سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱۱
۶

اجرای توصیه ویرانگر انگلیسیها در دولت!/ روایتی از پشت در یک شورا

پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 463299
روح مرحوم عالی نسب شاد. همیشه می گفت وقتی من کوچک بودم انگلیسی ها به رضا شاه فشار می آوردند که ۲ کار را همزمان انجام دهند. یکی اینکه نرخ سود بانکی را بالا ببرند و دیگر اینکه تعرفه واردات را پایین بیاورند. و با همین لابی پرقدرت در سیاست، تولید داخل را نابود کردند.
اجرای توصیه ویرانگر انگلیسیها در دولت!/ روایتی از پشت در یک شورا
به گزارش جهان، احمد توکلی در کانال تلگرامی خود نوشت: روح مرحوم عالی نسب شاد. همیشه می گفت وقتی من کوچک بودم انگلیسی ها به رضا شاه فشار می آوردند که ۲ کار را همزمان انجام دهند. یکی اینکه نرخ سود بانکی را بالا ببرند و دیگر اینکه تعرفه واردات را پایین بیاورند. و با همین لابی پرقدرت در سیاست، تولید داخل را نابود کردند.

این موضوع در شرایط فعلی اقتصاد کشور نیز مصداق دارد. رشد واردات و پرداخت بالای سود به سپرده ها تولید در داخل را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

از طرفی دولت در عرصه اقتصاد سیاست‌های ضدتورمی را بر سیاست‌های ضدرکودی ترجیح داده است. گرچه این تقدم از جهاتی قابل دفاع است ولی در واقع دولت با رکود در بازار در نظر دارد، تورم را کنترل کند که این مسئله منجر به کاهش حجم کسب و کار و تولید شده است.

وقتی تورم بالا می رود و از نرخ دستمزد افزون می شود فشار بر مردم بیشتر شده و در نهایت تقاضا کاهش پیدا می کند. و وقتی تقاضای کل کاهش یافت رکود ایجاد می شود. این رکود با پرداخت وام نیز حل نمی شود. چه آنکه دولت در پرداخت وام نیز اشتباه جدی کرد و بجای پرداخت وام در بخش هایی شبیه مسکن که می توانست چندین بخش را فعال کند، وام را به بخش خودرو برد که آثار اجتماعی نامطلوبی هم داشته و دارد.متاسفانه در این بخش نیز هر کس قدرت بیشتری برای لابی گری دارد سیاست های دولت را به سمت خودش می کشد.

دو سال پیش وقتی عضو شورای پول و اعتبار بودم دستورجلسه ای آمد که هزار میلیارد تومان برای کمک به نقدینگی سایپا و ایران خودرو تصویب شود. من گفتم این شرکت خودرو سازی که سهام دار بانک پارسیان است چرا باید بانکداری کند. اینها طی چند ماه گذشته سود قابل ملاحظه ای داشته اند سهام شان را بفروشند و کمبود سرمایه در گردششان را جبران کنند. با استدلال من از دستور خارج شد.

از جلسه که برای تجدید وضو خارج شدم دیدم مدیرعامل وقت ایران خودرو پشت درب شورای پول و اعتبار ایستاده است. گذشت. هفته بعد برخلاف انتظار، مجدد بحث کمک مالی به شرکت های خودروساز در دستور قرار گرفت. من گفتم این موضوع را یکبار بحث کردیم و بعد هم چرا در دستوری که برای اعضا می فرستید طرح این موضوع در جلسه، ذکر نشده است که پاسخ عجیبی دادند و گفتند این دستور در بخش "سایر" آمده است. گفتم مگر ممکن مساله به این مهمی ذیل عنوان "سایرموضوعات" بیاید . گذشت و در نهایت هم موفق شدند از شورای پول و اعتبار مصوبه بگیرند.

مشخص بود لابی ها جواب داده است. آنقدر مساله مهم بود که تا پشت درب شورای پول و اعتبار هم آمده بودند. می خواهم بگویم چه میزان لابی گری های معطوف به قدرت در اقتصاد نفش دارد و می توانند سیاست های اقتصادی را جابجا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیدوارم روزی نرسه که آزمایشی همچون آزمایش خوارج در زمان امام علی (ع) برای مردممان ایجاد شود،
Iran, Islamic Republic of
چرا پس آن موقع نگفتید الآن که این دولت محبوبیت ندارد و موقع انتخابات عنوان می کنید و در آن موقع مردم را فریب می دادید و دولت قبل را می کوبیدید
آقای توکلی از زیباکلام چه خبر؟
مسئولین دارای مدرک از غرب و کدخدا
وقتی درصد بالایی از مسئولین محترم دولت فارغ التحصیل غرب خصوصا امریکا بوده و فرزندان برخی از انها فارسی را بلد نیستند صحبت کنند و سربازی خود را نیز در بلاد نامبارک انها گذرانده اند بهتر از این هم نمی شود انتظار داشت که اوامر انها را در سیاست های کشور مد نظر قرار دهند و چشم به دهان کدخدا دارند .
United States
یادمان نمی رود ایشان در سال نود و نود و یک یکی از کسانی بود که با فشار سیاسی به دولت وقت نقش بسزایی در بالا بردن سود بانکی ایفا گرد واقعا شرم کنید آقای از خود راضی
چرا باید به خودرو سازان مونتاژکار یارانه بدهیم (به شکل وام و ...)؟