پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

هشدار دو رسانه اصلاح طلب درباره اوضاع بورس

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۹
کد مطلب: 470767
نشریات اصلاح‌طلب نسبت به حبابی و هیجانی بودن رشد بورس هشدار دادند.
هشدار دو رسانه اصلاح طلب درباره اوضاع بورس
به گزارش جهان، روزنامه شرق با تأکید بر اینکه «بورس سوار بر هیجان کاذب است» نوشت: تنها چیزی که درباره اتفاقات اخیر بورس می‌توان گفت موجی از هیجان بود که با فشار تقاضا و ورود نقدینگی قابل توجه همچون سیلی جاری شده و همراه خود تمامی گروه‌ها و سهم‌ها را به حرکت درآورد، بدون توجه به اینکه آیا برخی سهم‌ها شایستگی رشدهای چند ده درصدی روزهای گذشته را داشته‌اند یا نه. اما آنچه نگران کننده است شکل‌گیری حباب در قیمت‌ها و ایجاد زمینه افت‌های سنگین در آینده است، چیزی که در حافظه تاریخی بازار به وفور برای بسیاری از سهم‌ها یافت می‌شود.

شرق می‌افزاید: این سؤال را در ذهن تداعی می‌کند که آیا این روزها بازار سوار بر هیجان کاذب به سمت حبابی شدن پیش می‌رود یا روزهای آغازین یک دوره رونق را سپری می‌کند؟ به نظر رشد دسته جمعی گروه‌ها و صنایع بورسی برای بازاری که بیش از 60 درصد آن مستقیم و غیر مستقیم از قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرد دور از منطق می‌نماید، در شرایطی که قیمت‌های جهانی افت‌های محسوسی را ثبت کرده و بازارهای جهانی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

در کنار دلایل متعدد برای تفسیر روند جهشی بازار، بسیاری از عوامل بنیادین را می‌توان نام برد که رشد برخی سهم‌ها و گروه‌ها را نه به دلیل تصور افقی روشن بلکه ناشی از جو هیجان زده و افسارگسیخته بازار دانست.

به نظر می‌رسد آنچه امروز به عنوان نیاز اساسی برای رشد پایدار بازار بیش از پیش رخ می‌نماید لزوم حاکم شدن فضای منطقی و رفتار عقلایی سرمایه‌گذاران است.

همچنین روزنامه فرهیختگان با حباب دانستن اتفاقات اخیر نوشت: از اینکه بورس بدون اینکه رخداد خاصی ایجاد شود رشد کرده باید نگران بود چون دلیل منطقی برای این رشد وجود ندارد.

آفتاب یزد نیز با تأکید بر اینکه «هیجان زده نشوید!» می‌نویسد: توصیه کارشناسان به سهامداران این است که هیجانی عمل نکرده و با چشمانی کاملاً باز وارد بازار سرمایه شوند.

به نوشته این روزنامه روند صعودی اخیر بورس هیجانی و کوتاه مدت است و سهامداران نباید تحت تأثیر تب یک سهم قرار گیرند.
منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *