دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

اختلاف هند و عربستان درمورد سرنوشت اسد

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 468841
عضو سابق شورای امنیت ملی هند گفت: سفر «ولید المعلم» به دهلی جهت اطمینان از عدم همراهی هند با آمریکا برای همکاری با عربستان جهت بیرون راندن دولت «بشار اسد»، تحت پوشش مبارزه با داعش بود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سفر اخیر «ولیدالمعلم»  وزیر خارجه سوریه به هند و همچنین به تعویق افتادن مذاکرات دو کشور هند و پاکستان به خاطر حمله تروریستی به پایگاه هوایی «پتان کوت» در هند از جمله موضوعات مطرح اخیر در شبه قاره است، در این راستا خبرنگار مهر با «بارت کرند» عضو سابق شورای امنیت ملی هند گفتگویی داشته که در ادامه از نظر می گذرد.

«بارت کرند» استاد، نویسنده و محقق مطالعات امنیت ملی هند در مرکز تحقیقات سیاست دهلی و عضو سابق شورای امنیت ملی و همچنین عضو گروه تنظیم کننده دکترین هسته ای این کشور است.

*«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه اخیرا به هند سفر کرد. هدف از این سفر چیست؟

در واقع سفر وی به هند جهت اطمینان و تایید عدم همراهی هند با ایالات متحده آمریکا جهت همکاری با عربستان سعودی جهت برکناری «بشار اسد» از قدرت، تحت پوشش مبارزه با گروه تروریستی داعش بود.

*به طور کلی سیاست خارجی هند در قبال سوریه چیست؟

سیاست این کشور درگیر شدن در مبارزه شیعه و سنی رو به تزاید در سوریه و غرب آسیا نیست اما با دقت شرایط و اوضاع را دنبال خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که تقابل شیعه و سنی و نفوذ داعش به هیچ وجه به هند گسترش پیدا نکند. زیرا این کشور دومین جمعیت مسلمانان سنی (پس از اندونزی)، و دومین جمعیت شیعه (بعد از ایران) را داراست.

*«اجیت دوول» مشاورامنیت ملی هند اعلام کرد که تا بررسی کامل پرونده مربوط به حمله به پایگاه نیروی هوایی هند در «پتان کوت»، مذاکرات هند و پاکستان به تعویق می افتد. آیا این موضع رسمی هند است؟ به نظر شما این پرونده تا چه میزان بر مذاکرات بین دو کشور تاثیر خواهد گذاشت؟

سیاست دولت هند حفظ خطوط ارتباطی باز با اسلام آباد است، نه از بین بردن امکان از سرگیری مذاکرات در سطح وزیر امور خارجه، اما هم زمان، اصرار دارند که دولت پاکستان اقدام اساسی در برابر گروه تروریستی «جیش محمد» که حملاتی علیه پایگاه نیروی هوایی در «پتان کوت» داشته است انجام دهد.

*آمریکا تمایل دارد هند وارد پیمان ترانس پاسفیک (TPP) شود. استدلال می شود که این اقدام برای کنترل پیمان «بریکس» است، آیا شما با این استدلال موافقید؟

خب واشنگتن می خواهد (TPP) نوعی جبهه اقتصادی-تجاری در برابر چین باشد و به دنبال مشارکت هند در آن است با توجه به این موضوع که چین چالش اصلی اقتصادی و امنیتی بعدی می باشد. در واقع یکی از اهدافی که پیمان تجارت آزاد آسیا-پاسیفیک دنبال می کند مهار چین از سوی آمریکا است. یکی از کشورهایی که در این زمینه می تواند به آمریکا کمک کند هند است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *