جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دولت باید ناظر اقتصاد باشد نه تاجر

دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 490252
ابوالفضل توکلی بینا از مبارزین در زمان رژیم منحوس پهلوی است که در سالهای دهه 40 و حتی قبل از ان رابط مبارزین با امام خمینی(ره) بود. وی پس از انقلاب اسلامی سمت های مختلف اجرایی داشته و همینطور در دولت های هاشمی رفسنجانی ، خاتمی و احمدی نزاد به عنوان مشاور رئیس جمهور در اصناف و بازرگانی حضور داشته است.
به گزارش جهان،‌ ابوالفضل توکلی بینا در گفت و گو با افکارنیوز در باره ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی سخن گفت و در بخشی از این مصاحبه به سیاسی بازی در دفاتر ریاست جمهور یاساره کرد و اینکه نامه مشاور رئیس جمهور در زمان احمدی نژاد حدود 6 ماه در دفتر رئیس جمهور معطل مانده بود.

* مقام معظم رهبری شعار امسال را اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل عنوان کردند، چگونه باید اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود؟

اقتصاد مقاومتی را مقام معظم رهبری چند سالی است که فرمودند با توجه به دشمنی های آمریکا با ما که حدود 4 دهه از تاریخ انقلاباسلامی می گذرد می بینیم این دشمنی ها ادامه دارد، دشمنان در طرق مختلف به ما فشار اوردند، جنگ تحمیلی را درست کردند و بعد از ان تحریم ها را شروع کردند، مقام معظم رهبری در همان سالها فرمودند امریکایی ها همه طراحی های خود را انجام داده اند و موفق نشده اند و به تهاجم رفته اند و به صورت نرم میخواهند به نظام ضربه بزنند.

خطاب مقام معظم رهبری در آن سالها به دست اندرکاران بود که باید پاشنه ها را کشید و به مقابله پرداخت . اخیرا می بنیم در موضوع برجام غربی ها بیشتر از ما نیاز به توافق داشتند زیرا لشگر کشی آمریکایی ها در خاورمیانه به دنبال هلالی بودند که ایران را محاصره کنند اما نتوانستند و این لطف خدا بود که خود انها به دام افتادند.

امریکایی ها دست از دشمنی خود بر نمی دارند و نظام مادی بود و نظام ما حاکمیت الهی و ولی فقیه حکم خدا را می دهد و ما تضاد 180 درجه ای با آمریکایی ها داریم و اقتصاد مقاومتی که رهبری مطرح کردند به این دلیل که ایران و امریکا برای همیشه دشمن هم خواهند بود و امروز امریکایی ها به دنبال فشار اقتصادی هستند و با تحریم ها و ایجاد مشکلات اقتصادی جلوی پیشرفت ایران را بگیرند اما ایران دریای منابع و امکانات است و باید با استفاده از این امکانات به خودکفایی رسیده تا در مقابل هر نوع فشاراقتصادی دشمن مقاوم باشد. این دلیلی اقتصاد مقاومتی است.

من خودم تقریبا 12 سال پیش نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتم و گفتم تجار ما در کشور که سالم و مومن و متدین بودند به حاشیه رفته اند و عواملیکه خیلی صالح نیستند به صحنه امده اند و این واردات بی رویه ای که از غیر منابع دولتی وارد می شود کشور را ویرانه کرده است و در اخر نوشتم برخی مطالب قابل کتابت نیست که بعد از ان دو جلسه محضر مقام معظم رهبری رسیدم و مشکلات را عرض کردم که چگونه قاچاق و فسادی که می آورد توسط واردات را عنوان کردم.

ایران کشوری است که دارای موهبات الهی و مردم خوب و صبور که هر زمان خواستیم به خاطر اعتقادات به صحنه امده اند و امروز مشکلات اقتصادی زیادی داریم.

* راه حل چیست؟ چگونه اقتصاد مقاومتی اجرا شود؟

راه حل اول اینکه دولت باید اقتصاد را به مردم واگذار کند . الان 85 درصد اقتصاد دست دولت است، اقتصاد را تا زمانی که به مردم واگذار نکنیم اقتصاد مقاومتی شکل نمی گیرد. باید جلوی واردات بیهوده و بی رویه کالاهای مصرفی گرفته شود. کشور باید خود تولید و خود مصرف کند تا به بیگانگان نیازمند نباشد.

ما به هیچ قیمتی نباید نیازمند به کشوری باشیم و حتی اگر دیوار هم بکشیم مشکلی نداشته باشیم، اگر دولت اقتصاد مقاومتی را اجرایی نکند این بلایی که غربی ها در اقتصاد سر ما اورده اند ادامه دارد، زیرا آنها مادی گرا هستند و دین و ایمان و شرف انها پول است و در مسیر اهداف خود همه جنایتی می کند و راه حل مقابله اول اینکه باید اقتصاد مقاومتی اجرایی شود و دولت  با واگذاری اقتصاد به مردم و بها دادن به تجار مومن که علاقه مند به نظام هستند و مانند استوانه های کشور می مانند استفاده کند.

دولت اگر اقتصاد را به مردم واگذار کند خودش راحت می شود، دولت باید ناظر خوبی باشد نه تاجر خوبی، جلوی قاچاقباید گرفته شود و تمام ورودی هایی که برخا می بینیم از دولتی ها خودشان وارد می کنند و این ایراد کار است.

* اخیرا بخشنامه ای آقای جهانگیری داده که کالاهای لوکس با دوبرابر گمرک وارد کشور شود آیا این خلاف اقتصاد مقاومتی نیست؟

این ضد اقتصاد مقاومتی است. ما نیازی به کالاهای لوکس نداریم. ما توانایی تولیدات کالاهای مورد نیاز خود را داریم چرا باید واقعا کالای لوکس وارد شود؟

ما نخبگان زیادی داریم که  از انها استفاده نمی کنیم و بعد می بینیم این جوان نخبه ما را آمریکایی ها و اروپایی ها جذب می کنند. الان در ناسا بسیاری از نخبگان و متفکران آن ایرانی هستند، چرا باید این جوانان ما به خارج بروند. ایرانی ها هوش و استعداد بالایی دارند و ما نیازی به بیگانه نداریم.

ما می توانیم تمام مواد مصرفی خود را تولید کنیم و خودمان مصرف کنیم و حتی می توانیم تولیدات خود را در سطح جهانی عرضه و صادرات داشتهباشیم.

* اما به نظر می رسد نگاه دولت با این نگاه شما متفاوت است، دولتی ها می گویند ما باید برای رفع مشکلات اقتصادی ارتباطات جهانی و تعامل داشته باشیم و آقای روحانی بعد از رئیس جمهور شدن به برجام بسیار بها داد و الان پس از سه ماهی که می گذرد هیچ نتیجه ای برای کور نداشته است ، آیا برجام تاثیر مثبتی بر زندگی مردم داشته است؟

به نظر من تاثیر منفی داشته است . ما نمی گوئیم در کشور را بسته و ارتباط نداشته باشیم اما ارتباط ما این نیست که  جنس لوکس و مصرفی را وارد کشور کنیم، ما خودمان تولید کننده خوب هستیم و ارتباط ما باید در جهت صادرات باشد، واردات ما باید در جهت صادرات باشد.

الان واحد های تولیدی ما خوابیده و کشاورزی را نابود کرده اند، من اطلاع دارم جوانهایی که شروع به کار کردند همه مایوس شده و مساله ای فاجعه امیزدر مساله تولید در کشور وجود دارد.

تولید که نباشد  اشتغالی نیست و تورم و فساد و رکود به دنبال ان است. جوانهای ما تحصیلکرده هستند اما بیکار و این درد بزرگی است. ما می توانیم فول کار کنیم و راه ارتباط محکم داشته باشیم اما اگر 1 تومان صادر می کنیم نصف آن را واردات و اون هم برای تولید ما باشد.

ما مصرف کننده تولیدات غربی ها نباید باشیم، چه کسی گفته ماشین 1 میلیاردی باید وارد کشور شود، این چه سنخیتی با اقتصاد مقاومتی دارد، ما خودمان اگر جنس با کیفیت  تولید کنیم نه مثل همین شرکت ایران خودرو با آن محصولاتی که می بینیم بعضا مشکلات اجتماعی هم ایجاد می کند اگر با انها مشارکت کنیم در جهت تولید و بعد صادر کننده باشیم نه اینکه برویم و ماشین و خودرو بخریم.

نکته بعدی مصرفاست، مردم باید در مصرف خود دقت کنند، وظیفه روحانیون ما است که در منبرها در مورد مصرف و اسراف بگویند، صدا وسیما باید مردم را از اسراف گرایی برحذر کند.

الان جوان ما که نیاز جنسی دارد و نمی تواند ازدواج کند و نه شغل و نه مسکنی ، باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود. الان کشور با خطر تهدید نسل مواجه است . هر چند خوشبختانه با نظر مقام معظم رهبری مقداری تغییراتیایجاد شده اما واقعا مشکل ساز است و دولت باید لوازم ازدواج را برای جوانها مهیا کند.

اگر جوانی وضع مالی و اقتصادی اش درست باشد حتما ازدواج می کند و اینکه خودش را به بن بستی  قرار دهد و ی فرزند داشته باشد کشور دچار مشکل می شود، در گذشته همه فرزندان زیادی و سالم داشتند زیرا در ان زمان تشریفات و تجملات نبود. باید توقعات پائین بیاید و این سبک زندگی غربی که به وجود امده باید به سمت سبک زندگی اسلامی برویم.

بخش دوم شعار امسال بسیار مهم است و نشان می دهد مقام معظم رهبری از اجرای اقتصاد مقاومتی راضی نیست، اقتصاد مقاومتی باید عملیاتی شود.

* رهبر معظم انقلاب اسلامی  سالهاست موضوع اصل 44 قانون اساسی را عنوان کرده و دستور اجرای آن را داده اند اما می بینیم هیچ کدام از دولت ها نمی خواهند اقتصاد به مردم واگذار شود، شما با توجه به اینکه مشاور اصناف و بازرگانی سه رئیس جمهور بودید چرا دولت ها نمی خواهند اقتصاد را به مردم واگذار کنند؟

یکی از علل اینکه دولتها منافعی که در حاشیه می برند نمی گذارد  که اقتصاد را به مردم واگذار کنند. هیات مدیره های مختلف تشکیل می شود و میلیون ها تومان پاداش و حقوق می گیرند و معلوم است نمی گذارند اقتصاد به مردم واگذار شود، سودها و منافع واقعا نمی گذارد واگذار کنند، آلمان شرقی و غربی یکی شد می دانید چرا زیرا کارخانه ها را مفت به مردم واگذار کردند با این شرط که ان کارخانه دوام داشته و تولید کند زیرا می خواستند مردم به سود برسند. الان کارخانه های ما دولتی و نمی گذارند واگذار کنند.

 من سه دهه رئیس جمهور بودم و در زمان یکی از این روسای جمهور نامه ای را به عنوان مشاور رئیس جمهور نوشتم اما 6 ماه نامه من در دفتر رئیس جمهور ماند.

* کدام رئیس جمهور؟

احمدی نژاد، وقتی رئیس دفتر را دیدم گفتم 6 ماه است نامه در انجا مانده گفت نه اینطور نیست و حاشا کرد. دنبال مسائل سیاسی هستند، گاهی یک مشکلی در کار اقتصادی به وجود می آید به خاطر کاغذ بازی ها و مشکلاتی که در مسائل اداری وجود دارد اصل ان از بین می رود.

اگر این کارخانه ها و اقتصاد در دستان مردم باشد خودشان خیلی عالی آن را مدیریت می کنند و نمی گذارند ضرری ببینند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *