پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چرا دل‌کندن ازشبکه‌‌اجتماعی سخت است؟

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 465489
اگر تنها یک قاعده برای زندگی دیجیتال برخی‌ها وجود داشته باشد، می‌تواند این باشد: شما همیشه به فیس‌بوک برخواهید گشت.البته ممکن است مدتی آن را کنار بگذارید، اپلیکیشن آن را از گوشی خود پاک کنید یا حتی حساب فیس‌بوک خود را غیرفعال کنید، اما تنها یکی از ۱۰ نفر کاربر فیس‌بوک، آن را به درستی کنار می‌گذارد.
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین، تحقیقاتی در دانشگاه کرنل (Cornell) می‌تواند توضیح دهد که چرا ترک شبکه‌های اجتماعی بسیار دشوار است. آنها یک کمپین به اسم «۹۹ روز آزادی» راه انداختند و افراد علاقه‌مند به این پروژه را دعوت کردند و به این ترتیب ۴۰۰۰۰ نفر این دوره را گذراندند.

البته که بسیاری از افراد نتوانستند تا پایان ۹۹ روز پیش بروند، برای اینکه دلیل آن مشخص شود، محققان در روزهای ۳۳، ۶۶ و ۹۹، نظرسنجی هایی را شامل تعدادی سوال از شرکت کنندگان گرفتند.

شما فکر می‌کنید که فیس‌بوک اعتیادآور است

محققان دریافته‌اند کسانی که معتقد بودند فیس بوک اعتیادآور است، احتمال بیشتری داشت که قبل از ۹۹ روز سراغ آن بروند. وقتی که استفاده ‌کنندگان از فیس بوک، آن را یک عادت به حساب می‌آورند، محتمل‌تر است که با آن مثل یک عادت برخورد کنند. یکی از شرکت کننده‌ها در این تحقیق نوشته بود: در ۱۰ روز اول، هر زمان که یک مرورگر اینترنت را باز می‌کردم، انگشتم بی‌اختیار به سمت حرف f می‌رفت.

برای شما مهم است که چه کسی پروفایلتان را نگاه می‌کند

فیس‌بوکی هایی که از شبکه اجتماعی برای این استفاده می‌کنند که بر احساس دیگران نسبت به خود تاثیر بگذارند، محتمل‌تر بود که پیش از تمام شدن این دوره به فیس بوک برگردند، همچنین کسانی که معتقد بودند فعالیت آنها در فیس‌بوک تحت نظر است.

وقتی که در شرایط بدی هستید

این مورد کمی عجیب است. کسانی که حس و حال خوبی بودند، کمتر احتمال داشت که از این تعهد شانه خالی کنند. این موضوع از این جهت جالب است که تحقیقات نشان داده است که فیس‌بوک می‌تواند شما را در وضع روحی بدی قرار دهد. اگر احساس ناراحتی می‌کنید، احتمالا فیس‌بوک بهترین راه برای عوض کردن روحیه‌تان نیست.

فیس بوک تنها همدم شماست

وقتی که افراد شبکه‌های اجتماعی دیگری داشته باشند که به آنها مراجعه کنند، برایشان راحت‌تر است که از فیس‌بوک دوری کنند.

طبق تحقیقات، این پروژه به افراد کمک کرد که بازتاب شبکه‌های اجتماعی بر زندگی خود را ببینند و بیشتر مراقب آن باشند. بسیاری از استفاده‌کنندگان از فیس بوک، پس از تولد فرزند مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، نتوانستند تا پایان ۹۹ روز دوام بیاورند، اما با پاک کردن اپلیکیشن فیس بوک و یا کاهش استفاده روزانه، استفاده خود را محدود کردند.

این موضوع برای همه مفید بود؛ محدود کردن مراجعه به فیس‌بوک به یک بار یا دو بار در روز یا قرار دادن ساعاتی خاص برای فیس‌بوک، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی و کاهش استرس داشته باشد. به علاوه، همه افراد به یک تغییر مثبت علاقه‌مند هستند. شما هم می‌توانید یک دوره ۹۹ روزه بدون فیس‌بوک را بگذرانید؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *