پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رزمایش ایران ناقض قطعنامه 2231 نیست

پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 480334
نشریه آمریکایی روز چهارشنبه استدلال کرده آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نبوده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی با اشاره به اظهارات برخی مقامات آمریکایی که آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانند استدلال کرده که اقدام ایران ناقض این سند بین‌المللی نبوده است.

فارن‌پالیسی در این مطلب که روز چهارشنبه با عنوان «واشنگتن شلیک موشک‌های بالیستیک ایران را تسهیل کرده است» منتشر شد، می‌نویسد: «مقام‌های دولت اوباما نباید از تصمیم ایران برای محک زدن جایگاهش در عرصه بین‌المللی با شلیک موشک تعجب کنند: بر عکس، توافق هسته‌ای ممکن است پرتاب موشک را اجتناب‌ناپذیر کرده باشد.»

در ادامه این استدلال به ملایم‌تر شدن لحن قطعنامه 2231 درباره آزمایش موشکی ایران به نسبت قطعنامه‌های قبلی که مختومه اعلام شدند، اشاره شده است.

در متن قطعنامه 1929 آمده که 15 عضو شورای امنیت تصمیم‌گرفته‌اند که ایران نباید اقدام به انجام هر گونه اقدام در زمینه موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای بکند.

فارن‌پالیسی نوشته، قطعنامه 2231 با لحنی سهل‌گیرانه‌تر این ممنوعیت را مطرح کرده است: «از ایران درخواست می‌شود هیچ‌گونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالیستیکی که برای داشتن توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند، انجام ندهد.»

این نشریه آمریکایی نوشته در واقع آنچه در قطعنامه جدید آمده نه از لحاظ حقوقی الزام‌آور محسوب می‌شوند و نه به اندازه قطعنامه‌های قبلی فعالیت‌های ایران را محدود می‌کنند.

فارن‌پالیسی نوشت: «در واقع، قطعنامه 2231 راه فرار مناسب را در اختیار ایران برای ساخت موشک‌های میان برد و دور برد، بدون به مخاطره انداختن خواست شورای امنیت را فراهم می‌کند. ضمن اینکه این قطعنامه، تلاش‌ها برای تعیین اینکه کدام موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند را هم با دشواری مواجه می‌کند.»

ژاکلین شایر از اعضای سابق هیئت نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌گوید: «پرتاب این موشک‌ها اگر نقض نص صریح قطعنامه 2231 نباشند، تخلف از روح آن هستند. مایه تأسف است که همه اعضای شورای امنیت نمی‌توانند روی این قضیه توافق کنند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *