دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۱

اندیشکده علوم: گزارش آمانوعلیه ایران است

پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 459125
رئیس اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل، بامداد پنجشنبه در واکنش به گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن را به منزله تأیید جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران دانست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «دیوید آلبرایت»، بنیان‌گذار و موسس اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل، که در سال‌های گذشته به خبرسازی درباره برنامه هسته‌ای ایران شهرت داشته، بامداد پنجشنبه به انتشار گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده ادعایی موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران یا PMD واکنش نشان داد.

«دیوید آلبرایت»، همراه با «آندرا استریکر» و «سیرینا کلیهر-ورگانتینی»، کارشناسان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در بیانیه‌ای گزارش آمانو را در حکم تأیید وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران دانسته‌اند.

در این بیانیه آمده است: «علی‌رغم، پنهان‌کاری و مانع‌تراشی‌های ایران، آژانس تأیید کرد که ایران تا پایان سال ۲۰۰۳ برنامه‌ای هماهنگ‌شده برای ساخت سلاح هسته‌ای داشته و بعد از ۲۰۰۳ برخی فعالیت‌های ساخت سلاح هسته‌ای انجام داده است.»

این بیانیه، ایران را به همکاری «اندک» با آژانس و «عدم صداقت» متهم کرده و همکاری‌های ایران در زمینه اجرای برجام را کم‌اهمیت جلوه داده است.

در بیانیه آلبرایت و همکارانش آمده است: «به طور کلی، ایران، همکاری واقعی اندکی ارائه کرده است. در چارچوب برجام، انکارها و عدم صداقت (ایران) را نباید با همکاری اشتباه گرفت.»

کارشناسان موسسه علوم و امنیت بین‌الملل با تشبیه ایران به «متهمی» که موضوع «تحقیقات کیفری» است می‌نویسند: «هر چیزی بیش از این نوع "همکاری" توسط متهمی در یک تحقیقات کیفری، به عنوان همکاری واقعی تعبیر خواهد شد.»

بیانیه مورد نظر می‌افزاید: «حقیقت فعالیت ایران بر روی سلاح‌های هسته‌ای احتمالاً گسترده‌تر از موارد مشخص‌شده توسط آژانس در این گزارش است.»

کارشناسان اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل بر همین اساس تصریح کرده‌اند که امکان بستن پرونده PMD ایران در شورای حکام وجود ندارد.

آمانو، روز چهارشنبه گزارش مربوط به پرونده ادعایی PMD را منتشر کرد که ارزیابی نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل گذشته مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار اعضای آژانس قرار می‌دهد.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ نیز بر طبق بند ۱۴ برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) باید قطعنامه‌ای را با هدف بستن موضوع PMD به شورای حکام ارائه کنند.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، پس از گزارش آمانو گفت: «اگر شورای حکام پنجره کوچکی را برای PMD باز بگذارد برجام متوقف خواهد شد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *