سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۲
عصبانیت نهادهای حقوق بشری از تصمیم جدید بان‌کی‌مون؛

معنای عقب‌نشینی سازمان‌ملل دربرابر جنایات عربستان/ وقتی پول معیار حقوق بشر است

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 496784
بامزه تر آنکه وزیر خارجه عربستان در واکنش به اقدام سازمان ملل در خارج کردن ائتلاف عربی به سرکردگی این کشور از فهرست سیاه، از سازمان ملل خواست از این به بعد بیشتر دقت کند!
معنای عقب‌نشینی سازمان‌ملل دربرابر جنایات عربستان/ وقتی پول معیار حقوق بشر است
گروه بین الملل جهان نيوزـ چند روز قبل (دوم ژوئن) دبیر کل سازمان ملل با توجه به آمار غیرقابل انکار کشته شدن کودکان در حملات ائتلاف سعودی در یمن، این ائتلاف نظامی را در فهرست سیاه سازمان ملل قرار داد.

در بیانیه نماینده دبیر کل در امور کودکان و درگیریهای نظامی که بدین منظور صادر شد آمده است: "بحرانهای نوظهور و در حال گسترش، تأثیری وحشتناک بر پسران و دختران داشته اند. به طور مشخص، وضعیت در یمن بسیار نگران کننده است. تعداد کودکان به کار گرفته شده در جنگ در مقایسه با سال 2014 پنج برابر شده و تعداد کودکان کشته و ناقص‌العضو، 6 برابر شده است. "

همچنین بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل در این گزارش ائتلاف سعودی را مسئول 60% موارد کشته شدن کودکان در جریان جنگ یمن دانسته و علاوه بر این در یک سال گذشته، 785 کودک در درگیریهای یمن کشته و 1168 نفر مجروح شده اند.

همچنین بر پایه گزارش های رسمی سازمان ملل، از آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، بیش از 6400 نفر کشته شده اند و اکنون حدود 80% جمعیت یمن در وضعیت ناگواری به سر می برند.

جالب آنکه، «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن بالافاصله گزارش سازمان ملل در این باره را نه تنها محکوم کرد بلکه مدعی شد سازمان ملل به موجب قعطنامه 2216، شریک این ائتلاف به شمار میرود.

عسیری در ادامه مدعی شد: مهمترین اهداف این ائتلاف حمایت از ملت یمن از جمله کودکان در مقابل اقدامات شبه نظامیان حوثی با تشکیل یک دولت مشروع بوده است که در جامعه بین الملل به رسمت شناخته شود و این همان چیزی است که قطعنامه 2216 بر آن تاکید دارد.

با این وجود دبیر کل سازمان ملل متحد، در فاصله ای کوتاه از تصمیم خود عقب نشینی کرد و عربستان را از فهرست سیاه خارج کرد.

اما بامزه تر آنکه وزیر خارجه عربستان در واکنش به اقدام سازمان ملل در خارج کردن ائتلاف عربی به سرکردگی این کشور از فهرست سیاه، از سازمان ملل خواست از این به بعد بیشتر دقت کند!

با این وجود حذف نام عربستان از فهرست سیاه با واکش تند نهادهای حقوق بشری مواجه شد که معتقدند جناب دبیرکل در برابر فشار مقامات عربستان تسلیم شده است. همچنین این20 سازمان حقوقی از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواستند که بار دیگر ائتلاف به سرکردگی عربستان علیه یمن را در لیست سیاه کشتار و آواره کردن کودکان قرار دهد، زیرا مستندات علیه این ائتلاف انکار ناپذیر است.

در همین راستا، رئیس دیده بان حقوق بشر نیز با انتقاد از اقدام سازمان ملل به حذف نام عربستان سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان تصریح کرد دبیرکل این سازمان باید از این اقدام خجالت بکشد.

اما «استفان دوگاریک» سخنگوی سازمان ملل در توجیه این اقدام دبیرکل، اعلام کرد: این تصمیم نهایی نیست و ممکن است با توجه به اطلاعات دیگری، که سازمان ملل منتظر است ائتلاف سعودی تا اوایل آگوست آنها را ارائه دهد، مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

دوگاریک گفت: «براین باور نیستم که تغییری در موضع ایجاد شده باشد. باید منتظر نتیجه تجدیدنظر بمانیم، اگر نیاز باشد این فهرست را اصلاح خواهیم کرد.»

سخنگوی سازمان ملل در عین حال اعلام کرد: این گزارش، که ائتلاف سعودی را مسئول کشتار 60 درصد از کودکان در مناقشان مسلحانه یمن در سال 2015 معرفی کرده، با استناد به «اطلاعات موثق و معتبر» تهیه شده است.

این در حالی است که «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، روز دوشنبه با استقبال از این تغییر گفته است، حذف نام ائتلاف از فهرست «نهایی و بدون قید و شرط» است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد تهدید ریاض به قطع کمکهای مالی و فشار گسترده دیپلماتیک دبیر کل سازمان ملل را وادار کرد نام عربستان را از فهرست ناقضان حقوق کودکان خط بزند.

رویترز نوشته است که نشانه ای مبنی بر اینکه کشورهای غربی تجدید نظر سازمان ملل در گزارش را خواستار شده باشند، وجود ندارد.

این در حالیست که حذف عربستان سعودی از لیست ناقضان حقوق کودکان در حالی صورت گرفت که سال گذشته هم این سازمان به دنبال فشارهای صهیونیستها و حامیانش، رژیم صهیونیستی را از فهرست ناقضان حقوق کودکان حذف کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ بر سازمان پول پرست ملل
Iran, Islamic Republic of
خب شکایت به کجا بریم؟