کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار اصلاح‌طلبان به روحانی برای ریاست‌جمهوری‌اش

4 ارديبهشت 1395 ساعت 17:22

روزنامه‌های جریان اصلاحات در اقدامی جالب توجه دو تاکتیک انتخاباتی را برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 از حالا در دستور کار خود قرار دادند.


به گزارش جهان به نقل از مشرق، رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******
روزنامه‌های جریان اصلاحات اولین روز هفته را با تمرکز بر حضور وزیر بهداشت در قم و آنچه واکنش حجت الاسلام روحانی در قبال گشت ارشاد نام نهادند؛ آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. آغاز یارگیری عارف در برابر علی لاریجانی؛ محمدرضا عارف با آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های خود را برای یارگیری انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است؛ وی معتقد است که باید انتخابات دور دوم را «تهرانیزه» کنیم تا از این طریق ضریب کسب پیروزی وی در برابر علی لاریجانی بالاتر برود.

2هشدار اصلاح‌طلبان به روحانی برای جلوگیری یک دوره شدن ریاست‌جمهوری‌اش.گمانه‌زنی‌ها برای نواب رییس مجلس شورای اسلامی بالا گرفت؛ روزنامه آفتاب یزد از جدال دست چپ و راست محمدرضاعارف و علی لاریجانی برای کسب صندلی نواب خبر داد؛ پس از ورود علی مطهری به این رقابت بازی سیاسی جلالی و تابش برای توافق سیاسی برهم خورد.

3. تکرار گزاره «تفكر احمدي‌نژادي به تاريخ سپرده شده است» از سوی حامیان دولت؛ میرلوحی از نزدیکان رییس دولت اصلاحات با وجود اعلام طیب‌خاطر جریان همسو با دولت مبنی بر حضور احمدی نژاد در انتخابات 1396، در لفافه دولت را به تغییرات جدی ترغیب کرد و در همین راستا اظهار داشت: «تا وقتي كه ما چند ميليون بيكار داريم، مشكل بيكاری داريم، مشكل جوانان در سن ازدواج داريم، مشكل طلاق داريم، مشكل اعتياد داريم، طبيعي است كه شخص ديگري مشابه احمدي‌نژاد بيايد و موج سواري كند. مساله اشتغال و رونق اقتصادي، بحثي جدي است. آقاي دكتر روحاني بايد براي رفع آن همت كنند. اميدواريم كه امسال اتفاقات مهمي را شاهد باشيم و فضاي كسب و كار به رونق برسد. اگر نشود، شرايط سختي در جامعه پيش خواهد آمد. اگر مي‌خواهيم از ورود احمدي‌نژاد ديگري جلوگيري كنيم، بايد كشور را به سمت بهبود فضاي اقتصادي پيش ببريم. اما شخصا از بابت احمدي‌نژاد دغدغه‌اي ندارم. آقاي محمدرضا خاتمي هم گفتند. من هم نظر ايشان را قبول دارم كه اجازه دهند كه احمدي‌نژاد بيايد تا به اسطوره بدل نشود.»

4. دلیل لغو سفر روحانی به اتریش به روایت حامیان وی؛ احمد نقیب‌زاده از افراد حامی سیاست خارجی دولت یازدهم در گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان امروز اظهار داشت: «براي بنده هنوز دلايل اصلي لغو سفر آقاي روحاني به اتريش مشخص نيست. با اين وجود گمان مي‌كنم آقاي روحاني به اين نتيجه رسيده كه سفرهاي خارجي كه انجام مي‌دهد نتايج مفيدي به بار نخواهد آورد و بيهوده است.»

5هشدار اصلاح‌طلبان به روحانی برای جلوگیری یک دوره شدن ریاست‌جمهوری‌اش. زمزمه‌های تغییر در کابینه دولت یازدهم به اسم «منتقدان» به کام«اصلاح‌طلبان»؛ دولت یازدهم با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برای ترمیم شکاف‌های جدی خود برای تحقق وعده‌هایش تصمیم به ترمیم کابینه گرفته است، جریان اصلاحات برای دلیل‌تراشی این تغییرات به بازنمایی وارونه دست زده‌اند و این تغییرات را در راستای فشار منتقدان دولت تلقی می‌کنند تا از این طریق گزینه‌های خود را به دولت تحمیل کنند. درهمین راستامجيد فراهاني دبيركل حزب نداي ايرانيان «نكته مهم آن است كه حركت دولت نيز كند است و بايد سرعت و شتاب بيشتري پيدا كند تا بتواند حداقل برخي فشارهاي اقتدارگرايان را در سال ٩٥ كم كند كه ترميم كابينه مي‌تواند راهكار آن باشد. آنچه مسلم است اقتدارگرايان به دنبال اين هستند كه روحاني را در خرداد ٩٦، تك‌دوره‌اي كرده و به اصطلاح سياسي او را «عزل انتخاباتي» كنند.»

6. گلایه از «منتقدان» به جای انتقاد به «آمریکا»؛ حکم پرداخت غرامت 2 میلیاردی دلاری به آمریکا از دارایی‌های مالی بلوکه شده ایران به تعبییر روزنامه دولتی ایران «فشار دیپلماسی ایران بر آمریکا» نامیده شد! و همچنین احمدغلامی سردبیر روزنامه شرق نوشت: «اینک دولت روحانی در جایگاه مناسب‌تری از دولت‌های دیگر قرار دارد؛ هم مورد ‌اعتماد است و هم بر حدود اختیاراتش اصرار دارد. اما مخالفان دولت روحانی درصددند فاصله‌اي جدی بین دولت او و نهادهای حکومتی بیندازند تا در حفره‌های به‌وجود‌آمده گردهم آیند و دست به اخلال بزنند. هرچند بعید است با تجربه‌ای که دولت اعتدال از پیشینه دولت‌های سازندگی و اصلاحات دارد، به قاعده این بازی تن‌بدهد.»

7. علی لاریجانی متنی تحت عنوان «بد اخلاقی سیاسی و سکولاریسم» در صفحه رسمی اینستاگرام و سایت شخصی خود به رواج این رفتار ناپسند انتقاد کرد؛ روزنامه های جریان اصلاحات این متن را گلایه از «انقلابیون سکولاریست» دانستند و روزنامه اعتماد پیرامون مرجع ضمیر متن علی لاریجانی نوشت: «به نظر مي‌رسد مخاطب آن كسي جز گروه‌هاي تندرو اصولگرا نباشند. گروه‌هايي كه اين روزها بي‌ميل نيستند تا او را به عنوان منتخب خود در راس مجلس نگه دارند.»

هشدار اصلاح‌طلبان به روحانی برای جلوگیری یک دوره شدن ریاست‌جمهوری‌اشهشدار اصلاح‌طلبان به روحانی برای جلوگیری از شکست

اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که زمان باقی مانده دولت زمان اندکی برای تبلیغات برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است. از این رو بخش اعظمی از اوراق جراید اصلاح‌طلب معطوف به انتخابات سال 96 است. رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان به گونه‌ای است که این جریان دو تاکتیک تبلیغات منفی و مثبت را در پیش گرفته است. از یک سو این جریان سعی دارد که با پرداختن به ضعف‌های دولت گذشته و بزرگ‌نمایی آن و در حد توان تخریب دولت‌های دهم و نهم از کوتاهی دولت یازدهم در نظر افکار عمومی بکاهد. همچنین اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند که ضعف‌های این دولت را نیز به گردن منتقدین آن بیندازند و مانند دوره دوم انتخابات در دوران اصلاحات با مظلوم‌نمایی طوری وانمود کنند که منتقدین اجازه فعالیت به دولت را نمی‌دهند.

از سوی دیگر بخش زیادی از مطالب روزنامه‌های زنجیره‌ای را هشدارهای انتخاباتی تشکیل می‌دهد؛ هشدارهایی که به روحانی می‌گوید اگر دست بکار ترمیم وجهه خود در نزد مردم خصوصا با کار در حوزه اقتصادی، اشتغال و فقرزدایی و به ثمر رساندن وعده‌های برجام نزدند، بایستی با مسند ریاست دولت آینده خداحافظی کند.

در همین راستا احمد نقيب‌زاده به «آرمان» می‌گوید: « ايران با قرار گرفتن در يك حالت بلاتكليفي در دوران پسا تحريم در حال انجام‌دادن يك اشتباه بسيار بزرگ تاريخي است كه در نهايت فرصت‌هاي مهمي را از دست خواهد داد. ايرانيان همواره فرصت‌هاي بزرگي را در عرصه بين‌المللي در دولت‌هاي مختلف از دست داده‌اند. انتظار مي‌رفت آقاي روحاني از فرصت‌هاي به دست آمده استفاده بيشتري كند كه درحال حاضر چنين نشده است. اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند ايران مجبور خواهد شد به تعهدات جديدي تن بدهد كه مي‌توانست با اندكي تدبير از به وجود آمدن آنها جلوگيري كند. آقاي روحاني بايد هرچه سريع‌تر كشور را از حالت بلاتكليفي در مرحله پسا برجام خارج كند»

همچنین روزنامه اصلاح‌طلب قانون در همین راستا با توصیه‌هایی به روحانی نوشت که کارهایی شبیه احمدی‌نژاد را در دستور کار خود قرار دهد. این روزنامه در این زمینه می‌نویسد: «لطفا د‌ر سفرهای استانی به سراغ روستاهای محروم بروید‌. رود‌ر رو با مرد‌م گفت و گو کنید‌ و اجازه بد‌هید‌ حضور مسئولان طراز اول کشور را د‌ر میان خود‌شان حس کنند‌.کشور را از تهران می‌توان اد‌اره کرد‌، اما قلب مرد‌م د‌ر میان د‌یوارهای خشت و گلی می‌تپد‌. باور کنید‌ که آنها جز توجه و ارزش‌گذاري هيچ چيز از رئيس‌جمهورشان نمي‌خواهند‌.» موضوعی که به واهمه اردوگاه اصلاحات در خصوص شکست در انتخابات آتی مجلس باز می‌گردد و نشان می‌دهد این جریان نگرانی‌های زیادی در انتخابات آینده ریاست جمهوری دارد.


کد مطلب: 486785

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/486785/هشدار-اصلاح-طلبان-روحانی-ریاست-جمهوری-اش

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com