پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
جزئیاتی از سهمیه بندی بنزین از زبان معاون وزیر؛

تولید مجدد بنزین در پالایشگاه بندر امام/ واردات 3.5 میلیون لیتر بیش از نیاز است!

يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 489953
معاون وزیر نفت با اشاره به الزام مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: سهمیه بنزین برای نرخ اول به گو‌نه‌ای خواهد بود که نیاز به استفاده از نرخ دوم نباشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ عباس کاظمی با اشاره به اینکه پس از بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشی مانند طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس از اوایل سال آینده نیاز کشور به واردات رفع و صادرکننده بنزین خواهیم شد، گفت: کیفیت محصولات تولیدی از جمله بنزین مطابق با  استانداردهای روز است،به طوری که تنها برای بنزین یک استاندارد تکلیفی 4804 وجود دارد که باید براساس این استاندارد بنزین خود را تولید و عرضه کنیم که خوشبختانه بنزین تولیدی در کشور از این استاندارد تبعیت می‌کند.

وی ادامه داد: پس از بهره‌برداری از طرح‌های جدید مانند پالایشگاه اصفهان 8 کلانشهر دیگر به تعداد کلانشهرهای فعلی کشور به منظور افزایش عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 افزوده می‌شود و از ماه آینده شهرهای قم، رفسنجان، بندرعباس و چابهار به مابقی شهرهایی که بنزین یورو 4 دریافت می‌کنند اضافه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: یکی از طرح‌های مهمی که در دست اجرا داریم طرح کاهش تولید مازاد در کشور است که در پالایشگاه‌‌های تهران، بندرعباس و اصفهان اجرا می‌شود و با اجرای این طرح‌ها کیفیت تولید محصولات پالایشگاه‌‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

تعیین تکلیف سهمیه‌بندی بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: پیشنهاد دو نرخی شدن بنزین پیشنهاد دولت نبود و پیشنهاد مجلس است که اگر ابلاغ شود تبعیت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در سال گذشته تلاش کرد با تک نرخی کردن بنزین عرضه این فرآورده پرمصرف را شفاف کند اظهار  کرد: به نظر می‌رسد فلسفه مجلس برای مصوبه اخیر خود ادامه استفاده از کارت سوخت باشد.

معاون وزیر نفت در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: 90 درصد از مصرف کنندگان از بنزین سهمیه‌ای با نرخ اول استفاده می‌کردند و تجارب گذشته نشان می‌دهد که مصرف ‌کنندگان از نرخ دوم بنزین با اکراه استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: سهمیه بنزین برای نرخ اول طوری تعیین خواهد شد که نیاز مردم را برطرف کرده و نیازی به استفاده از نرخ دوم نباشد.

کاظم همچنین اظهار داشت: یکی از فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهیم برندسازی محل‌های عرضه بنزین است که توقع داریم بیشتر صاحبان پالایشگاه به این عرصه وارد شوند.

اطلاعی از اظهارات مسئولان پژوهشگاه نفت ندارم

معاون وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، با اشاره به مصرف بنزین پتروشیمی گفت: از اسفند ماه سال 93، پتروشیمی بندر امام توانست با تغییر فرایند و خوراک خود بنزینی با استاندارد یورو 5 تولید کند که پس از بررسی‌های صورت گرفته عملا از مرداد ماه سال 94، ما این بنزین را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: من چیزی از مسئولان پژوهشگاه صنعت نفت مبنی بر بالا بودن آروماتیک این بنزین نشنیده‌ام و نمی‌دانم آنها در این مورد چه چیزی را اعلام کرده‌اند و این را می‌دانم که بنزین تولیدی پتروشیمی بندر امام از بنزن پایین و عدد اکتان بالا برخوردار است.

ادعای سازمان مالیاتی را قبول نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه این نشست با اشاره به بسته شدن حساب‌های این مجموعه به دلیل بدهی مالیاتی گفت: ما بدهی خود را که ماهیانه 600 میلیارد تومان است به ادراه امور مالیاتی پرداخت می‌کنیم و ادعایی که سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر نفت خام مطرح می‌کند واقعیت ندارد، زیرا عملا ما چنین مالیاتی را قبول نداریم و این موضوع باید برطرف شود.

وی در پاسخ به سوال فارس، با اشاره به واردات بنزین به کشور گفت: از ابتدای سال جاری به طور میانگین 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که نیاز کشور برای واردات 8.5 میلیون لیتر بیشتر نیست و با تولیدات پالایشگاه‌ها و ذخیره‌سازی بنزین عملا نیازی به واردات بیشتر بنزین نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *