کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پوشاندن خطای مذاکراتی با اظهارات خلاف واقع؛

اعلام زمان تحریم دلاری ایران برای یادآوری به آقای عراقچی

18 فروردين 1395 ساعت 11:31

آقای عباس عراقچی سه شب پیش در برنامه گفت وگوی ویژه خبری ادعا كرد تحریم مبادلات دلاری یك تحریم اولیه، غیر مرتبط با هسته ای و در نتیجه، رفع آن مستلزم حل مسائل دوجانبه ایران و امریكاست.


به گزارش جهان، مهدی محمدی، کارشناس سیاسی در کانال تلگرامی خود در مطلبی با عنوان "آیا تحریم دلار مربوط به ٣٠ سال پیش است؟" نوشت:

آقای عباس عراقچی سه شب پیش در برنامه گفت وگوی ویژه خبری ادعا كرد تحریم مبادلات دلاری یك تحریم اولیه، غیر مرتبط با هسته ای و در نتیجه، رفع آن مستلزم حل مسائل دوجانبه ایران و امریكاست. با تاسف بسیار باید گفت این سخن صادقانه و درست نیست و دوستان تیم هسته ای صرفا درصدد پوشاندن خطای بزرگ مذاكراتی خود در این باره هستند.

 تحریم چرخه دلار مربوط به سی سال قبل نیست بلکه جزو تحریمهایی است که در کوران پرونده هسته‌ای علیه ایران وضع گردید. در 10 نوامبر سال 2008 (سال 1387 شمسی) وزارت خزانه‌داری آمریکا طی دستور العملی دسترسی بانکهای ایرانی به دلار را قطع کرد. این دستور العمل را در اینجا ببینید.

بعد از این تاریخ هر گونه پرداخت دلاری ایران در مسیر تسویه در بانکهای آمریکایی رد شد و ایران مجبور گردید از ارزهای جایگزین نظیر یورو استفاده کند. در سال 2012 (91 شمسی)‌ با تصویب دستور اجرایی 13599 توسط اوباما قطع چرخه دلار به توقیف چرخه دلار تغییر یافت و از این تاریخ تاکنون هر گونه انتقال وجه دلاری مرتبط با بانکهای ایران در مسیر تسویه مسدود می گردد! متاسفانه این تحریم به دلیلی كه ما هنوز درنیافته ایم از فهرست مطالبات تیم ایرانی در ایام تصویب برجام کنار گذاشته شد.


کد مطلب: 483223

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/483223/اعلام-زمان-تحریم-دلاری-ایران-یادآوری-آقای-عراقچی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com