دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

رای منفی هلند به همکاری اروپا و اوکراین

پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 483412
مردم هلند در یک همه‌پرسی روز چهارشنبه که از آن به عنوان عیارسنج احساسات منفی علیه اتحادیه اروپا یاد می‌شود به توافق همکاری اوکراین با این اتحادیه رأی منفی دادند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، گزارش‌های اولیه از هلند حاکی است رأی‌دهندگان این کشور روز چهارشنبه در یک همه‌پرسی که از آن به عنوان عیارسنج احساسات ضد اتحادیه اروپا یاد می‌شود به توافق همکاری اوکراین و اتحادیه اروپا، «نه» گفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه، بامداد پنحشنبه گزارش داد نتایج نظرسنجی‌های شعب اخذ رأی نشان می‌دهد 64 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به توافق همکاری اوکراین و اتحادیه اروپا رأی منفی داده‌اند. از رأی‌دهندگان پرسیده شده بود که آیا از توافق اوکراین و اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند یا خیر.

توافق مورد سوال، روز 21 مارس سال 2014، بعد از برکناری نخست‌وزیر اوکراین در تظاهرات‌های خیابانی بین دولت این کشور و اتحادیه اروپا امضا شد. این توافق که «پترو پوروشنکو»، رئیس جمهور فعلی اوکراین آن را نخستین گام برای عضویت در اتحادیه اروپا می‌داند اوکراین را به انجام اصلاحات اقتصادی، قضایی و مالی جهت همگرا کردن سیاست‌ها و قوانینش با اتحادیه اروپا متعهد می‌کند.

با آنکه نتایج همه‌پرسی چهارشنبه غیرالزام‌آور محسوب می‌شود و تأثیری بر اجرای توافق اتحادیه اروپا و اوکراین نخواهد داشت «پوروشنکو» از مردم هلند خواسته بود به آن رأی «نه» ندهند. «الیزابت ترودو»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در اظهارنظری در این باره رأی مثبت مردم به این توافق را به نفع اوکراین، هلند و اتحادیه اروپا داشته بود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد بسیاری از رأی‌دهندگان نظری درباره منظور از برگزاری این همه‌پرسی نداشتند. علاوه بر این مشخص نیست نتایج این همه‌پرسی برای هلند که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، چه معنایی دارد.

  برخی از کارشناسان می‌گویند رأی منفی مردم هلند در این همه‌پرسی مردم انگلیس را هم به دادن رأی مشابه در همه‌پرسی ماه ژوئن این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا ترغیب می‌کند.

موسسه نظرسنجی Ipsos اعلام کرده بر اساس نتایج به دست آمده از نظرسنجیی‌های شعب اخذ رأی، 64 درصد مردم رأی منفی (نه) و حدود 36 درصد رأی مثبت (آری) داده‌اند.

این موسسه علی‌رغم این، گزارش داده میزان مشارکت عمومی در همه‌پرسی مورد نظر، تنها 32 درصد بوده است: بر همین اساس برخی استدلال می‌کنند این همه‌پرسی تصویر دقیقی از میزان احساسات ضد اروپایی مردم هلند به دست نمی‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *