جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چرخش فرهنگی حوزه هنری بر مداری دیگر!

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 489558
توجه به سودآوری در حوزه هنری با اکران فیلم سینمایی کمدی «من سالوادور نیستم» کاملاً مشهود است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اگر نگاهی گذرا به فعالیت حوزه هنری در سالهای اخیر بیندازیم خواهیم دید چرخشی در روند فعالیت این نهاد به چشم می خورد . این سوال پیش می آید که نگارنده چگونه این تغییر را احساس کرده است باید مخاطب را به نمایش فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» در سالن های سینمای این ارگان ارجاع دهیم در شرایطی حوزه هنری مانند دیگر سالن های سینمایی مخیر به انتخاب است و می توانست این فیلم را در برنامه نمایش سالن های خود قرار ندهد همانطور که  فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» امکان استفاده گسترده از سالن های حوزه هنری را نیافت.

یادآوری این حرکت حوزه از این جهت نیست که چرا حوزه هنری به صورت گسترده سالن در اختیار فیلم سامان مقدم قرار نداد بلکه توجه به  این مهم است که تاسیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی براساس اهدافی صورت گرفت که در عملکرد مقطعی مدیران در حوزه هنرهای تصویری و سینما کمتر شاهد پایبندی به این اهداف هستیم .

حوزه هنری  در دوره های گذشته (مدیریت حجت الاسلام زم)  سودآوری را سرلوحه اهداف خود قرار داده بودو کمتر شاهد تحقق اهدافی که برای تشکیل این نهاد در نظرگرفته شده ، بودیم. از خریداری سهام شرکت دخانیات تا تولید فیلم هایی با موضوعات هنجارشکن اجتماعی و اکران آن ها درسطح گسترده در سالن های سینمایی حوزه هنری برای این ارگان سودآورد بود.

اما امروز هم شاهد توجه به سودآوری در حوزه هنری هستیم. اکران فیلم سینمایی کمدی «من سالوادور نیستم» در سالن های سینمای حوزه هنری، اکران فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به سرگروهی سینما آزادی (متعلق به حوزه هنری) از تغییر عملکرد مدیران این نهاد حکایت دارد.

فیلم سینمایی «ابد و یک روز» که  بسیاری از کارشناسان به آن ایرادات زیادی (به لحاظ محتوا) وارد دانستند و داوران جشنواره فیلم فجر را برای ارایه جوایز متعدد به فیلمی تلخ و سیاه نما مورد انتقاد قراردادند، در سینماهای حوزه هنری مجوز نمایش گرفت براساس پیگیری های خبرنگار سینمایی فارس قرار است حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی توزیع شبکه نمایش خانگی فیلم را نیز برعهده بگیرد فیلمی که از نام  آن «جهان سومی» بودن جامعه ای که هیچ گاه نمی توان از آن خلاصی یافت می توان تعبیر کرد تا بحث های مطرح شده در فیلم و فروختن دختر ایرانی به یک افغانی! حال این فیلم قرار است توسط حوزه هنری در شبکه نمایش خانگی که میلیون ها بیننده خواهد داشت، توزیع شود.

باید این سوال را از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی پرسید این دست از فیلم ها (ابد و یک روز و من سالوادور نیستم) با کدامیک از اهداف حوزه هنری مطابقت دارد؟ حوزه هنری که باید در فراهم ساختن زمینه‎ رشد و شکوفایی و گسترش هنر مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به ارزشهای انقلاب اسلامی کوشا باشد و با  بهره گرفتن از هنر در تبیین و ترویج مبانی و ارزشهای اسلامی و فضائل اخلاقی  فعالیت کند چگونه توزیع فیلم «ابد و یک روز» را برای توزیع در شبکه نمایش خانگی انتخاب کرده است. این فیلم چه سنخیتی با هنر انقلاب اسلامی دارد و کجای آن از آرمان ها و اصول انقلاب اسلامی دفاع می کند که توزیع گسترده آن در شبکه نمایش خانگی در موسسه زیر مجموعه حوزه هنری قرار گرفته است ؟! این فیلم تلاش می کند به مخاطب این مهم را القاء‌ کند که زندگی در ایران شرایطی به مراتب سخت تر از زندگی در هرجای دنیا است و ایران را به (سگدانی) تعبیر کرده است . حال سوال این جاست این فیلم با این تعابیر و رویکرد چگونه در برنامه های موسسه هنرهای تصویری سوره قرار گرفته است؟ نگاه مدیران حوزه هنری را در توزیع این فیلم چگونه باید تعبیر کرد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *