کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قفل روابط دو کره در دستان آقای دبیرکل

25 آبان 1394 ساعت 11:45

یک منبع بلند پایه سازمان ملل از سفر بان کی مون به کره شمالی خبر داد.


به گزارش جهان، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری یونهاپ گزارش داد، یک منبع بلندپایه در سازمان ملل متحد روز یکشنبه گفت بان کی مون قصد دارد این هفته به کره شمالی سفر کند.

این سفر غیر منتظره بان کی مون به کره شمالی می تواند امیدها را درمورد پیشرفت در روابط دو کره و تلاش ها برای پایان دادن به بن بست موجود برسر برنامه هسته ای پیونگ یانگ افزایش دهد.

این منبع بلندپایه سازمان ملل متحد بدون اشاره به تاریخ دقیق و جزئیات دیگر درباره سفر بان کی مون به کره شمالی افزود سفر بان کی مون به پیونگ یانگ نخستین سفر وی به پایتخت کره شمالی از زمان به عهده گرفتن این سمت است.

این منبع سازمان ملل متحد خواست نامش فاش نشود؛ زیرا سفر بان کی مون هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

بان کی مون ماه مه (اردیبهشت) نیز قصد داشت به شهر مرزی کائسونگ در کره شمالی سفر کند؛ اما این سفر در دقایق آخر لغو شد زیرا پیونگ یانگ دعوت خود را از بان کی مون به دلایل نامشخص پس گرفت.

بان کی مون که در گذشته وزیر امور خارجه کره جنوبی بوده بارها تاکید کرده است هرگونه تلاش ممکن را به منظور تقویت آشتی بین دو کره و حل مسئله هسته ای کره شمالی انجام خواهد داد.

این منبع بلندپایه سازمان ملل متحد در مصاحبه با خبرگزاری یونهاپ گفت غیر ممکن است بان کی مون در سفر به کره شمالی با رهبر این کشور دیدار نکند.

وی تاکید کرد این سفر احتمالا تحرک قابل توجهی به تلاش ها برای حل مشکلات در شبه جزیره کره خواهد بخشید.

وزارت امور خارجه کره جنوبی هنوز گزارش منتشر شده را درباره سفر بان کی مون به کره شمالی تایید نکرده است.

سخنگوی سازمان ملل متحد نیز هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

کره شمالی به علت آزمایش های موشکی و هسته ای خود با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا و آمریکا روبرو بوده است.

کره شمالی براساس موافقتنامه ای که سال ۲۰۰۵ با آمریکا ، کره جنوبی ، چین ، روسیه و ژاپن امضا کرده است، موافقت کرد برنامه تسلیحات هسته ای خود را در ازای دریافت امتیازهای دیپلماتیک و کمک های اقتصادی کنار بگذارد؛ اما به این تعهد خود عمل نکرد و در سال های ۲۰۰۶ ، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ سه آزماش هسته ای انجام داد.

این آزمایش های هسته ای باعث شد تا کره شمالی با محکومیت بین المللی و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شود.

"پارک گئون های،" رئیس جمهور کره جنوبی در نشست سه جانبه بمیان ژاپن ، کره جنوبی و چین که اخیرا برگزار شد گفت مذاکرات شش جانبه درباره برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی باید ازسر گرفته شود تا از این طریق، از وخیم تر شدن اوضاع در شبه جزیره کره جلوگیری شود.

کره شمالی سال ۲۰۰۳ به مذاکرات درباره عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای پیوست.

اما خودداری کره شمالی از مشارکت در گفتگوهای بیشتر درباره عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره باعث شد مذاکرات در این باره سال ۲۰۰۸ با بن بست روبرو شود و این بن بست همچنان ادامه دارد.


کد مطلب: 455778

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/455778/قفل-روابط-دو-کره-دستان-آقای-دبیرکل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com