبها رو بلده گوش میدید.
فقط چشم بستین و دهان باز کردین براتون مهندسی کنن و پازل جمع و جور کننین برای الیگارشی ها.
بیدار شید.بیدار
Iran, Islamic Republic of
خود خودشه

جهنم عیب نداره/ کار کنند اینا/ عیب نداره طرحشم ما میدیم
وحید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بیشترین ضربه را از شورای نگهبان بچه های انقلابی خوردن ولی هم نونشو و فحششو به شورای نگهبان اصلاح طلبا دادن
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
یک بار به دوستان جواب این ایده را بدهم که مرتب میگویند چرا شورای نگهبان صلاحیت روحانی و جهانگیری را تایید کرد دوستان عزیز مگر می شود فقط از یک جناح کاندیدا تایید شود نظر خود رهبر نیز این است که انتخابات پرشور باشد و از جناحهای مختلف کاندیدا باشد حتی در چند دوره قبل صلاحیت آقای معین که اصلاح طلب بود رد شد و خود رهبر علنا توصیه کردند و شورای نگهبان تجدید نظر کرد و صلاحیت ایشان را تایید کرد چون از نظر رهبر انعکاس خارجی انتخابات و شرکت بیشتر مردم اولویت دارد
Iran, Islamic Republic of
نظرتان به شدت جهان نیوزی طور و شاذ است ، بفرمایید که اگر در ایران در تمامی انتخابات ها ، دو جناح حاکم و دارای قدرت و ثروت ، کاندیدا داشته باشند، فرق این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری امریکا چیست؟
پس مردم چه می شوند ؟
انقلاب کردیم که احزاب سیاسی سوار مردم شوند؟
انقلاب کردیم که کاندیدای مردم دکتر احمدی نژاد رد صلاحیت شود؟!!!!!!! به جرم وابسته نبودن به چپ و راست؟!!!!!!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
منظور این بود که اگر مردم ببینند همه کاندیداها از یک طیف هستند انگیزه حضور در انتخابات در آنها کم می شود و می گویند چه ما شرکت کنیم چه نکنیم فلانی انتخاب می شود و پایین بودن مشارکت مردم به جایگاه نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج ضربه می زند
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
دقیقا یادمه در دو مناظره اول و دوم رئیسی و قالیباف ادعا می کردند که در سال یک میلیون شغل می توان ایجاد کرد ولی روحانی و جهانگیری این ایده را مسخره می کردند و می گفتند امکان ندارد . وقتی کار به مناظره سوم کشید با نظر سنجی هائی که از نتیجه مناظرات قبلی شد فهمیدند که گرایش عمومی به شعارهای رئیسی و روحانی بیشتر شده و دولتی ها احساس خطر کردند در مناظره سوم ناگهان روحانی ادعا کرد در هر سال ۹۵۰هزار شغل ایجاد می کنند و ناگهان غیر ممکن ،ممکن شد و پس از پایان مناظره سوم که جریان دولت بوی شکست بطور جدی به مشامش خورد شمشیر را از رو بستند و روحانی در هفته آخر در همدان گفت بعضی ها ۳۸ سال است فقط زندان و اعدام بلدند و دیگر اینکه اگر ما رای نیاوریم جنگ اتفاق می افتد و بدین گونه با بی انصافی تمام صحنه را برای مردم دیگرگونه کرد و به هر قیمتی بود با غوغا سالاری و شانتاژ پیروز انتخابات شد
Iran, Islamic Republic of
نوش جون مردمی که دوباره را دوباره ازمودند!
حالا گاز مجانی میفرستیم ترکیه وعوضش ازش کود انسانی میخریم وارد میکنیم!
هاشمی : اصلاح کامنت۱۶:۵۹فوق
Iran, Islamic Republic of
اصلاح میکنم: دولتی ها احساس کردند گرایش عمومی به شعارهای رئیسی و قالیباف بیشتر شده و دولتی ها احساس خطر کردند...
Iran, Islamic Republic of
جای بسی تاسف است
Iran, Islamic Republic of
تو کشوری که مشکلات اقتصادی داره و مردم تو تامین نیازهای معیشتی مشکل دارن چرا صداوسیما باید صبح تا شب تو تبلیغاتش زندگی تجملاتی رو به تصویر بکشه!؟ این تبلیغات هم با روح و روان بخشی از مردم آسیب میزنه هم سطح توقعات مردم رو از زندگیشون بالاتر میبره. چرا صداوسیما اتاق فکر نداره؟! چرا به عواقب این تبلیغات افسارگسیخته فکر نمیکنن؟! لطفا شما رو این موضوع کار کنید.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
درست می فرمایید ولی راهش اینه که به صدا و سیما بودجه کافی بدن تا نیازی به تبلیغات تجاری نداشته باشه و ازشون بطورجدی کار بامحتوا بخوان نه برنامه های آبکی
Iran, Islamic Republic of
تنها تدبیر موفق این دولت ،از بین بردن دستاوردهای هسته ای و فضایی بودو مهمتر از همه واردات......
تا 1400
Iran, Islamic Republic of
اگه تونستن همین هم اجرایی کنن
Iran, Islamic Republic of
فارغ از جناح بندیهای سیاسی هر کسی که طرحی را برای تولید بیشتر و اشتغال جوانان بدهد ارزش بررسی کردن توسط دولت را دارد . دولتمردان باید توجه کنند.
احمد
Iran, Islamic Republic of
حالا اون موقع فکر نکرده بودن یه مسخره ای کردن وگفتن نمیشه بعد رفتند فکر کردن دیدن میشه .الان هم ابلاغ می کنن ایشالله دولت بعدی هم میاد انجام میده سخت نگیرید بزارید کار پیش بره !