پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۱۶
صالحی‌از عدم‌اجرای تعهدات غربی‌ها در برجام گفت؛

هزار "وعده برجام" یکی وفا نکند!

پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 477716
برداشته نشدن تحریم سوئیفت، به‌رغم گذشت 2 ماه از آغاز اجرای تعهدات 1+5 در برجام در حالی است که حسن روحانی همزمان با اجرای برجام توسط 1+5 با ترتیب دادن یک نشست خبری با اهالی رسانه، برای آنکه نشان دهد اجرای برجام چه آثار و تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد، از گشایش 1000 ال‌سی در چند ساعت اولیه اجرای برجام توسط 1+5 خبر داد.
هزار "وعده برجام" یکی وفا نکند!
گروه سیاست جهان نيوزـ نزدیک به 2 ماه از روزی که به عنوان روز اجرای برجام از سوی 1+5 تعیین شده بود گذشته و ایران همچنان در انتظار اجرای تعهدات طرف مقابل است! به گزارش «وطن امروز»، اگرچه براساس توافق جواد ظریف و دوستانش در وین، فرآیند اجرای برجام با اجرای تعهدات ایران آغاز شد اما به‌رغم اجرای همه تعهدات ایران و پر کردن حفره‌های قلب رآکتور اراک با سیمان توسط ماموران علی‌اکبر صالحی، هنوز خبری از اجرای کامل تعهدات طرف مقابل در برجام نیست. اگرچه موضوع انتخابات 7 اسفند توانست فضای افکار عمومی در ایران را تا مدتی مشغول خود کند اما انتشار اظهارات علی‌اکبر صالحی درباره عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام باعث شد یک‌بار دیگر توجهات به موضوع برجام و خلف وعده‌های مکرر طرف غربی جلب شود.  «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» گفت غرب در اجرای تعهدات خود براساس برجام، تأخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است. صالحی درباره این عدم اجرای تعهدات گفت: «توافق، برنامه کاری نهایی است که 2 طرف برای پایان دادن به بحران ساختگی هسته‌ای بر آن توافق کردند. اجرای طرح بخوبی ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونیز جهت بررسی مکانیزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه باید، متعهد است اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسؤولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.» صالحی در ادامه، «رفع تحریم به موجب توافق»‌ را از مصادیق این تأخیر برشمرد و گفت: «تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایشان را به طور کامل پایان نداده‌اند، چرا که قبلا تعهد داده‌اند با ایران مراوده تجاری نداشته باشند. ما هنوز منتظر هستیم وزارت امور خارجه با اتحادیه اروپایی تماس بگیرد و این بحران را حل کند. هیأت انرژی اتمی مسؤول این بخش نیست اما ارزیابی من این است که سیر امور به طور نسبی خوب است.» اشاره صالحی به عدم اجرای تعهدات طرف مقابل، به صورت مشخص موضوع مراودات بانکی و تحریم سوئیفت بوده است. این موضوع روز گذشته توسط علی لاریجانی دیگر چهره سرشناس که در روند به بار آمدن برجام سهم ویژه‌ای داشت؛ به صورت شفاف مطرح شد. رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز چهارشنبه در دیدار «لازار کومانسکو»، وزیر خارجه رومانی با اشاره به توافقات هسته‌ای صورت گرفته میان ایران و 1+5، تصریح کرد: مدتی است از امضای توافقنامه هسته‌ای می‌گذرد و در این مدت ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است اما متأسفانه هنوز از طرف مقابل این تعهدات به طور کامل اجرایی نشده است. وی با اشاره به ادامه روند تحریم در مبادلات بانکی، اظهار داشت:

پیش زمینه انجام مراودات اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای دیگر، تسهیل در مبادلات و امور بانکی است که این امر هنوز در حد مطلوب صورت نگرفته و امیدوارم این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود.

1000 ال‌سی خوبان یکی وفا نکند!

