شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱

باید تو دهنی محکمی به عربستان بزنیم

پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 466192
افروغ تاکید کرد: باید هر چه سریعتر اتاق فکری از سوی سران تشکیل شود و از شخصیت های حقیقی هم استفاده کنند و تصمیم جدی و عملی گرفته شود نه صرفاً یک تصمیم انفعالی و مصلحت‌اندیشانه.
به گزارش جهان، عماد افروغ در گفتگو با «نسیم آنلاین»، در خصوص اعدام شیخ نمر گفت: سوال اینجاست که اگر از قبل هشدار و رهنمودی در این زمینه داده شده و اگر طبق آن رهنمود عمل می‌شد، آیا امروز ما شاهد پیشروی‌های پی در پی سیاست‌های غیر انسانی، خیانت‌پیشه، ضد اسلامی و انسانی از سوی یک رژیم منحط سعودی بودیم؟

وی ادامه داد: در این زمینه می توان پروژه مستقلی تعریف کرد که نخبگان فکری و فرهنگی کشور در این زمینه چه کار کرده اند؟ با فرض بر اینکه اعلام موضع کرده‌اند یا خواهند کرد یا می‌کنند، چه امکانی جز امکانات اندیشه‌ای، ارتباطات رسانه‌ای، نوشتاری و فرهنگی در اختیار دارند. نباید فراموش کنیم که ما یک نظام سیاسی ایجاد کردیم، نظام سیاسی به نام جمهوری اسلامی با این پیش فرض که قدرتی دارد و امکاناتی دارد و فرصت‌هایی دارد و بایستی به نحو شایسته از این فرصت‌ها استفاده شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی فاجعه منا و هتک حرمت به دو زائر ایرانی رخ داد، افراد زیادی توصیه‌ها کردند و پیشنهادهای عملی درباره برخورد با عربستان ارائه شد که از جمله آن می توان به نشست فوق العاده در خصوص کشورهای اسلامی سازمان کنفرانس اسلامی، ارتباط فعال با مقامات ذیربط در کشورهای اسلامی، استفاده از اهرم‌های جهانی و بین المللی و سازمان‌های بین المللی و کشورهای غیر متعهد و خود سازمان ملل و غیره ولی چه اتفاقی افتاد؟ چه ارتباطی برقرار شد؟ چه فعالیتی را شاهد بود؟ اگر این واکنش‌هایی که ما امروز شاهد آن هستیم که به صورت مردمی انجام می‌شود تا حدی قبل از اعدام آیت الله نمر انجام می شد، شاید تا حدی این امکان وجود داشت که این اعدام شیخ نمر انجام نشود.

افروغ با بیان اینکه فراموش می‌کنیم که وقتی انقلاب شکل گرفت و جمهوری اسلامی تأسیس شد دیگر قرار نیست احساسی تصمیم بگیریم، تصریح کرد: احساسات مربوط به مردم است و زمانی که انقلابی شکل گرفت؛ دیگر باید به عقلانیت روی آورد. عقلانیت یعنی استفاده بهینه از ابزارها و امکانات؛ البته حرکت مردمی، حرکت خوبی است و اثرگذار هم خواهد بود چرا که باعث شد تا شورای شهر اسم یک خیابانی را به اسم این شهید بزرگوار بگذارد؛ ولی این کافی نیست.

وی ادامه داد: نخبگان فرهنگی باید از امکانات بالقوه و بالفعل خودشان چه در داخل و چه در خارج از کشور بیشتر استفاده کرده و ارتباط برقرار کنند. در حقیقت نخبگان فرهنگی باید با نخبه‌های فکری و فرهنگی در منطقه و کشورهای اسلامی و سراسر جهان از طرق مختلف ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه حتی ارتباط گیری نخبگان فرهنگی با نخبگان سایر کشور از وظایف نهادهای ذیربط کم نمی کند، اظهار داشت: نهادهای ذیربط مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت خارجه، قوه قضائیه، قوه مقننه می توانند در این زمینه واردعمل شوند و نباید به حرف و یا احساس بسنده کرد، همه نهادهای مذکر امکانات تعریف شده ای در این زمینه دارند و حتی می توان نهادهای جدیدی ایجاد کرد. به عبارت دیگر بارها گفته شده باید خاکریزهای مختلفی مانند خاکریز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در منطقه، کشورهای اسلامی و در جهان ایجاد کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

افروغ گفت: وظیفه مردم ارائه یک شور است، حال چه نهاد مرتبط داشته باشیم و چه نداشته باشیم، شور مردمی باید حفظ شود؛ چرا که این شور ضامن بقاء انقلاب و نهادهای جمهوری اسلامی است، اما این شور از وظایف نهادها کم نمی‌کند. به عبارت دیگر اگر این شور نباشد، فاتحه انقلاب و عقبه نظام جمهوری اسلامی را باید خواند. شور مردمی نشان می‌دهد که کماکان انقلاب اسلامی زنده است.

وی در همین زمینه اظهار داشت: شور مردمی تا اندازه ای برد دارد و باید شور مردمی سازمان داشته باشد؛ اینجا این سوال پیش می آید که دولت جمهوری اسلامی، دولت به معنای اهم حاکمیت چه وظیفه‌ای دارد؟ یعنی فقط باید منتظر این شور ومردمی باشد؟ یا خود هم تا حدی در این شور بدمد یا حتی باید جلوی این شور را بگیرد؟ یا اینکه بیاید و از اهرم‌های اقتصادی خود و سیاسی خود و فرهنگی خود کمال استفاده را ببرد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه اعدام شیخ نمر به زمان سپرده می شود، گفت: نباید منفعل عمل کنیم و به گونه ای نشود که جبهه کفر و جبهه باطل و نفاق فعال باشد و ما در واکنش انفعالی داشته باشیم. به عبارت دیگر چرا ما فعال نباشیم، چرا که هر جا که حضور فعال داشتیم، موفق عمل کرده ایم.

افروغ تصریح کرد: سال‌ها است چشم انتظار ایجاد خاکریزهای جدید هستیم؛ خاکریزهایی در حوزه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی. الان این سوال وجود دارد که خاکریزهای اقتصادی مان کجاست؟ خاکریزهایی که مانع شود تا سیاست‌های جهانی شدن به اقتصاد ما ضربه بزند. پول آسیایی ما کجاست؟ اتحاد آسیایی مان کجاست؟

وی افزود: می‌توانم خوش بینانه، امیدوارانه و بر اساس شناختی که از حرکت هستی دارم با یک نگاه فرآیندی درباره اعدام شیخ نمر بگویم که این مسئله مقدمه یک فتح بزرگ و سقوط بزرگ برای عربستان است؛ ولی ما باید این مسئله را تسریع دهیم. می توانیم ذیل این نگاه کلانی که مربوط به هستی‌شناسی عالم می‌شود، نگاه کلان تری داشته باشیم و ببینیم دنیا امروز سیاست‌های خود را چگونه پیش می‌برد. به عبارت دیگر نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا اصل هستی کار خود را پیش ببرد؛ البته این مهم دیر یا زود محقق می شود، ولی زمان آن دست ما است که سیاست فعالی را می طلبد.

این استاد جامعه شناسی با بیان اگر شور مردمی از بین برود، باید فاتحه انقلاب اسلامی را خواند، گفت: نگاه کنید امام خمینی(ره) آن سال چه واکنشی در برابر حج نشان داد، ایشان گفت اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی‌گذریم، ولی الان به جوانان ما هتک حرمت می کنند و فاجعه نما رخ می دهد، ولی هیچ اتفاقی نمی افتد؛ در حالی که باید به آل سعود تو دهنی محکمی زد و حتی برای آن اتاق فکر تشکیل داد، نه اینکه باز مصلحت اندیشی‌های ناروا بیاید و باز هم ما آنها را فعال‌تر کنیم و خودمان منفعل عمل کنیم. این تو دهنی می تواند سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مدنی باشد و باید درباره آن فکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: اینکه گفته می شود سرنوشت ظالم چی می شود، قطعا خدا انتقام مظلومین را می گیرد، ولی وظیفه ما به عنوان مسلمان چیست؟ تنها پیشنهادی که می‌توانم بدهم این است که هر چه سریعتر اتاق فکری از سوی سران تشکیل شود و از شخصیت های حقیقی هم استفاده کنند و تصمیم جدی و عملی گرفته شود نه صرفاً یک تصمیم انفعالی و مصلحت‌اندیشانه.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
افرین برشما وزارت خارجه اعلام کند از امروز برای مقابله با عربستان اتاق فکر تشکیل خواهد داد