پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

انتقاد از توجیه‌گری رفتار آمریکا توسط دولت

دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 479835
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حکم قاضی آمریکایی تنها مورد باج خواهی آمریکا علیه ایران نبوده است، گفت: دولت آمریکا فرصتی را برای تصاحب اموال ایران به دست آورده است.
به گزارش جهان، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سوالی درباره حکم اخیر قاضی آمریکایی و مطالبه غرامت از ایران به حادثه دیدگان حمله یازده سپتامبر، اظهارداشت: پس از حادثه 11 سپتامبر در سال 2001 رئیس‌جمهور وقت آمریکا جرج بوش به همراه کنگره آمریکا کمیسیونی را تشکیل دادند که هدف از تشکیل این کمیسیون بررسی واقعه یازده سپتامبر بود.

وی ادامه داد: نتیجه کار این کمیسیون گزارش 600 صفحه‌ای بود که می‌توان این گزارش را نظر رسمی دولت آمریکا و کنگره آمریکا نسبت حادثه 11 سپتامبر دانست اما در هیچ قسمتی از این گزارش ایران مسئول حادثه 11 سپتامبر شناخته نشده بود.

ایزدی یادآور شد: اینکه بعد از 15 سال یک دادگاه در نیویورک ایران را مقصر حادثه 11 سپتامبر اعلام می‌کند و بعد می‌خواهد به قربانیان حادثه از پول ملت ایران کمک کند نیازمند بررسی و تحلیل است که چرا طرف مقابل بعد از 15 به این فکر افتادند.

دولت آمریکا فرصتی برای تصاحب اموال ایران به دست آورده است

ایزدی با بیان اینکه حکم اخیر قاضی آمریکایی تنها مورد باج خواهی آمریکا علیه ایران نبوده است، تصریح کرد: ما پس از برجام شاهد هستیم نهادهای رسمی آمریکا به دنبال تصاحب منابع مردم ایران بودند که از جمله آن می‌توان به قضیه تصاحب ساختمان بنیاد علوی اشاره کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با طرح این پرسش که چرا پس از برجام پرونده‌هایی از سمت آمریکا علیه ایران مطرح می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت آمریکا فرصتی را پیدا کرده است چراکه پس از برجام هر اقدام ضدایرانی که از سوی آمریکا صورت بگیرد، دولت یازدهم به خاطر رودربایستی که با آمریکا دارد در عمل عملکرد دولت آمریکا را توجیه می‌کند.

دولت یازدهم به جای اعتراض تنها اقدامات دولت آمریکا را توجیه می‌کند

وی ادامه داد: برای مثال دولت آمریکا برجام را نقض می‌کند، رفت و آمد افراد را به ایران مختل می‌کند و برخلاف برجام تحریم‌های جدید وضع می‌کند اما دولت به جای اعتراض تنها نامه کری را ترجمه کرده و به توجیه عملکرد دولت وقت آمریکا می‌پردازد و وظیفه توجیه‌گری عملکرد دولت آمریکا را پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا از این فرصت و بازه زمانی علیه مردم ایران استفاده و برخی پرونده ها را به نفع خودش مطرح می‌کند که این امر تبعاتی را برای ایران به همراه خواهد داشت چراکه اگر اثبات شود ایران مسبب حادثه یازده سپتامبر بوده است داستان‌های بسیاری را برای ایران خواهد داشت و از این جهت دولت یازدهم باید به بازنگری سیاست خارجی خود بپردازد اما در عمل هیچ اعتراضی به عملکرد آمریکا انجام نمی‌دهد.

ایزدی یادآور شد: در نامه مقام معظم رهبری به روحانی پس از توافق برجام آمده بود که اگر آمریکا برجام را نقض کرد دولت باید برجام را متوقف کند اما در عمل شاهد بودیم وقتی قانون جدید ویزای آمریکا که نقض برجام بود مصوب شد دولت نه تنها برجام را متوقف نکرد بلکه به آن شتاب داد و بعد از این قانون ما شاهد بودیم 11 تن اورانیوم برخلاف نامه رهبری که گفته بودند این مواد باید به تدریج از کشور خارج شود به یکباره از کشور خارج شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارداشت: وقتی دولت آمریکا این عملکرد را از دولت مشاهده می‌کند که دولت یازدهم در برابر اقدامات ضد برجام آمریکا شتاب بیشتری به اجرای برجام می‌دهد متصور است که از این پرونده‌ها رو کند و بعید نیست که به کار خود ادامه دهد و پول مردم ایران را تصاحب کند در حالی که دولت موظف است از حقوق مردم ایران دفاع کند، اما عملا مترجم نامه‌های آقای کری در حوزه رابطه ایران و آمریکا شده است که فاجعه بزرگی برای سیاست خارجی کشور است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سابقه چند ساله خصومت میان ایران و آمریکا تصریح کرد: آمریکایی بعد از کودتای 28 مرداد اقدامات زیادی را علیه ایران انجام دادند اما اتفاقی که در ماه‌های گذشته افتاده است آن است که بعد از توافق هسته‌ای طرف مقابل احساس کرده است دولت یازدهم با سیاست‌های آمریکا هماهنگ است و این را در ادبیات مسئولان کشور می‌شنود.

ایزدی خاطرنشان کرد: وقتی آقای روحانی می‌گوید که اگر می‌خواهید همه تحریم‌ها لغو شود باید در حوزه‌های دیگر به آمریکا امتیاز دهیم و مذاکره کنیم این حرف به این معناست که حرفهای خود را نقض کردند چرا که قبل از برجام بر این نکته تاکید داشتند که همه تحریم‌ها لغو خواهد شد اما اکنون که برجام اجرایی شد ثابت شده است که حرف منتقدین که می‌گفتند همه تحریم‌ها لغو نشده و برخی از آنان تنها تعلیق شده است درست بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت یازدهم در سیاست‌های خود با طرف مقابل هماهنگ است چرا طرف مقابل از پول‌های ما استفاده نکند از این رو  باید با این امر مقابله شود اما این اراده در دولت دیده نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *