پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

قیمت گذاری برق چه ویژگی باید داشته باشد؟

دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 488596
این‌یک ضرورت فراروي صنعت برق است كه سيستم حسابداري و نظام مالي خود را به تغييرات ساختاري كه در اقتصاد كلان ایجادشده، اصلاح و بازسازي نمايد.
سرویس اقتصادی جهان نيوز ـ علی رضایی: در سال‌های اخیر در زمینهٔ تعیین قیمت تمام‌شده برق‌، کار کارشناسی و پژوهشی اندکی منتشرشده است. البته برای هدفمندی یارانه‌ها مطالعات و مباحثات فراوانی (در وزارت نیرو، سازمان هدفمندی یارانه‌ها، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، دستگاه‌های مختلف) انجام‌شده، اما متأسفانه نتایج آنها در قالب علمی و پژوهشی عرضه نشده است.

هم‌چنین اعداد متفاوتی برای قیمت تمام‌شده برق از سوی مقامات و نهادهای رسمی وزارت نیرو اعلام‌شده است. از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان عدم وجود اطلاعات دقیق و شفاف از سیستم مالی وزارت نیرو را برشمرد.

این‌یک ضرورت فراروي صنعت برق است كه سيستم حسابداري و نظام مالي خود را به تغييرات ساختاري كه در اقتصاد كلان ایجادشده، اصلاح و بازسازي نمايد. سيستم مالي صنعت برق بايد بتواند كليه اطلاعات موردنیاز جهت محاسبات مربوط به هزينه تمام‌شده را توليد و در دسترس قرار دهد. جهت محاسبه هزينه تمام‌شده نياز به اطلاعات دقيق است كه بايستي برنامه‌ريزي براي تهيه آن انجام شود.

با لزوم تعديل قيمت‌ها در ساختار اقتصادي جديد كشور و صنعت برق و به‌خصوص با عنايت به طرح هدفمندسازي يارانه‌ها و حركت به سمت تعديل قيمت‌هاي انرژي از وضعيت فعلي به وضعيت واقعي، این‌گونه محاسبات نقش عمده‌اي پيدا خواهد كرد و نظام قيمت‌گذاري در صنعت برق نيازمند داده‌هاي وسيعي از اطلاعات مالي، فني و نحوه مصرف مشتركين است.

تشكيل بانك اطلاعاتي از ريز محاسبات هزينه‌اي به تفكيك بخش‌هاي مختلف و به‌تفكيك هر شركت برق منطقه‌اي و هم‌چنين طراحي نرم‌افزارهاي مناسب به‌منظور تعيين قيمت تمام‌شده برق ضروري است.

شیوه‌های مختلف محاسبه قیمت تمام‌شده برق مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و مشخص گردید چنانچه از روش حسابداری استفاده شود، محاسبه از روش سازمان ملل بر دیگر روش‌ها برتری دارد زیرا شامل هزینه سرمایه‌گذاری در قیمت تمام‌شده برق نیز می‌شود و درنتیجه ملاحظات خصوصی‌سازی صنعت برق در آن دیده‌شده است.

البته همان‌گونه که در متن مشخص شد، روش حسابداری باید با توجه به شاخص‌هایی بهبود یابد چون فقط از دید تولیدکننده (که در ایران دولتی و انحصاری است) مسئله را تحلیل می‌کند.

با توجه به رواج بازارهای برق در دنیا و تعیین قیمت برق در بازارهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی برمبنای عرضه و تقاضا، بی‌شک بهترین راه‌کار، راه‌اندازی بازارهای واقعی برق در حوزه‌های تولید و توزیع انرژی الکتریکی در کشور می‌باشد (خصوصی‌سازی نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع) تا قیمت واقعی برق در محک عرضه-تقاضا به‌دست آید.

برای قیمت‌گذاری انواع مصارف (خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و عمومی)، نیاز به اطلاعات بار ساعتی هر بخش در طول یکسال (یا بیشتر) است که شاخصه‌های موردنیاز برای قیمت‌گذاری استخراج گردد (به این مطالعه تحلیل بار (Load Research) می‌گویند).

در حال حاضر کشورهای پیشرفته با استفاده از راه‌های مختلف اطلاعات دقیق مصارف الکتریکی را ثبت و ذخیره می‌کنند. لذا پیشنهاد می‌گردد پژوهشی با عنوان؛ تحلیل بار هر چه زودتر انجام شود تا با استفاده از آن بتوان هزینه تمام‌شده برق در هر بخش مصرف را بدست آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *