کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به عوامل اصلی رای مردم تهران؛

در انتخابات مجلس تهران؛ "برند اصولگرایی" باخت، نه "لیست ائتلاف"

18 اسفند 1394 ساعت 23:40

سازو کار اتحاد جریان های ارزشی سیاسی حول اصولگرایان، بیش از یک سال است که با فرآیند طاقت فرسایی در تهران و مراکز استان ها را طی کرد و به یک لیست در پایتخت و مراکز استان ها رسید. این زحمات بی امان بدنه تشکل های سیاسی اصولگرا توانست بعد از تشتت آرا و نظرات پیش آمده از سال 90، نخبگان اصولگرا را دور یک میز جمع کند.


گروه سیاست جهان نیوز، علی طنطاوی ـ  شکست "ائتلاف اصولگرایان" در تهران، نیازمند ده ها جلسه نقد و بررسی می باشد ولی آنچه شاید مهم به نظر می رسد، این است که فرق شکست بین "لیست" و "برند" را به خوبی درک کرده و برای بدنه اصولگرایی تبیین نمود.
در این باره چند نکته گفتنی است:

1- سازو کار اتحاد جریان های ارزشی سیاسی حول اصولگرایان، بیش از یک سال است که با فرآیند طاقت فرسایی در تهران و مراکز استان ها را طی کرد و به یک لیست در پایتخت و مراکز استان ها رسید. این زحمات بی امان بدنه تشکل های سیاسی اصولگرا توانست بعد از تشتت آرا و نظرات پیش آمده از سال 90، نخبگان اصولگرا را دور یک میز جمع کند.

2- کف و سقف رای اصولگرایان در تهران، رشد 300 هزار تایی داشته و این نشان از این دارد که حداقل لیست نبوده که باخته بلکه "برند اصولگرایی" آن هم در تهران نتیجه را واگذار کرده است.

3- عملکرد ضعیف اقتصادی دولت نیز باعث شد که از سبد رای اصولگرایان در تهران که هما قشر متوسط و پایین شهر هستند، برداشته شود. ناکارامدی اقتصادی 30 ماهه دولت روحانی، باعث عدم شرکت گسترده مردم جنوب و مناطق میانی تهران شد که خود باعث کاهش سبد رای اصولگرایان نسبت به انتلاف اصلاح طلبان شود. جابجایی 40 درصدی سبد رای در تهران این نکته مهم را تائید می کند که قشر جنوب شهر تهران با انتخابات قهر کرده بودند.

4-  کار تشکیلاتی و حرکت یکدست لیست سی نفره ائتلاف اصولگرایان، حضور 10 مرد اقتصادی با تحصیلات بالای مرتبط با حوزه اقتصاد، همه و همه نشان می دهد که آن چه که باخته "لیست" اصولگرایی نبوده بلکه صرفا "برند اصولگرایی" به هزار و یک دلیل بوده که باید در آینده به جزئیات بحث شود در موردش.

5- اظهارات "زیبا کلام" مبنی بر این که نیمی از اعضای لیست ائتلاف اصلاح طلبان که در تهران رای آورده ناشناس هستند نیز بر این احتمال صحه می گذارد که تعداد زیادی از مردم صرفا به دنبال موج ایجدا شده به دنبال رای دادن به لیست "ائتلاف اصلاح طلبان" بوده اند، و نه دنبال شناخت برای رای دادن به نماینده ای کارآمد.

6- فرآیند توجیه نیروهای شاخص سیاسی داخل جریان اصولگرایی برای اعتماد و اعتقاد به لیست "ائتلاف اصولگرایان" تا روزهای آخر ادامه پیدا کرد و این عاملی شد برای غافل شدن از ردم برای توجیه آنان برای اعتماد و اعتقاد به لیست "ائتلاف اصولگرایان".

7- تائید صلاحیت های مرحله ای شورای نگهبان نیز، لیست "ائتلاف اصلاح طلبان" را وارد فاز مظلوم نمایی کرده و باعث گردید حساسیت مردم بر روی افراد و خود لیست افزایش یابد.

8- فضا به گونه ای شده بود که اگر "کاظم جلالی" در لیست ائتلاف اصولگرایان بود، رای نمی آورد ولی با حضور در لیست ائتلاف اصلاح طلبان، کرسی مجلس را از آن خود نمود.

 


کد مطلب: 478812

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/478812/انتخابات-مجلس-تهران-برند-اصولگرایی-باخت-نه-لیست-ائتلاف

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com