پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

۵۵۰۰ تن میوه فاسد شد

پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 486378
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با اعلام" حدود ۳۹هزارتن پرتقال و ۱۶هزار تن سیب برای بازار شب عید ذخیره و توزیع شد" گفت:ضایعات میوه شب عید امسال کمتر از ۱۰درصد بود و از سوی معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری برای کنترل بازار محصولات کشاورزی از ما تقدیر شد.
به گزارش جهان، حسین صفایی درگفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: اذعان عمومی بر این موضع قرار دارد که در شب عید امسال آرامش خاصی بر بازار میوه و مواد غذایی حاکم بود.

وی‌افزود: براساس برآورد که در تک تک استانها انجام شده بود، اقدام به ذخیره سازی از طریق مباشران خود کردیم و تمام واسطه ‌ها و بازار احساس کردند که میزان ذخیره رقم قابل ملاحظه‌ای است؛ به همین منظور تنشی به بازار وارد نشد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ادامه داد:  براساس آمار بانک مرکزی در هفته آخر سال گذشته قیمت سیب قرمز 32 درصد و سیب سفید 29 درصد و پرتقال بیش از 25 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: بر خلاف سال‌های گذشته ما در شب عید امسال از ابتدای اسفند ماه میوه‌های ذخیره سازی شده را به استان‌ها مقصد منتقل کردیم تا با مشکلاتی مانند ترافیک جاده‌ای و نوروزی و حمل و نقل مواجه نباشیم. به همین منظور در سیب 98 درصد و در پرتقال 96 درصد محصول را از ابتدا به مقصد بردیم.

صفایی با بیان اینکه براساس اقدامات انجام شده امسال در هفته‌های بعد از تعطیلات نیز تنشی به بازار منتقل نشد گفت: تا یک هفته گذشته نیز عرضه میوه‌های ذخیره شده (دولتی) وجود داشت و درصورتی که نقاطی امکان تنش دیده می‌شود امکان عرضه وجود داشت.

وی با بیان اینکه  3 ماه زودتر اولین محصولات خود را منتقل کردیم اما ضایعات از پیش بینی‌ها کمتر بود،  یادآورشد: با جا به جایی میوه از سردخانه به سردخانه دیگر تنش به میوه وارد می‌شود اما در استان‌های مختلف با 6 تا 7 درصد ضایعات این میوه عرضه شد.

صفایی اضافه کرد:  در مناطق محدودی نیز سطح ضایعات میوه شب عید به 10 تا 12 درصد رسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا استان‌های مختلف شرایط لازم را برای نگهداری میوه دارند گفت: «زمانی که تصمیم گرفته می‌شود که میوه استان خوزستان و همدان را به خود آنها منتقل کنیم، در سال اول ممکن است که امکانات لازم وجود نداشته باشد؛ زیرا در سال‌های گذشته این میوه‌ها تنها در برخی از کلانشهرها ذخیره می‌شد.در هر حال این روشی بود که در شب عید امسال امتحان شد.»

کاهش ضایعات میوه شب عید؛ نتیجه تخصصی شدن ذخیره وعرضه است

وی گفت:  برای نگهداری میوه شب عید امسال نیز با یک شرکت بازرسی قرار داد امضا شد تا هفته‌ای دو باروضعیت سردخانه‌ها را از لحاظ شرایط دمایی و رطوبت کنترل کند.

این مقام مسئول افزود: در مجموع ضایعات میوه شب عید امسال درحالی کمتر از 10 درصد بود که کارشناسان رقمی بالاتر از این را برای ذخیره سازی میوه پیش بینی می‌کردند که این کاهش ضایعات از نتایج تخصصی شدن تنظیم بازار محصولات کشاورزی است.

وی اظهار کرد: در صورتی که تجربه امسال ثبت و از آن استفاده شود برای سال آینده می‌توان شرایط بهتری را رقم زد.

صفایی در پایان یادآورشد: از سوی معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری از ما برای کنترل بازار محصولات کشاورزی تقدیر به عمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *