کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش خانواده ها در تبیین سبک‌زندگی‌اسلامی

15 اسفند 1394 ساعت 11:20

‌سبک و فرهنگ زندگی تمامی ابعاد زندگی را در برمی‌گیرد. فرهنگ و سبک زندگی، متأثر از تفسیر ما از زندگی است و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می‌آورد.


به گزارش جهان به نقل از ایسنا، ارائه الگوی سبک زندگی متناسب با آموزه‌های اسلامی بسیاری از چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را برطرف می‌کند.

کشور ما باید با توجه خاص به دین مبین اسلام و به کار گرفتن دستورات نورانی آن بتواند یک شیوه و سبک خاصی را در زندگی داشته باشد و همین سبک بتواند خود مانعی در برابر سبک‌های انحرافی و غربی باشد.

البته دست یافتن به چنین امری نیازمند تلاش‌ها و مجاهداتی است که ابتدا باید از سوی مسئولین و ایجاد راهکارها و زیرساخت‌ها و سپس از سوی مردم با همکاری با دولت بتوان به این امر دست یافت و بر مشکلات زندگی که ناشی از سبک زندگی غربی و نادرست است، دست یافته و بر اساس شیوه‌ای اسلامی ایرانی و بومی، بتوان تمدن نوین اسلامی را که خود مایه الگوی دیگر کشورها باشد را ایجاد کرد.

* سبک زندگی چیست؟

«رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است: هدف زندگی چیست؟ هر هدفی که ما برای زندگی معین و برای خودمان ترسیم کنیم، بطور طبیعی، متناسب با خود، یک سبک زندگی به ما پیشنهاد می‌شود.

یک نقطه‌ اصلی وجود دارد و آن، ایمان است. یک هدفی را باید ترسیم کنیم - هدف زندگی را - به آن ایمان پیدا کنیم. بدون ایمان، پیشرفت در این بخش‌ها امکان‌پذیر نیست؛ کارِ درست انجام نمی‌گیرد؛ بر اساس این ایمان، سبک زندگی انتخاب خواهد شد.

سبک زندگی وابسته به هدف زندگی است. یعنی هنگامی که هدف زندگی خود را دریافتیم باید با سبکی زندگی کنیم که به اهداف مورد نظر نزدیک شویم و لازمه رسیدن به سبک زندگی، ایمان داشتن به یک لنگرگاه اعتقادی است.

حال باید دید این اهداف چطور بدست می‌آیند و روش زندگی کردن چگونه پیدا می‌شود؟

* عامل مهم سبک زندگی اسلامی و ایرانی، پیشتازی خانواده‌ها در حوزه علم است

آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: عامل مهم سبک زندگی اسلامی و ایرانی، پیشتازی خانواده‌ها در حوزه علم و همچنین تربیت نسل صحیح آینده است.

وی اضافه کرد: رقابت‌ها، فخر فروشی و چشم و هم‌چشمی‌ها که نمونه آن فشاری است که بر جوانان در زمینه کنکور وارد می‌شود، موجب شده تا تشکیل زندگی مشترک نیز بین جوانان کاهش پیدا کند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: هر چه کمال بیشتر باشد، به سمت سادگی بیشتر میل می‌کند، باید استقلال رای داشته و خدا را در نظر داشته باشیم، ساده باشیم و همه وظیفه داریم در این راه گام برداریم.

عاملی خاطرنشان کرد: تربیت کودکان با مولفه‌های اسلامی و دینی امری ضروری است که البته نباید تنها برعهده صدا و سیما و برخی برنامه‌های مقطعی قرار گیرد، بلکه باید در محیط علمی و با فضایل اخلاقی پرورش پیدا کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: عامل دیگری که سهم مهمی در تربیت اسلامی دارد، بنیان معنوی جامعه و مهار نفس است؛ چراکه اگر اعتدال ناطقه انسانی به انحراف کشیده شود، نمی‌تواند نسلی شایسته پرورش داد.

* باید سبک و سیاق زندگی بزرگان مکتب اسلام در جامعه نهادینه شود

عاملی همچنین در یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید خود راغب باشند تا امر ازدواج و تشکیل خانواده برای نسل آینده به جای سبک تجملاتی و شیوه پرهزینه یک سیاق آسان و راحت باشد تا زوجین در آغاز زندگی خود با فشار و سختی روبرو نشوند، تصریح کرد: اگر جوانان ما به سبک زندگی بزرگان مکتب اسلام و ائمه‌اطهار توجه کنند، این سبک و سیاق را ساده اما در عین حال پر از مهر، عطوفت، سادگی و صمیمیت تصور می‌کنند و به این باور عمیق دست پیدا می‌کنند که دوام زندگی در سادگی و بار معنوی آن است.

امام جمعه اردبیل افزود: افزود: ما اگر بتوانیم در این روش منطقی موفق عمل کنیم، قطعاً قادر می‌شویم بسیاری از آسیب‌ها و دغدغه‌های زندگی اجتماعی و خانوادگی را از بین ببریم و به مقبولیت و گسترش امر ازدواج در بین جوانان و تلاش آنها برای شکل‌گیری زندگی مشترک قدم گذاشته و اقدامی عملی ‌کنیم.

* سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی

میرجواد میرجوادخانی کارشناس فقه و مبانی حقوق اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه فرهنگ سازی در جامعه و نقش آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی مهم است، گفت: این امر از رهگذر آموزه‌های دینی و اسلامی امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه ارائه الگوی سبک زندگی متناسب با آموزه‌های اسلامی بسیاری از چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را برطرف می‌کند، افزود: زندگی امروز جامعه ایرانی بیش از آنکه نشان دهنده هویت آن باشد، متاثر از فضاسازی‌های رسانه‌های غربی است که الگوی زندگی دنیای غرب را تبلیغ می‌کنند و این الگو، با توجه به سنخیت نداشتن با ساختار فرهنگ اسلامی ما، چالش هایی را به همراه دارد.

میرجوادخانی تاکید کرد: اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم این تمدن دارای دو بخش ابزاری و حقیقی و اساسی خواهد بود که سبک زندگی بخش حقیقی آن را تشکیل می دهد.

این کارشناس فقه و مبانی حقوق اسلامی تصریح کرد: پیشرفت در علم، صنعت، اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می‌دهد وسیله‌ای است برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی.

* آسیب‌شناسی و علت‌یابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی

برای رسیدن به سبک زندگی مدنظر مقام معظم رهبری ابتدا باید آسیب‌شناسی و علت‌یابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی انجام شود. آسیب‌شناسی خانواده نیز باید به عنوان یکی از ارکان مهم سبک زندگی مدنظر قرار گیرد.

در همین راستا متولیان دولتی و فرهنگی جامعه باید با تشکیل کارگروه‌های مختلف و کمیته‌های تخصصی، بررسی ابعاد سبک زندگی را مورد توجه قرار دهند و متناسب با شرایط زندگی امروز جامعه، ضرورت‌ها و برنامه‌های رسیدن به سبک زندگی اسلامی را ارائه کنند.

وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادهای اصلی در پرداختن به این موضوع و با توجه به مخاطبان اصلی که همان نوجوانان، جوانان و عموم جامعه هستند، می‌توانند نقش موثری در این باره ایفا کنند.

همچنین برای نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی، باید نخبگان علمی و دینی، نسبت به تبیین ویژگی‌ها و اهمیت این نوع سبک زندگی اقدام و بسترسازی کنند.


کد مطلب: 478011

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/478011/نقش-خانواده-تبیین-سبک-زندگی-اسلامی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com