کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعلام دلایل تعویق قرارداد ایرباس با ایران

16 خرداد 1395 ساعت 16:02

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی رقابت تنگاتنگ بوئینگ و ایرباس را یکی از موانع خرید ایران ایر از ایرباس دانست و گفت: ایرلاین‌ها به دنبال فاینانس خارجی برای خرید هواپیما هستند.


به گزارش جهان، مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با مهر در خصوص مشکلاتی که از سوی ایرباس برای فروش هواپیما به ایران عنوان شده است، گفت: بین شرکت‌های بوئینگ و ایرباس یک رقابت تنگاتنگی در بازار ایران وجود دارد که متاسفانه فروش هواپیما به ایران را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران باید مجوز  اوفک را داشته باشد، افزود: این مجوز هم از سوی آمریکا باید داده شود و این کشور هم می خواهد ابتدا مشکل بوئینگ را برای ورود به بازار ایران حل کند، بنابراین فعلا ایران ایر و این شرکت‌ها در حال مذاکره هستند تا مشکلات رفع شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ممنوعیت معامله با دلار برای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت ایرباس به دلیل این مشکل نمی‌تواند با ایران معامله داشته باشد، بنابراین باید منتظر ماند تا مشکلات بانکی پیش روی معاملات ایران حل شود.

سامانی با اشاره به رقابت میان دو شرکت بزرگ هواپیماسازی در دنیا، گفت: هرکدام از این شرکت‌ها به دنبال به دست آوردن سهمی از بازار ایران هستند و تلاش دارند تا محصولات خود را به ایران بفروشند.

وی در خصوص خرید هواپیما از سوی سایر ایرلاین‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر موضوع تامین مالی از طریق فاینانس خارجی مطرح است که هنوز به دلیل محدودیت‌های موجود در بخش بیمه فاینانس با مشکل مواجه شده است، البته شرکت‌ها در حال مذاکره هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های هواپیمایی به دنبال خرید هواپیماهای نو هستند یا دست دوم؟ گفت: خرید هواپیما هزینه بالایی دارد که ایرلاین‌های خصوصی قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند و برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل از محل منابع داخلی نمی توانند هواپیما خریداری کنند.

سامانی با اعلام اینکه هر ایرلاین به تناسب توانمندی که دارد مشغول مذاکره برای خرید هواپیما است، گفت: شرکت‌ها در تلاش هستند تا هواپیماهایی با عمر کمتر وارد کشور شود تا خدمات دهی بهتری را به مسافران ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه گشایش‌هایی که در منابع بانکی اتفاق می افتد می‌تواند فضا را برای حضور ایرلاین های ایرانی در بازار جهانی باز کند، افزود: متاسفانه صندوق توسعه ملی با سازوکار و قوانین سخت گیرانه‌ای که دارد، قادر به تامین نیاز شرکت‌های هواپیمایی نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: این موضوع نیاز به ورود نمایندگان مجلس دارد تا تغییراتی را در قوانین این صندوق اعمال کنند و این امکان فراهم شود تا استفاده از منابع مالی صندوق برای شرکت‌های هواپیمایی هم امکان پذیر باشد.

تحریم‌های مالی تجاری ایران توسط آمریکا باعث شده تا تمام ساکنان دائمی (دارای گرین کارت آمریکا)، سیتیزن‌های آمریکا و شرکت‌های تجاری و حتی غیر انتفاعی (NGO) ثبت شده در آمریکا (مهم نیست در کجای دنیا هستند) و تمام شعبه‌های خارجی این شرکت‌ها در سایر کشورها، نیازمند دریافت اجازه نامه کتبی اوفک اصطلاحا یعنی OFAC license از اداره خزانه داری فدرال آمریکا برای ارسال و دریافت پول یا بسیاری کالاها و سرویس‌ها به ایران (قبل از هرنوع اقدامی) هستند.


کد مطلب: 495730

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/495730/اعلام-دلایل-تعویق-قرارداد-ایرباس-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com