جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - 14 Jun 2024
 
۰
۱

احمدرضا درويش استعفايش را رسانه‌اي کرد

شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب: 459534
احمدرضا درويش استعفاي خود از شوراي عالي سينما را پس از پنج ماه رسانه اي کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، احمدرضا درويش بعد از پايين کشيده شدن فيلم «رستاخيز» توسط وزارت ارشاد از پرده نمايش در اولين روز اکران اين فيلم، نسبت به اين رفتار وزارت ارشاد معترض شد که اين اعتراض در چند ماه اخير نيز ادامه داشته است. همچنين در همان روزها شنيده مي شد که درويش از شوراي عالي سينما نيز استعفا کرده ولي اين استعفا تا امروز رسانه اي نشده بود.

و اما در جديدترين اعلام موضع درويش وي تصميم گرفت متن استعفاي خود از شوراي عالي سينما را رسانه اي کند.
 
در متن استعفاي احمدرضا درويش از شوراي عالي سينما آمده است:
 
«جناب آقاي دکتر علي جنتي
 
وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
 
با سلام
 
بدين ‌وسيله استعفاي خود را از شوراي عالي سينماي ايران اعلام مي‌دارم.
 
از آن‌جا که انتصاب اينجانب به عضويت شوراي عالي سينما توسط جنابعالي، در ابتداي سال گذشته، نه بصورت حکم مکتوب، بلکه بصورت شفاهي و از طريق رسانه‌ها اعلام گرديد؛ طبيعي است که خود را مجاز به نشر اين استعفا مي‌دانم.
 
دلايل اين استعفا به شرح ذيل است:
 
۱. تبديل معاونت امور سينمايي به سازمان امور سينمايي و تشکيل شوراي عالي سينما(به رياست رييس جمهور) در دولت قبل، تصميمي بود که به نظر نمي‌رسد با کوچک سازي دولت حَسَبِ اصل ۴۴ قانون اساسي و برنامه پنجم توسعه تطبيق داشته است. بديهي است چنين اقدامي مي‌تواند موجب تورم در ديوان‌سالاري، به وجود آمدن فاصله ميان اهداف و مأموريت‌ها و به هدر رفتن منابع انساني، مالي و فساد اداري پنهان شود. از آن‌جا که عضويت اين جانب در شوراي مزبور در ابتداي تشکيل دولت تدبير و اميد صورت گرفت، اين جانب با هدف تغيير در روندهاي ناکارآمد، بنا را بر تعامل و همکاري قرار داده، مسئوليت فوق را پذيرفتم؛ ولي متأسفانه در حيطه‌ عمل تاکنون نه تنها تحول و تغييري در رويکرد مسئولان در خصوص ساختارهاي معيوب گذشته مشاهده نگرديد، بلکه مفاد آيين نامه‌ اجرايي شوراي عالي سينما نيز به اجرا درنيامد. در طول تشکيل شوراي عالي سينما در دوره‌ جديد، يک جلسه‌ معارفه ميان دبير و اعضاي حقيقي تشکيل و در جلسه‌ دوم کميته‌هاي چندگانه شکل گرفتند که نتايج آن بر اين جانب و اکثريت اعضا پوشيده است. همچنين گزارش روشني از عملکرد شوراي فوق، اعلام نگرديده است!
 
۲. با تشکيل دولت تدبير و اميد و ترسيم افق‌هاي جديد در رويکردهاي فرهنگي و هنري در بيانات رييس‌جمهور محترم، چشم‌اندازي پر اميد پيش روي هنرمندان و نخبگان قرار گرفت. ولي متأسفانه اين اميد به دليل عملکرد جنابعالي و ساير مسئولان فرهنگي ذيربط تبديل به يأس و تزريق نااميدي در اصحاب فرهنگ و هنر شد. نمونه‌ بارز اين عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عدم وجود ضمانت لازم اجرايي و حقوقي در صدور مجوزهاي صادره و بلاتکليفي مادي و معنوي صاحبان آثار هنري در لغو مجوزهاي صادره از سوي آن وزارت مي باشد.
 
در حال حاضر نمونه روشن آن، توقف و جلوگيري از ادامه‌ نمايش عمومي فيلم سينمايي «رستاخيز» در سينماهاي سراسر کشور است! فيلمي که با هدف ترويج فرهنگ عاشورا، توسط عاشقان نهضت امام حسين (عليه السلام) در بخش خصوصي ساخته شده است. اثري که به قول جنابعالي و مديران ارشد سازمان امور سينمايي فيلمي تأثيرگذار براي انتقال پيام حسيني و اسلام رحماني به اقصا نقاط دنياست. به شهادت رييس سازمان امور سينمايي و رياست محترم کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، فيلم «رستاخيز» با فتاواي مراجع عظام مطابقت داشته و همه‌ مجوزهاي قانوني را کسب نموده است. ايجاد پرسش، ابهام و ترديد در افکار عمومي نسبت به مسئولان فرهنگي کشور و ساحت محترم مراجع تقليد، اختلال در ساز و کارهاي اکران فيلم «رستاخيز» در ايران و عرصه‌ بين‌المللي و فرار از مسئوليت‌پذيري، از نتايج اين تصميم شتابزده است؛ که لاجرم خسارت‌هاي معنوي و مادي آن بر عهده‌ي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد بود.
 
طبيعي است در چنين شرايطي ادامه‌ عضويت اينجانب در شواراي عالي سينما که مأموريت اصلي آن صيانت از دست‌آوردها و تعميق زيرساخت‌هاي سينماي ملي است، توجيهي ندارد.
 
احمدرضا درويش ۳۰/۰۴/۱۳۹۴»
 
در پايان خبري که از در اختيار رسانه هاي قرار گرفته ارجاعاتي به سخنان برخي از مسئولان نيز شده است: سخنان جناب آقاي علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، درباره فيلم رستاخيز: ... اميدوار هستيم که اين فيلم طليعه ساخت فيلمهاي ديگري باشد در زمينه تاريخ اسلام و عرضه ي به دنيا. قطعاً اين فيلم در بين همه مسلمانان دنيا جايگاه خودش را پيدا خواهد کرد... (سخنراني وزير ارشاد در نمايش ويژه رستاخيز براي هيئت دولت در شب اربعين سال ۱۳۹۲)
 
سخنان جناب آقاي دکتر حجت الله ايوبي رييس سازمان سينمايي، درباره فيلم رستاخيز: ... درويش در تمام مراحل ساخت فيلم از نگارش فيلمنامه تا ساخت، در تماس با علما و روحانيون در سطوح مختلف بود ... صدور پروانه نمايش فيلم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از بازبيني و کسب اطمينان از انجام همه اصلاحات، با حجيت شرعي و براساس فتواي معتبر صورت گرفته است... (۲۳ تير ۱۳۹۴)
 
سخنان حجت الاسلام والمسلمين سالک رياست محترم کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، درباره فيلم رستاخيز: ... در بحث هاي حاکميتي فقط نظرات امام(ره) و مقام معظم رهبري مورد توجه است ... مشکل اکران رستاخيز حل شده، اما رويکرد کلي بايد بر اين محور باشد که هنرمندان به نگارش فيلمنامه هاي مذهبي و فاخر که منجر به هدايت جامعه مي شوند، تشويق شوند و بنابراين نبايد به گونه اي برخورد شود که اين قشر جرأت حرکت به سمت سوژه هاي تاريخي و مذهبي را از دست بدهند.(۲۳ تير ۱۳۹۴)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


طالقانی
United States
من از بیکانه گان هرکز ننالم هر با دلم کرد اشنا کرد