جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۳
موقعیت استراتژیک "حلب" و زمزمه‌های پیروزی

آیا در سوریه باید منتظر یک پیروزی بزرگ نظامی بود؟/ روسیه برای آزادسازی حلب آماده می شود

سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب: 486014
اخیرا نخست وزیر سوریه نیز تاکید کرده است ارتش سوریه به زودی با حمایت دوستان روس خود حلب را آزاد خواهند کرد.
آیا در سوریه باید منتظر یک پیروزی بزرگ نظامی بود؟/ روسیه برای آزادسازی حلب آماده می شود
گروه بین الملل جهان نيوزـ بیش از هر رسانه دیگری این روزها رسانه های روسی هستند که از یک پیروزی بزرگ نظامی در سوریه خبر می دهند. بر این اساس کارشناسان نظامی روس معتقد هستند که جنگ آزادسازی حلب به زودی انجام می‌شود و می‌تواند معادله‌های نظامی در سوریه را به صورت اساسی و ریشه‌ای تغییر داده و ابتکار عمل استراتژیک را به صورت سرنوشت‌ساز در اختیار ارتش سوریه و حامیان آن بر ضد تروریسم و تجزیه این کشور قرار دهد.گفته می شود در صورت اراداه سیاسی در جبهه ضد غربی در سوریه این مسئله امکان تحقق اجرایی بالایی در کوتاه ترین زمان ممکن را دارد.

بر اساس گزارش المیادین، حتی ژنرال های روس اعتقاد دارند که جزئیات جنگ برای آزادسازی حلب نشان می‌دهد که این عملیات در آینده‌ای بسیار نزدیک آغاز شود. این عملیات با مشارکت گسترده جنگنده‌های روسی همراه خواهد بود. احتمالاً هواپیماها و جنگنده‌ها به صورت گسترده و فشرده خودروهای سنگین دشمن و انبارهای مهمات و آذوقه های آنها و مواضع اساسی آنها در اطراف شهر و مناطقی که تمرکز مسکونی در آن ها وجود ندارد را موشک باران خواهند کرد.

این دو ژنرال روس معتقدند که جنگ مورد نظر پیچیده و سخت خواهد بود، اما نتایج آن قطعی است. آنها اعتقاد دارند سران و عناصر مسلح که به دنبال فرار از این شهر هستند، در دام هواپیماهای جنگی روسیه و سوریه گرفتار می‌شوند و به این ترتیب مرحله سوم عملیات برای اخراج عناصر مسلح از شهر و اِعمال کمین بر ضد آن ها از هوا در مناطق غیر مسکونی و باز آغاز می شود.

این در حالیست که اخیرا نخست وزیر سوریه نیز تاکید کرده است ارتش سوریه به زودی با حمایت دوستان روس خود حلب را آزاد خواهند کرد.

با این وجود اخبار دریافتی از تحولات میدانی نیز نشان می دهد که گروه های تکفیری نیز برای بهم زدن و به تاخیر انداختن نبرد بزرگ احتمالی بزرگ با ارتش سوریه در حلب در حال  حاضر حملات گروهی متعددی را مرتبا در این شهر در حال تدارک هستند. این گروه ها تلاش می کنند با حملات پیشدستانه از تصرف حلب جلوگیری کنند.

*موقعیت استراتژیک "حلب"

استان حلب مساحتی بیش از 18 هزار کیلومترمربع دارد و ارتفاع آن از سطح دریا بین 1120 تا 1480 می‌باشد و جمعیتی بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر را در خود جای داده است و مردم این استان به زبان‌های "عربی"، "سریانی"، "ارمنی" و "کردی" صحبت می‌کنند. این استان از شهرهای " عین‌العرب "؛ " جرابلس "؛ " منبج "؛ " الباب "؛ " دیرحافر "؛ " سفیره "؛ " حلب " که مرکز این استان است؛ " اعزاز "؛ " عفرین "؛ " اتارب " و " جبل سمعان " تشکیل شده است.

استان حلب و مرکز این استان شهر حلب، در شمال غرب سوریه، به نوعی مهم ترین منطقه و پایگاه نظامی و اقتصادی برای گروه‌های مسلح تروریستی و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آنها محسوب می شود. حلب در 350 کیلومتری دمشق و در منطقه سوق الجیشی میان رود فرات و دریای مدیترانه قرار دارد.  یکی دیگر از  دلایل اهمیت استان حلب به علت تسلط مکانی این شهر  در دست گرفتن مناطقی دیگر در سوریه است.  استان حلب حلقه ارتباط و اتصال بین مناطق مرکزی سوریه با مناطق شرقی، شمالی، شمال غربی و شمال شرقی آن است و ریف‌های شمالی و شمال شرقی آن، مناطق فوق الذکر را به مناطق مرزی ترکیه متصل می‌کنند. در حالیکه حلب دومین شهر بزرگ سوریه محسوب می شود به پایتخت اقتصادی این کشور  نیز معروف است. با وجودی که اکثریت مردم این استان سنی ولی محبوبیت بشار اسد در آن همچنان بالاتر از هر شخصیت و جریان سیاسی دیگری در این استان مهم است. ضمن اینکه بسیاری از بدنه ارشد اداری دولت سوریه در این شهر مستقر بوده اند که عموما از دولت سوریه حمایت می کنند و از ناامنی ها انتقاد دارند. همین افزایش نارضایتی ها می تواند تصرف حلب را راحت تر از گذشته کرده است.

*چرا آزاد سازی حلب یک پیروزی بزرگ نظامی محسوب می شود؟!

جنگ در شهر حلب، شمال سوریه به حق می توان گفت که سرنوشت آینده این کشور را تعیین می کند. اولین نتیجه کنترل مرزهای ترکیه و سوریه در بخش حلب، امکان دخالت  اطلاعاتی و نظامی و حمایتی را از ترکیه خواهد گرفت.  به همین ترتیب گروه های تروریستی ضمن در انزوا قرار گرفتن، یکی از مهم ترین حامیان خود را از دست می دهند. کنترل حلب تا حدود زیادی همچنین زمینه برای ورود نیروهای تازه نفس و پیوستن به گروه های تروریستی را از بین خواهد برد.  این در حالیست که چند ماه قبل ترکیه با طراحی حمله به حلب قصد داشت عملا تجزیه سوریه را آغاز کنند. اما با ورود نیروی های روسی، ترک ها به علت هزینه بر بودن رویارویی مستقیم با روسیه، از این اقدام منصرف شدند.

از سوی دیگر،  پادگان‌های " تفتناز " که متعلق به نیروی‌هوایی سوریه است؛ " پایگاه هوایی الجراح " و " پایگاه هوایی نیرب "؛ " مرکز آموزش پلیس " در محله " خان‌العسل " در حومه غربی و " آکادمی مهندسی نظامی " در حومه شرقی شهر از مراکز مهم نظامی " حلب " هستند که برای مقابله با تجاوزات احتمالی اسرائیل ساخته شده است. تصرف مجدد این اماکن نظامی ارتش سوریه را وراد یک فاز جدید از اقتدار نظامی علاوه بر محیط دخلی اش در در عرصه منطقه ای نیز خواهد کرد. تصرف حلب یکبار دیگر حتی اسراییل را نیز از حاشیه امن می تواند خارج کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پیروزی نزدیک است
Iran, Islamic Republic of
انشاالله به زودی
Iran, Islamic Republic of
فان حزب الله هم الغالبون