جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۲
۵۲
مستندِ غیرمستند «پرونده 88»؛

روایت متناقض و کاریکاتوری صداوسیما از فتنه 88

يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 465325
آنچه خروجی مستند «پرونده 88» را تشکیل داد روایتی از حوادث 88 بود که در این سالهای اخیر مورد تأکید برخی حامیان جریان فتنه بود.
گروه سیاسی جهان نيوز - علیرضا هاشمی: ایام 9 دی امسال مردم شاهد پخش چند ویژه برنامه در ارتباط با حوادث سال 88 و مرور فتنه آن سال در صدا سیما بودند. مستندهای «دهم»، «بصیرت» و «پرونده 88»، که مستند اول در واقع بازپخش مستندی بود که سال قبل در واحد مرکزی خبر تهیه شده بود و دو مستند دیگر به تازگی تولید شده است.

آنچه در مورد این مستندها حائز اهمیت است تفاوت فاحش و تناقض روایت مستند «پرونده 88» با مستندهای دیگر است اگرچه حسب ظاهر هر سه مستند، گزارش تحلیلی خود را در مورد یک مقطع تاریخی از حوادث انقلاب روایت می کردند اما به نظر می رسد که مستند مذکور بر خلاف عنوان آن، "غیر مستند" بوده و حاصل ذهن و تحلیل شخصی نویسندگان آن و البته بر خلاف سیاست ها و خط مشی سازمان صداوسیما است.

باید به دست اندرکاران رسانه ملی بخاطر پخش مستندهایی همچون بصیرت، دهم، و برادران و نیز برنامه های فاخری از قبیل «ثریا» خداقوت گفت اما آنچه خروجی مستند «پرونده 88» را تشکیل داد روایتی از حوادث 88 بود که در این سالهای اخیر مورد تأکید افرادی همچون علی مطهری و برخی حامیان جریان فتنه بود. یعنی روایت فتنه 88 از این زاویه که دعوای جناحی بود و همانقدر که موسوی و کروبی در جریان فتنه سهیم بودند، نامزد پیروز هم نقش دارد و اگر قرار است به فتنه رسیدگی شود سهم هر یک از افراد را باید به صورت مستقل بررسی کرد. موضوعی که در صورت پذیرش آن، عملاً سطح فتنه 88 را نه یک کودتا علیه انقلاب اسلامی و جمهوریت نظام، بلکه به یک اختلاف داخلی در سطح رقبای انتخاباتی تنزل میدهد. به عبارتی با رویکرد اخیر بخش خبری صدا و سیما، حوادث سال 88، نه تلاش دشمن برای براندازی انقلاب اسلامی که باید دعوای جمعی از رقبای سیاسی تلقی شود که در جریان زورآزمایی سیاسی رقبا حادث شد.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی 15 بهمن 1389 در خطبه های نمازجمعه تهران با اشاره به فتنه 88 می فرمایند: «آخرین نمایشنامه‌ی آنها که روی صحنه آمد، همین فتنه‌ی 88 بود. در حقیقت، یک تلاشی بود. یک عده‌ای در داخل، به خاطر حب به نفس، حب به مقام - از این قبیل امراض خطرناک نفسانی - اسیر این توطئه شدند. من بارها گفته‌ام؛ طراح و نقشه‌کش و مدیر صحنه، در بیرون از این مرزها بود و هست. در داخل با آنها همکاری کردند؛ بعضی دانسته، بعضی ندانسته.»

روایت مستند مذکور کاریکاتوری و در برخی جاها تحریف‌شده و بر خلاف بیانات صریح رهبر انقلاب است. بطور مثال روایت این مستند از نمازجمعه فتنه گون 26 تیر هاشمی رفسنجانی تنها به این جمله خلاصه می شود که «هاشمی در خطبه ها خواستار حرکت همگانی در چارچوب قانون شد». و این در حالی است که خطبه های وی خود بخشی از پروژه فتنه بوده است. یا در جایی دیگر تلویحاً مدعی تیراندازی از پایگاه بسیج می شود.

وقایع نگاری مستند «پرونده 88» آنقدر عجیب بود که با استقبال رسانه های زنجیره ای و حامی فتنه نیز روبرو شد تا جایی که یکی از این رسانه ها نوشت: «اين نخستين باري است كه اين سازمان عريض و طويل و نزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يك به تفكر بخش‌هايي از  جناح محافظه‌كار، كوشيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است تا از روايت‌هاي مكرر و كليشه‌اي خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ري فاصله بگيرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه تصويري به ظاهر بيطرفانه از وقايع مربوطه  برآيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌».


استقبال رسانه های زنجیره ای از مستند «پرونده 88»

این روایت جدید اگرچه بارها از سوی حامیان جریان فتنه در 6 سال گذشته مطرح شده است، اما تأیید و تأکید بر این روایت از سوی رسانه حاکمیت موضوعی شاذ به نظر میرسد که نیازمند تأمل و توجه جدی است.

البته در یکسال گذشته و در پس تغییرات وسیع مدیریتی در سطوح خرد و کلان صدا و سیما علائمی در برخی بخشها دریافت می‌شود که این قرائت جدید از فتنه 88 را نیز باید در همان راستا مورد توجه قرار داد. انتشار خبر از فعالان فتنه 88 نظیر شجریان با عنوان استاد آواز ایران، رویکرد عادی سازی روابط با آمریکا نظیر پیاده روی کری و ظریف، اخبار پرحجم از برخی مسئولان حامی فتنه، ذوق زدگی از امضای برجام و دادن تریبون یکطرفه به حامیان آن، تغییر آرایش برخی مجریان و... از جمله مواردی است که در یکسال اخیر قابل رصد بوده است.

در پی اتفاقاتی که این روزها در آنتن خبر صدا و سیما درحال رخ دادن است، سئوالها و ابهاماتی وجود دارد که نیازمند بررسی است. آیا رسانه ملی مأموریت یافته سیاستهای جدیدی را در دستور کار قرار دهد؟

به نظر می رسد که لازم است مسئولان ارشد صداوسیما –که قطعا متعهد و متعلق به جبهه انقلاب اسلامی هستند- در محتوای خروجی رسانه ملی دقت و نظارت بیشتری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


واقعیت رو گفته
United States
یه روز واقعیتهای حوادث 88 آشکار میشه و هر کس به اندازه اشتباهش باید تاوان پس بدهد این تازه اولشه
چی تازه اولشه؟! مثلاً اولش چی میتونه باشه؟!
شما مگر نگفتید موسوی دستگیر بشه، ایران قیمات میشه؟! خب چه کاریف چه غلطی تونستید بکنید. شما طلبکار نیستید. شما بابت براندازی و حمله به ارزش های انقلاب، حمله به مردم کوچه و خیابان، و جنگ با ولایت فقیه که ولایت او، ولایت حضرت رسول الله است، مجرمد و باید محاکمه شوید و ما شما را محاکمه خواهیم کرد. تک تک شما را. خانه به خانه. شهر به شهر.
آخه .. ! اين چه طرز حرف زدنه ؟ چرا شما جماعت بلد نيستيد مثل آدم با مردم حرف بزنيد ؟ سواد درست درمون هم ندارى كه بفهمى طرف چى گفته پس فقط شنونده باش . ..
تو فتنه جو سواد داری برای هفت پشت مردم بسه. سواد زانو زدن جلوی دشمن، سواد تسلیم شدن، سواد درست کردن کوکتل مولوتف، سواد چگونه در شهر شورش درست کنیم.
واقعیت های حوادث فتنه 88 از هشت ماه قبل از اتنخابات برای خیلی از مزدم روشن و اظهر من الشمس بود
کاملاً خلاف واقعیت رو گفته و شما هم کاملاً دروغ میگید.
فتنه 88 عبارت بود از نپذیرفتن رأی مردم به شخصی که برخی او را نمی پسندیدند. این نپذیرفتن رأی مردم، با شعار قانون گرایی و توجه به مردم بود و این یعنی فتنه. فتنه یعنی شعارهای حق با محتوای صد در صد باطل.
هیچ کس و هیچ چیز موجب نشد که عده ای افراد مخالف جمهوری اسلامی، کشور را به هم بریزند و مقامات نظام را تهدید کنند الا حب نفس و تمایل به قدرت.
saere
دقیقا موافقم صداوسیما امسال یه حرفایی زد که خودش قبلا نقض کرده بود.ینی موضع مشخصی نداره.به طور دلخواهی یوقتی طرفداره ملت و رییس جمهوره یوقتیم میزنه همه رو نابود میکنه
مجتبی
یوقت طرفدار ملته
و یک وقت هم طرفدار اعتدال امریکایی

این درسته نه اونی که تو نوشتی
سرور
خجالت نمی کشید؟ مردم و رییس جمهور.حتما فقط طرفداران حسن روحانی مردم ایران هستند به زعم شما، بقیه هم یا مردم نیستند یا مردم بورکینافاسو هستند.
امضا محفوظ
Iran, Islamic Republic of
دوستان کارشناس !! به ظاهر کارشناس !!

