چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۴
۱۸

چرا روسیه اس-۳۰۰ را تحویل نداد؟

چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۸
کد مطلب: 476265
برخی شایعات در تهران وجود دارد که ایران به دنبال دستیابی به تکنولوژی ساخت این جنگنده‌ها توسط خودش است. شاید روس‌ها متوجه این نکته شده‌اند و به همین دلیل پس از سفر بازگشت دهقان از مسکو، شویگو در سفری «غیرمنتظره» به تهران رفت.
چرا روسیه اس-۳۰۰ را تحویل نداد؟
به گزارش جهان، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، قبل از سفر اخیرش به روسیه گفته بود در کنار گفتگو درباره انتقال سامانه دفاع موشکی اس-300 درباره احتمال دستیابی به توافقی برای خرید جنگنده سوخو سو-30 هم مذاکره خواهد کرد. وی زمانی که در مسکو بود با مقامات ارشد روسی از جمله همتایش سرگئی شویگو و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

پس از دیدار 16 فوریه، رسانه های روسی گزارش دادند که اولین محموله از موشک های اس-300، 17 فوریه از طریق دریای خزر از بندر آستراخان روسیه به بندر انزلی ایران منتقل می شود و این محموله رسماً در حضور دهقان، تحویل داده خواهد شد. خبرگزاری اسپوتنیک هم مصاحبه ای با سردار مصطفی ایزدی، معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران انجام داد و ایزدی تایید کرد که روسیه اولین محموله این موشک ها را تحویل خواهد داد.

با این حال هنگامی که انتظار می رفت روسیه اولین محموله از سامانه اس-300 را تحویل دهد، سخنگوی پوتین ناگهان اعلام کرد این موشک ها تا زمانی که هزینه شان پرداخت نشود، تحویل داده نخواهند شد. بنابر گفته های وی هنوز زود است که درباره موعد تحویل این موشک ها صحبت شود. اگرچه دلیل تغییر ناگهانی چرخش روسیه کاملاً مشخص نیست، اما این مسئله موجب افزایش بی اعتمادی ایرانی ها به روس ها می شود.

درباره احتمال خرید جنگنده های جدید از روسیه، دهقان اعلام کرده بود: «ما می دانیم که می خواهیم چند جنگنده سوخو سو-30 بخریم. با این حال در حال حاضر قصد اعلام تعداد آن را نداریم.» پیش از این برخی از منابع به احتمال خرید جنگنده های جی-10 چین یا میراژ فرانسوی توسط ایران اشاره کرده بودند. با این حال این احتمال از سوی مقامات نظامی ایران رد شد. دهقان در مصاحبه اخیرش به این نکته اشاره کرده است: «من شخصاً این جنگنده ها را دیده ام ولی ما قصد خرید جنگنده های چینی را نداریم.»

پس از انقلاب اسلامی 1979، نیروی هوایی ایران مورد تحریم قرار گرفت. جمهوری اسلامی فقط قادر بود شمار محدودی جنگنده های جی-7، میگ-29، سوخو-24 و سوخو-25 خریداری کند. این در حالی بود که پیش از این نیروی هوایی ایران متشکل از جنگنده های آمریکایی از قبیل فانتوم، تایگرو تامکت بود. در عین حال رقبای منطقه ای ایران به سرعت نیروی هوایی شان را توسعه دادند و جنگنده های پیشرفته ای از جمله اف-15، اف-16، اف-18، یورو فایتر تایفون و رافال را خریده اند. همچنین قرار است این کشورها در طول یک دهه آینده به جنگنده پیشرفته اف-35 هم مجهز شوند. این در حالی است که از لحاظ قابلیت های راداری، قدرت مانور، سیستم های جنگ افزار، استقامت راداری، جنگنده سوخو-35 در نبردهای سنگین هوایی نمی تواند با جنگنده های غربی به خوبی مقابله کند. با این حال سامانه اس-300 قادر است که جنگنده های پیشرفته را مورد هدف قرار دهد و از این جهت ضعف دفاعی ایران را جبران می کند.

دولت رئیس جمهور روحانی از این قبیل مشکلات آگاه بوده و به همین دلیل به دنبال جایگزین هایی برای روسیه در زمینه خرید تجهیزات نظامی است. برخی شایعات در تهران وجود دارد که ایران به دنبال دستیابی به تکنولوژی ساخت این جنگنده ها توسط خودش است. شاید روس ها متوجه این نکته شده اند و به همین دلیل پس از سفر بازگشت دهقان از مسکو، شویگو در سفری «غیرمنتظره» به تهران رفت. گزارش ها نشان می دهد وی حامل «پیام ویژه» پوتین برای روحانی در زمینه سوریه و مسائل دو جانبه بوده است.

به نظر می رسد مسکو با اقدامات نمادین به دنبال حفظ تهران به عنوان یکی از مشتریانش است. به طور مثال وقتی در زمینه تحویل اس-300 خلف وعده می شود، پوتین هدیه ویژه ای برای آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران می آورد یا نماینده اش را با پیامی ویژه به تهران می فرستد تا به جمهوری اسلامی بگوید که متحد استراتژیک ایران است. این در حالی است که دولت روحانی به طور فزاینده ای درباره اقدامات پوتین بدبین است چون وی در زمینه انجام تعهداتش در حال شکست خوردن است.

منبع: المانیتور/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Sweden
فشار و تطمیع روسیه توسط عربستان!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همه مومنین و انقلابیون و قطب انقلابی جمهوری اسلامی ایران در برابر قطب استکباری آن.
حالا که دیگه زمان تبلیغات تمام شده به نظرم بهترین کار دعا برا پیروز شدن جبهه انقلاب اسلامی در انتخابات هست.به خاطر همین بیاید امشب راس ساعت 10 همه با هم دعاهای ""یستشیر"" و"" حدیث شریف کساء"" رو بخونیم تا ان شاالله هر چی صلاح این مردم و این انقلاب هست رقم بخوره./
برا ظهور دعا کنید./یاحق

اگه موافق هستید تا میتونید این پیام رو انتشار بدید.دست حق نگهدارتون
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همه مومنین و انقلابیون و قطب انقلابی جمهوری اسلامی ایران در برابر قطب استکباری آن.
حالا که دیگه زمان تبلیغات تمام شده به نظرم بهترین کار دعا برا پیروز شدن جبهه انقلاب اسلامی در انتخابات هست.به خاطر همین بیاید امشب راس ساعت 10 همه با هم دعاهای ""یستشیر"" و"" حدیث شریف کساء"" رو بخونیم تا ان شاالله هر چی صلاح این مردم و این انقلاب هست رقم بخوره./
برا ظهور دعا کنید./یاحق

اگه موافق هستید تا میتونید این پیام رو انتشار بدید.دست حق نگهدارتون
عربستان میخواد اس 400 بخره از روسیه بعضیا بعد 6 سال هنوز دنبال اس 300 مقاله هم میذارن
علی
س. چرا روسیه سریعتر اس 300 نمیده پس مسولین چکار می می کنند
Romania
با مسئولین ضعیف اقتصادی این دولت اگر من هم بودم قرار داد نمی بستم ؟؟؟همانطور که هیچ دولتی حتی جیبوتی و کشورهای امریکای جنوبی هم خیلی زور بزنند تفاهم نامه امضا می کنند نه قرارداد . چون دولتی که از لحاظ اقتصادی با این همه ثروت ضعیف باشد شایسته مراوده اقتصادی و اعتماد نمی باشد یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد ؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
هزار بار در تاریخ ما ثابت شده که به روسیه اعتماد نیست ولی خوب ، ما عادت داریم اعتماد کنیم!
ali
این روس ها اصلا مورد اعتماد نیستن ...اگه کمی به گذشته نگاه کنیم ..معلومه
ما باید در چارچوب منافع ملی رابطه خود را با غرب و امریکا بهبود بخشیم
سینا
متاسفانه مسئولین ما از هوش و. ذکاوت کافی در رابطه متقابل با غرب برخوردار نیستند و باید اول این موضوع حل بشه و بعد مذاکرات برد-برد صورت بگیره
این میتونه بدبینی روسها به دولت روحانی هم باشه که در پی رابطه با آمریکاست
پس چرا تحویل دولت قبل ندادند احمدی نژاد که روابط نزدیکی با روس ها داشت و از آمریکایی ها هم دوری می جست از همه مهم تر سامانه دفاعی جز هیچ تحریمی نبود
Romania
دقیقا عزیزم
معلوم نیست که این دولت با روسها چه کرده که اونها هم دارند مقابل به مثل می کنند
اون زمان که در بحران رابطه روسیه و غرب و تهدید روسیه به قطع گاز اروپا، مسئولین ایران اعلام کردند اگر روسیه گاز را قطع کند ما حاضریم گاز اروپا را تامین کنیم، باید فکر این روزها را هم میکردند
چون عاشق ما ایرانیا به خصوص شما دلواپساس
Romania
تو واسه کدخدات بلرز که سنگ روی یختون کرده ولی روسیه به تعهدات داده شده اش در مورد سوریه و عراق و دیگران و الان افغانستان عمل کرده و ایران مشابه اس 300 رو هم داره که عقل بعضی ها نمی رسه
مهندس
جالبتر از همه مذاکره روسیه با عربستان برای فروش
اس-400 به این کشور است که خبرش را دیروز دیدم.
و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.....