اما برداشته نشدن تحریم سوئیفت، به‌رغم گذشت 2 ماه از آغاز اجرای تعهدات 1+5 در برجام در حالی است که حسن روحانی همزمان با اجرای برجام توسط 1+5 با ترتیب دادن یک نشست خبری با اهالی رسانه، برای آنکه نشان دهد اجرای برجام چه آثار و تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد، از گشایش 1000 ال‌سی در چند ساعت اولیه اجرای برجام توسط 1+5 خبر داد.

روحانی در این‌باره گفت: درست در همان روزی که سال 57 تحمیل از سر مردم برداشته شد و حاکم تحمیلی از این کشور زدوده شد، تحریم‌ هم برداشته شد. ما امروز در فضایی هستیم که می‌توانیم با دنیا تعامل سیاسی، اقتصادی و حقوقی به نفع منافع خود داشته باشیم. در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آنها که می‌گفتند باور نکنید اشتباه می‌کردند. ما به قدرت ملی خود و به موفقیت ملت‌مان باور داریم.

این اظهارات حسن روحانی با تایید ولی‌الله سیف نیز همراه شد. رئیس کل بانک مرکزی اظهارات روحانی درباره برداشته شدن تحریم سوئیفت و باز شدن 1000 ال‌سی را تایید کرد.

سیف در این‌باره گفت: کار گشایش 1000 ال‌سی انجام شده که به مرور با اولویت به خرید مواد اولیه کارخانجات اختصاص می‌یابد.

سیف همچنین درباره بازگشایی سوئیفت اظهار داشت: از آنجا که اقدامات لازم قبل از برداشته شدن تحریم‌ها انجام شده بود به محض اجرای برجام و همزمان با اولین روز اجرا، تحریم‌های سوئیفت‌های بانکی برداشته شد. این اظهارات روحانی و ادعای سیف در تایید آن البته با واکنش‌هایی مواجه شد و صاحبنظران همان زمان نسبت به درستی اظهارات رئیس‌جمهور ایرادهایی مطرح کردند. نکته مهم ماجرا اینجا بود که ادعای حسن روحانی مبنی بر گشایش ال‌سی در روز یکشنبه مطرح شد و کارشناسان با توجه به تعطیل بودن این روز در غرب، نسبت به این اظهارنظر یعنی گشایش ال‌سی تردید کردند.

اسدالله عسگراولادی، از اعضای سرشناس اتاق بازرگانی ایران همان زمان گفت: «متاسفانه به‌رغم اخبار منتشر شده تحریم سوئیفت همچنان پابرجاست و لغو آن دروغ است. یکشنبه کل دنیا تعطیل بود و اصلا امکان چنین مساله‌ای وجود نداشته است. برای بازگشایی ال‌سی تعامل با بانک‌های خارجی نیاز است، بنابراین وقتی بانک‌های خارجی تعطیل هستند چگونه می‌توان ال‌سی باز کرد؟ ممکن است به صورت نمادین 1000 درخواست برای بازگشایی ال‌سی تهیه شده باشد، اما تهیه درخواست، به معنی بازگشایی ال‌سی نیست و این کار نیاز به مقدماتی مانند پرفرم دارد و برای داشتن پرفرم هم نیاز به سوئیفت داریم، بنابراین وقتی تحریم سوئیفت هنوز برقرار است و تازه شاید 10 روز دیگر برداشته شود، چگونه باید انتظار بازگشایی ال‌سی داشته باشیم؟» به هر حال نزدیک به 2 ماه از روزی که حسن روحانی گفت 1000 ال‌سی برای آغاز مجدد مراودات بانکی بین‌المللی باز شده، علی‌اکبر صالحی و علی لاریجانی از عدم اجرای تعهدات 1+5 برای برداشتن تحریم سوئیفت می‌گویند. اتفاقی که در افکار عمومی مردم ایران، ماجرای «عبور از رکود» را یادآوری می‌کند!
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید از تبریز
Iran, Islamic Republic of
وعده های ایران نقدی

قول و قرار های کشورهای خبیث غربی تماما نسیه

معامله جالبیه روحانی مچکریم
Norway
چرا این صحبت ها بلافاصله بعد از انتخابات مطرح شدند انهم درست بعد از اعلام نتایج انتخابات ؟؟؟

کاربران محترم روی حرف بنده دقیق تر شوند زیرابه وضوح گویای حقایقی است که شائبه استفاده از تکنیک های ژورنالیستی غربی با چاشنی مهندسی کردن افکار عمومی به منظور به حداقل رسانیدن خطاها، ادعاها ، تحلیلها و گفتار های صددرصدغلط پوپولیستی گویندگان و مدعیان فتح الفتوح بودن برجام را در ذهن تداعی می کند .

یک سوال : فکر می کنید امثال اقای ظریف برحسب تصادف و اتفاق مقطع زمانی و موضع و محتویات این حقیقت را اعلام کردند ؟ اگر کسی اینطور فکر می کند که بایستی خیلی ساده نگر باشد . سیاست اینها راه بیانداز جا بیانداز است . حرف و ادعایی را مطرح می کنند . چه اشکالی دارد چند وقت بعدش هم انرا تکذیب می کنند وبسیاری از مردم عادی نیز یادشان می رود .
امیدوارم این نظر قابل چاپ باشد .
ما که نفهمیدیم چی گفتی یه کم واضحتر منظورتون را بگید
United States
اشتباه منفی خورد هزاران لایک و مثبت
اوباما.کری وابتکار برجام رو برگ برنده اعتدال درانتخابات میدونستن .....خب تنها کارایی برجام هم با شکست روبرو شد


دیگه نیازی ب برجام ندارن
چون برجام درانتخابات ب کمک دولت نیومد
واین شکست بزرگ روحانی بود
Iran, Islamic Republic of
خیلی جودهی نکنید فعلا به فکر حل مشکل خود باشید سوئیفت بر قرار است اما شما نمی خواهید ببینید
پری 37ساله
United States
این قدر مته به خشاش نزارید من اگر شوهر کنم اسم بچه ام رو میزارم برجام
سرور
با این سطح فکر تا 50 سال دیگر هم مجردی.
مسعود دیپلمات
با اجرائی شدن برجام معلوم گردید که طرف مقابل تا اینجا 5 گل به ما زده ولی 1 گل بیشتر نخورده است.! البته بازی همچنان ادامه دارد، شاید تا آخر بازی تیم (هسته ای) ما را کلا" از هستی ساقط کنند.!
پیروز
وقت هست دیرنشده تادوسال دیگه هنوز وقت هست تا این دولت بخوادتموم بشه وقت هست کی بخوره نون برجام رو
حسود هرگز نیاسود . درود بر روحانی
آمریکا مادامی که خوی درندگی خود را از بین نبرد دشمن است و این مساله را دکتر ظریف عزیز ملت خوب می داند و امیدواریم با هدایت های رهبری و رئیس جمهوری حقوق ضایع شده ما طی این سالها را از این دشمنان استیفاء نماید.
تمام این اتفاقات را دلسوزان، پس از توافق پیش بینی کرده بودند
چقدر زشته که رئیس جمهور یک کشور حرفی ر ا جلوی خبرنگاران بزنه و بعد از دو ماه هنوز اون حرف عملی نشده باشه!!!
کسی هست عرق شرم داشته باشه؟
مسعود دیپلمات
با اجرائی شدن برجام معلوم گردید که طرف مقابل تا اینجا 5 گل به ما زده ولی 1 گل بیشتر نخورده است.!(3 گل زدیم و2 تا خوردیم دروغ محض است) البته بازی همچنان ادامه دارد، شاید تا آخر بازی تیم (هسته ای) ما را کلا" از هستی ساقط کنند.!
بزرگمهر
ادمو گیج می کنن باید آدم بیکارباشه بره تحقیق کنه ببینه تو این بازارمکاره کی راست می گه کی دروغ