از یاد نبریم که صدا وسیما بازوی راست نظام است و در سایه نایب بر حق بقیه الله العظم ارواحنا فداه امام خامنه ای مدظله العالی در خدمت انقلاب است .

اگر خدشه ای بر آن باشد خود حضرت آقا گوش زد خواهد کرد . در غیر اینصورت شما را چه به دخالت در این امور ؟

مراقب کلام خود باشید .
آقای امضا محفوظ:

پاسخ حضرت امام خامنه ای به پرسش یکی از جوانان در جریان دیدار و گفتگوی جوانان نخبه علمی کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی:

این را هم شما خیال نکنید که حالا بنده چون رئیس صدا و سیما را انتخاب میکنم، همه‌ى برنامه‌هاى صدا و سیما را مى‌آورند، دانه دانه بنده نگاه کنم، امضاء کنم. نخیر، از خیلى از برنامه‌هاى صدا و سیما بنده راضى هم نیستم. از جمله، از همین من راضى نبودم که از سه ماه قبل از انتخابات - انتخابات بیست و دوم خرداد بود - از ماه اسفند، بلکه زودتر از اسفند، بعضى از سفرهاى تبلیغاتى و حرفهائى که زده شد و تظاهراتى که میشد و مجادلاتى که انجام میگرفت، از تلویزیون پخش شود، که متأسفانه تو تلویزیون پخش شد؛ به خاطر همین، که یعنى ما آزاداندیشیم! اینها توهم است.


این رو اختصاصاً پیدا کردم و گذاشتم اینجا نه برای شما جناب امضا محفوظ. برای آگاهی جوانان گذاشتم که بدانند عده ای هستند که به راحتی به امام جامعه دروغ می بندند و سوء استفاده می کنند. اگر ذره ای دلشان با ولایت بود، تا مطمئن نبودند، از ایشان سخن دروغ نمیگفتند. باید آگاهی ما فوق العاده باشد و تا مطمئن نشدیم، حکم به رد حرف های این آن بدهیم.
شما را چه به دخالت در نظرات مردم؟!
Iran, Islamic Republic of
مشکوک بود! همینجوری پیش بره سال بعد باید از فتنه گرها بابت ظلمی که در حقشون شده عذرخواهی کرد!!!
Iran, Islamic Republic of
خب که چی حالا؟
ali
مناسب سن شما نیست متوجه نمیشی دیر وقته برو بخواب عزیزم!!!
که از فتنه 88 آن قدر نگذشته که ماجرای واقعی را فراموش کنیم و اسیر تحریف های اصحاب فتنه شویم. یک نمونه از تحریف های اصحاب فتنه را ذکر میکنم:
می گویند مناظره 13 خرداد یا جشن پیروزی دکتر احمد ی نژاد، در ایجاد فتنه مؤثر بود. این یک دروغ آشکار است. در فروردین سال 88، اصلاح طلبان، کمیته ای به نام کمیته صیانت از آراء به ریاست محتشمی پور تشکیل دادند. فیلم های از جلسات این کمیسیون در معرض دید عموم قرار گرفت. این درحالیست که شورای نگهبان به عنوان داور و قاضی، وجود داشت و نیازی به کمیته صیانت از آراء نبود. تشکیل این کمیته یعنی قبول نداشتن شورای نگهبان و شمارش او از قبل از انتخابات. بنابراین، فتنه یک اتفاق نبود که با یک مناظره شکل بگیرد. فتنه یک فرایند بود که از مدت ها قبل کلید زده شده بود. مواردی دیگری نیز از برنامه ریزی قبلی برای آشوب ها وجود دارد که به اندازه کافی توضیح داده شده است.
Germany
مردم اعلام کرده اند از نظر آنها دولت و اصلاح طلبان در مسیر انقلاب حرکت نمی کنند و اعلام کرده اند به زودی با آنها برخورد حذفی و قاطع انقلابی خواهند نمود و اجازه نخواهند داد انتخبات در جمهوری اسلامی محل ابراز نظرات آنها باشد
یادم نمیاد همچین اعلامی کرده باشن
Iran, Islamic Republic of
دیر یا زود برای همه روشن میشود که فتنه گر اصلی که بود و جرقه این فتنه توسط چه کسی زده شد وچه کسانی که درد دل داشتند چگونه با بهانه فتنه عقده گشایی کردند.جالب است سیلی خوردگان از امام در جریان مک فارلین هم به میدان غبارالودفتنه برای عقده گشایی وارد شدند.
برای انسان مؤمن صاحب بصیرت، خیلی زود مشخص شد شعارهای کاندیداهای موسوم به جناح سبز یا همان جریان اصلاحات، با اصول اسلام و ارزش های انقلاب مغایرت دارد. از جمله این موارد میتوان به مخالفت با دفاع از مظلوم به عنوان اصل صریح اسلام، تمسخر مردمی بودن مسئولان و ساده زیست بودن آن ها به عنوان اصل صریح انقلاب و شکایت از مقابله قدرتمندانه با دشمنان اسلام اشاره کرد. برای مردم متوجه، تشخیص جریان فتنه سخت نیست. در سال 1387 یعنی قبل از برگزاری انتخابات، همایشی با عنوان 30 سال قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. یکی از سخنرانان همایش، هاشمی رفسنجانی بود. هاشمی در سخنانی بدون اشاره به سند یا ادله کافی، نظام را به تقلب و نشماردن رأی مردم متهم کرد. پس فتنه از مدت ها قبل، کلید زده شد.
پس فتنه یک واقعیت است. یعنی جریانی باطل، لباس حق بر خود بپوشاند.
علی
وقتی برادران جبهه پایداری صدا وسیما را متصل به حزب خود می کنند و ساعاتی از برنامه ها را دردست می گیرند.مانند آنچه در 20:30 مشاهده می شود یا در مجله خبری(اگر به yjc.ir مراجعه کنید و بعد خبرگزاری رجا را مشاهده کنید از نزدیکی خبرهای گذاشته در بعضی مواقع تعجب می کنید) اونموقع باید به بقیه هم اجازه داد که بخشی ساعات صدا ویما رو بگیرن و برنامه های هم فکر با خودشون رو پخش کنن.
Iran, Islamic Republic of
اینطوریام نیست که شما می گی
همه اصولگراها جزء اینحزب نیستن ها
البته جبهه پایداریهم از اصولگرایان و ارزشمندترین آن هاست. خلافی از ایشان دیده نشده است. برخلاف جبهه فاسد اصلاحات و اصولگرایان قلابی.
امین
حمله به سفارت انگلیس (که رهبر به شدت از آن انتقاد کرد)، حمله به لاریجانی در قم، حمله به آیت الله جوادی آملی ... چندتای دیگه از این خدمات پایداری به اسلام و ایران رو میخای تا بهت بگم
بگو بگو. فقط قبلش ثابت کن این ها کار جبهه پایداری بوده.
علی آقا؛
جبهه پایداری، چگونه صدا و سیما را به خود متصل کرد و منبع نظر شما چیست اگر صادق هستی؟!
بر چه اساس، اخبار 20:30 به جبهه پایداری متصل است اگر مسلمانی؟!
سند شما برای اتصال مجله خبری به جبهه پایداری چیست اگر آزادمردی؟!
واقعیت اینست که شما چون تقوا ندارید، مسخ شده اید. هر دروغی را حاضرید بگویید و هر فسقی را حاضرید مرتکب شوید. هیچ مانع یا ارزشی هم در برابر خود نمی بینید. ما با اتهام ها شما، از اصولگرایان واعقی از جمله جبهه پایداری دست نمی کشیم. علت هجمه سنگین ضد انقلاب داخل و خارج نشین به جبهه پایداری و شخصیت هایی چون حضرت آیت الله مصباح دامت برکاته، حضرت آیت الله جنتی دامت برکاته، به دلیل پایداری آن ها بر حرف حق و دفاع از ولی فقیه است. آب در هاون می کوبید منافقان فلک زده بدبخت.
منظور، اصولگرایان واقعی بود.
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
بابا جوش نیار من خودم اصولگرام ولی سعی می کنم از این تفکرات تندروی و مخصوصا زمانی که چشاتون رو می بندید به همه بد و بیراه می گید دوری کنم
شما اصولگرا نیستید و به دروغ خود را اصولگرا می نامید تا این جریان مرمن رو هم مثل جریان فاسد اصلاحات، آلوده نشون بدید. نشون به این نشون که دشمنان اسلام به مردم مؤمن پشتیبان انقلاب میگن تندرو. در حالیکه خودشون کندرو هستن. حالا چطور شما اصولگرایی هستی که به افراد با بصیرت میگی مؤمن؟!
شما چطور اصولگرایی هستی که از توهین به جبهه پایداری که تمام زحماتشان، دفاع از نظام و و لایت فقیه است، جوش نمیاری؟! باید ناراحت بشی از تهمت؟! چرا نارحات نمیشی؟!
خیالت راحت جناب مجید مجد. ما کسانیکه جریان مؤمن وظیفه شناس و علمای این جریان رو تندرو می نامند، می شناسیم و دست از افشا بر نمی داریم.
راستی آقا مجید مجد؛ یادم رفت بپرسم. این علی آقا گفت صدا و سیما، اخبار 20:30 و مجله خبری به جبهه محترم پایداری متصله. ما هم سؤال کردم منبع نظرت کجاست. شما از سؤال ما ناراحت شدی و تندروی نامیدی. خب شما به عنوان مدافع این نظر علی آقا، توضیح بده منبع خبرشون کجاست؟!
اگر راست گفته، بیاد منبع نظرش رو بده. اگر دروغ گفته، از کی تا حالا اعتراض به دروغگویی شده تندروی؟!!! آیا شما خودت تندرو نیستی که دیگران رو متهم میکنی؟!
مجید جان دلبندم
اینا کمی ..زیادی است و نشانه نفاق
یک سوال همیشه از خودتان بکنید همه چیز برایتان روشن می شود: در فتنه 88 گروه های زیر به نظر شما به جه کسی رای دادند، موسوی یا احمدی نژاد؟
-منافقین
- فرزندان فواحش دوران پهلوی
- فرزندان ساواکی ها
- اصلاح طلبان بی دین(نه با دین)
- فک و فامیل اعدامی ها
- عوامل گروهک ها
- عوامل سفارتخانه های خارجی
- سلطنت طلبان مقیم داخل وخارج
- هر نوع از افراد ضد انقلابی دیگر
خوب حالا برایتان معلوم شد با جه کسانی همراه و هم آوا بوده اید؟؟
بهتر است شما دوستان خوب من کمی درباره قرائتی که از فتنه 88 دارید تجدیدنظر کنید... یک طرفه به قاضی رفتن هنر نیست...
عباس
به نظرم پخش این برنامه ها خیلی خوبه ولی نباید افراط بشه
Iran, Islamic Republic of
صدا وسیما متوجه شده که اگر بخواهد همچنان یکطرفه مستند سازی کند وبرای دنیای دیگران عاقبت خود را فدا کند. بقیه مخاطبانش هم از دست خواهد داد
ماجرای فتنه بزرگ 88، همان بود که بارها تعریف شده است. هنوز زمان زیادی از آن سال ها نگذشته که شما قصد تحریف دارید. خودتان را مسخره کرده اید. در فتنه 88، یک طرف نظام اسلامی که طرف مظلوم ماجرا بود و البته قدرتمند. یک طرف تمام فاسدان عالم از جمله آمریکا، انگلیس و نوکران اروپایی اش، ضد انقلاب، سلطنت طلبان، اصلاح طلبان، بهایی ها، گروهک های تروریستی همچون عبدالمالک ریگی تروریست سیستان و بلوچستان که از سبزها حمایت کرد، گروهک منافقین که از سبزها حمایت کرد، و از همه شنیع تر رژیم حرام زاده صهیونیستی که مستقیماً از سبزها دفاع کرد.
این دو طرف ماجراست. حالا چار نفر که قلباض خودشان را متعلق به فتنه سبز می دانند، یک برنامه ساخته اند که در آن، بخشی از واقعیت را تغییر داده اند تا مخاطب شوکه نشود و بعداً بخش های دیگر فتنه را تغییر دهند. این چار نفر نه صدا و سیماست، نه مردم. یک برنامه ساز وابسته به جریان فتنه است و خودش را مسخره کرده است. امت مؤمن و صالح، هیچگاه نسبت به ماهیت ضد اسلامی فتنه و فتنه گران، نرم نخواهد شد.
ابراهیم
... مطالب کیهان شش ماه قبل از انتخابات بوی شنیع فتنه را می داد
Iran, Islamic Republic of
با اين نظر مخالفم. نه اينكه حاج حسين فتنه را بوضوح پيشبيني كرده بود. اگر نظر نويسنده اين كامنت غير از اين باشه
صدا وسیما می خواد وسط لحاف رو بگیره تا به هیچ کس برنخوره غافل از این که رسانه باید تبیین کننده حق از باطل باشد نه این که حق وباطل را در هم بیامیزد فتنه یک توطئه از قبل طراحی شده در خارج از کشور بود وفتنه گران ساده لوح داخلی مجریان وعروسک های خیمه شب بازی آن
مجتبی
...

خدایی اینطوری که صدا وسیما پیش میره اگر فتنه ی دیگر اتفاق بیافتد طبیعی است

چون بد جوری اعتدالی شده
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه باج می دهد تا بودجه بگیرد!..
Finland
خیلی مستند افتضاحی بود ... من نمیخوام از کارهای اشتباه احمدی نژاد تو دولت دهم چشم پوشی کنم ولی خدایی تو ایجاد فتنه 88 نقش نداشت و صداوسیما الکی میخواست قیافه بیطرف به خودش بگیره
علی
چند مورد از نشانه های تغییر رویکرد صدا وسیما:
1-مطرح کردن مساءل جنسی و شهوانی در لفافه تبلیغات بازگانی(لباسها عاشق می شوند و بغل میکنند)
2-نشان دادن افراد در حمام بصورت نیمه برهنه و طولانی در غالب تبلیغ شامپو
3-کم رنگ جلوه دادن نقش دین و روحانیت در سریال کیمیا
4-.........
چرا دوست دارید فقط طرف مقابل را مقصر بدانید واقعیتی است که احمدی نزاد و گروهش در تحریک هواداران اقای موسوی بی تقصیر نبودند / در ضمن اگر روزنامه ای به قول شما حامی فتنه گران است چرا توسط قوه قضاییه یسته نمیشود اینان که رئیس جمهور8ساله مملکت را ممنوع التصویر و بیان کرده اند نمیتوانند این روزنامه ها را ببندد
برای اینکه فقط طرف فتنه گر مقصر است. ممکن است در کشور مشکلاتی باشد. ممکن است به احمدی نژاد ایراداتی وارد باشد. این ها دلیل به هم ریختن کشور و براندازی نظام اسلامی است؟!
در واقع اصرار دارید گناه را بین طرف ظالم و طرف مظلوم تقسیم کنید. در مرحله بعد هم خودتان را بی گناه و طرف مقابل را مقصر کامل نشان دهید. به فتنه گر بی تقوا رو بدهی، میگوید مردم نفس هم نکشند!
الناس علی دین ملوکهم: مردم بر آیین امیرانشان هستند.وقتی شعار اعتدال و ... همه جا رو پر میکنه باید هم انتظار حرکات مثلا اعتدالی بود و گرنه انگ میخورند
عین سین
Iran, Islamic Republic of
فتنه از مدت ها قبل، کلید خورده بود،بدون شک هر فتنه ای باید یک فرایندی را طی کند، تا فتنه گران از آن زمینه مهیا شده ثمره ای را که می خواهند بچینند،این موضوع برای هر انسان مؤمن صاحب بصیرتی، مشخص است بنابراین در یک پروسه زمانی معقول آنانی که باید بدانند و متوجه شوند پی به آن بردند و دیدیم که 9 دی آفریده شد و ....
چرا از واقعيات واهمه داريد. چندين سال است كه يكجانبه تاختيد و هر كسي را كه با شما موافق نبود فتنه گر خوانديد. حالا تاريخ انروي خود را نشان داده است كه گفته هاي شما صحيح نبوده و ذهنيات خود را بعنوان تاريخ بيان كرده ايد. نسل اينده اعتمادي به تاريخ نوشه شده شما ندارند. تاريخ در سينه هاي مردم است كه به صورت صحيح به ايندگان منتقل خواهد شد.
بیشتر نظر قلبیت رو گفتی که خودتو آروم کنی. مردم مردم کردنت هم یه جور توجیه برای خودت هست. هنوز از سال 88 زیاد نگذشته که فراموش کنیم چه کسی دو یا یک روز قبل از انتخابات در مصاحبه ای با یکی از نشریات خارجی گفت پیروزی در انتخابات، فقط یک جزء از برنامه است و اجزاء دیگرش با حضور مردم در خیابان محقق میشه.
Iran, Islamic Republic of
چقدر کم طاقت هستین.بابا تلویزیون در بست دست جناح شماست،
کاسبان فتنه بدانید ماه همیشه پشت ابر نمی ماند.فتنه همان انحراف بود و انحراف همان احمدی و مشایی