کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مستندِ غیرمستند «پرونده 88»؛

روایت متناقض و کاریکاتوری صداوسیما از فتنه 88

13 دی 1394 ساعت 16:00

آنچه خروجی مستند «پرونده 88» را تشکیل داد روایتی از حوادث 88 بود که در این سالهای اخیر مورد تأکید برخی حامیان جریان فتنه بود.


گروه سیاسی جهان نیوز - علیرضا هاشمی: ایام 9 دی امسال مردم شاهد پخش چند ویژه برنامه در ارتباط با حوادث سال 88 و مرور فتنه آن سال در صدا سیما بودند. مستندهای «دهم»، «بصیرت» و «پرونده 88»، که مستند اول در واقع بازپخش مستندی بود که سال قبل در واحد مرکزی خبر تهیه شده بود و دو مستند دیگر به تازگی تولید شده است.

آنچه در مورد این مستندها حائز اهمیت است تفاوت فاحش و تناقض روایت مستند «پرونده 88» با مستندهای دیگر است اگرچه حسب ظاهر هر سه مستند، گزارش تحلیلی خود را در مورد یک مقطع تاریخی از حوادث انقلاب روایت می کردند اما به نظر می رسد که مستند مذکور بر خلاف عنوان آن، "غیر مستند" بوده و حاصل ذهن و تحلیل شخصی نویسندگان آن و البته بر خلاف سیاست ها و خط مشی سازمان صداوسیما است.

باید به دست اندرکاران رسانه ملی بخاطر پخش مستندهایی همچون بصیرت، دهم، و برادران و نیز برنامه های فاخری از قبیل «ثریا» خداقوت گفت اما آنچه خروجی مستند «پرونده 88» را تشکیل داد روایتی از حوادث 88 بود که در این سالهای اخیر مورد تأکید افرادی همچون علی مطهری و برخی حامیان جریان فتنه بود. یعنی روایت فتنه 88 از این زاویه که دعوای جناحی بود و همانقدر که موسوی و کروبی در جریان فتنه سهیم بودند، نامزد پیروز هم نقش دارد و اگر قرار است به فتنه رسیدگی شود سهم هر یک از افراد را باید به صورت مستقل بررسی کرد. موضوعی که در صورت پذیرش آن، عملاً سطح فتنه 88 را نه یک کودتا علیه انقلاب اسلامی و جمهوریت نظام، بلکه به یک اختلاف داخلی در سطح رقبای انتخاباتی تنزل میدهد. به عبارتی با رویکرد اخیر بخش خبری صدا و سیما، حوادث سال 88، نه تلاش دشمن برای براندازی انقلاب اسلامی که باید دعوای جمعی از رقبای سیاسی تلقی شود که در جریان زورآزمایی سیاسی رقبا حادث شد.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی 15 بهمن 1389 در خطبه های نمازجمعه تهران با اشاره به فتنه 88 می فرمایند: «آخرین نمایشنامه‌ی آنها که روی صحنه آمد، همین فتنه‌ی 88 بود. در حقیقت، یک تلاشی بود. یک عده‌ای در داخل، به خاطر حب به نفس، حب به مقام - از این قبیل امراض خطرناک نفسانی - اسیر این توطئه شدند. من بارها گفته‌ام؛ طراح و نقشه‌کش و مدیر صحنه، در بیرون از این مرزها بود و هست. در داخل با آنها همکاری کردند؛ بعضی دانسته، بعضی ندانسته.»

روایت مستند مذکور کاریکاتوری و در برخی جاها تحریف‌شده و بر خلاف بیانات صریح رهبر انقلاب است. بطور مثال روایت این مستند از نمازجمعه فتنه گون 26 تیر هاشمی رفسنجانی تنها به این جمله خلاصه می شود که «هاشمی در خطبه ها خواستار حرکت همگانی در چارچوب قانون شد». و این در حالی است که خطبه های وی خود بخشی از پروژه فتنه بوده است. یا در جایی دیگر تلویحاً مدعی تیراندازی از پایگاه بسیج می شود.

وقایع نگاری مستند «پرونده 88» آنقدر عجیب بود که با استقبال رسانه های زنجیره ای و حامی فتنه نیز روبرو شد تا جایی که یکی از این رسانه ها نوشت: «اين نخستين باري است كه اين سازمان عريض و طويل و نزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يك به تفكر بخش‌هايي از  جناح محافظه‌كار، كوشيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است تا از روايت‌هاي مكرر و كليشه‌اي خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ري فاصله بگيرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه تصويري به ظاهر بيطرفانه از وقايع مربوطه  برآيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌».


استقبال رسانه های زنجیره ای از مستند «پرونده 88»

این روایت جدید اگرچه بارها از سوی حامیان جریان فتنه در 6 سال گذشته مطرح شده است، اما تأیید و تأکید بر این روایت از سوی رسانه حاکمیت موضوعی شاذ به نظر میرسد که نیازمند تأمل و توجه جدی است.

البته در یکسال گذشته و در پس تغییرات وسیع مدیریتی در سطوح خرد و کلان صدا و سیما علائمی در برخی بخشها دریافت می‌شود که این قرائت جدید از فتنه 88 را نیز باید در همان راستا مورد توجه قرار داد. انتشار خبر از فعالان فتنه 88 نظیر شجریان با عنوان استاد آواز ایران، رویکرد عادی سازی روابط با آمریکا نظیر پیاده روی کری و ظریف، اخبار پرحجم از برخی مسئولان حامی فتنه، ذوق زدگی از امضای برجام و دادن تریبون یکطرفه به حامیان آن، تغییر آرایش برخی مجریان و... از جمله مواردی است که در یکسال اخیر قابل رصد بوده است.

در پی اتفاقاتی که این روزها در آنتن خبر صدا و سیما درحال رخ دادن است، سئوالها و ابهاماتی وجود دارد که نیازمند بررسی است. آیا رسانه ملی مأموریت یافته سیاستهای جدیدی را در دستور کار قرار دهد؟

به نظر می رسد که لازم است مسئولان ارشد صداوسیما –که قطعا متعهد و متعلق به جبهه انقلاب اسلامی هستند- در محتوای خروجی رسانه ملی دقت و نظارت بیشتری کنند.


کد مطلب: 465325

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/465325/روایت-متناقض-کاریکاتوری-صداوسیما-فتنه-88

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com