جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۶
۵۰

دوگانگی‌رفتار هنرمندان‌،ضدداعش /سکوت‌ برای‌لبنان، دعابرای‌پاریس

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب: 455683
تگ برای پاریس دعا کنید، #prayforparis آنچنان در میان هنرمندان داغ است که هیچکدامشان را نگران برچسب سیاسی نمی‌کند؛ حال آنکه این اتفاق در قبال لبنان، سوریه، عراق و سایر کشورهای آسیای غربی می‌تواند از آنان یک شخصیت وابسته‌ی سیاسی و متحجر بسازد.
دوگانگی‌رفتار هنرمندان‌،ضدداعش /سکوت‌ برای‌لبنان، دعابرای‌پاریس
به گزارش جهان به نقل از الف، بار دیگر عملیاتی تروریستی داعش، اما این بار نه در لبنان و سوریه و عراق بلکه در قلب فرانسه، حوالی ورزشگاه «استاد دو فرانس». شاید همین مکان متفاوت بود که صدای انفجار را در گوش برخی هنرمندان وطنی مهیب تر از صدای انفجار و فریاد مردم لبنان، یمن، عراق و سوریه در اتفاقات مشابه، جلوه داد. به طوری که به محض اعلام خبر جنایت جدید داعش، این بار برخی هنرمندان ترجیح دادند در قبال این واقعه سکوت نکنند و آزادانه استکبارستیزیشان را بیان کنند.

تگ برای پاریس دعا کنید، #prayforparis آنچنان در میان هنرمندان داغ است که هیچکدامشان را نگران برچسب سیاسی نمی‌کند؛ حال آنکه این اتفاق در قبال لبنان، سوریه، عراق و سایر کشورهای آسیای غربی می‌تواند از آنان یک شخصیت وابسته‌ی سیاسی و متحجر بسازد.

در زمانی که دو عملیات تروریستی در دو منطقه جهان اتفاق افتاده و هر دو عملیات نیز به یک شکل و توسط یک گروه صورت گرفته، قطعاً اهمیت دادن به یکی و چشم پوشاندن از دیگری، در نگاهی منطقی، مصداق نژادپرستی قرون وسطایی خواهد بود اما پاریس برای برخی پر سودتر از یک شهر دور افتاده مثل ضایحه در جنوب لبنان است.

غالب واکنش هنرمندان به اینگونه حوادث سیاسی در سه طیف جلوه می‌کند، عده ای معدودی از هنرمندان به دلیل دشمنی زیر پوستی که با تفکر جمهوری اسلامی و یا حتی ضدیتی که با اسلام دارند از هر فرصتی برای مبارزه با این اعتقادات استفاده می‌کنند و تلخ تر اینکه هر هنرمندی که زوایه ای با تفکرات شبه روشنفکری آنان داشته باشد محکوم به یک بایکوت و تهدید است. این همان برخورد دیکتاتور معابانه ای است که با هنرمندانی چون علیرضا افتخاری، شهاب حسینی، فریبا کوثری، امین حیایی، حامد کمیلی و... انجام شد. برنامه ریزی دقیقی که آنان را در طی یک عملیات رسانه ای به میزان موضع گیریشان تقبیح کرد. این گروه از هنرمندان اعتقادشان این است که نژاد یک شخصیت فرانسوی از یک یمنی یا بحرینی قابل احترام تر است و برتر است.

غالب هنرمندان اما در دسته ای جای می‌گیرند که سکوت را در مواقعی که احساس می‌کنند برچسب می‌خورند پیشه‌ی خود ساخته‌اند و تنها در مواقعی نظراتشان را منتشر می‌کنند که برای حضور آن‌ها در جشنواره‌ها، وجه اجتماعی آن‌ها، اقامتشان و موقعیت کاریشان و ... آن‌ها مشکلی ایجاد نشود.

از زمان انفجار تروریستی در فرانسه تا به حال جمع زیادی از اهالی هنر عمل داعش رو بسیار وحشیانه و مردم فرانسه را مستحق یاری دانسته‌اند زیرا که این عمل نه تنها برچسبی را متوجه آنان نمی‌کند بلکه گروه اول را هم خشنود می‌کند. این دسته از هنرمندان شاید دلشان به همان اندازه ای که برای یک کودک فرانسوی می‌تپد برای یک کودک یمنی نیز بسوزد اما واکنش آنان به جهت هجمه‌ی شبه روشنفکران عرصه هنر فقط سکوت است چرا که شکستن سکوت مساوی است با از دست رفتن منافعشان.

گروه سوم از هنرمندان کسانی هستند که با درک خود از فضا، ظلم‌هایی را که می‌بینند تاب نمی‌آورند و از برچسب خوردن نیز هراسی ندارند اما گاهی آنقدر از سوی شبه روشنفکران بایکوت می‌شوند که به درس عبرتی برای هنرمندان دیگر هنرمندان تبدیل می‌شوند؛ تا جایی که خانواده‌ی آنان تهدید می‌شود و امنیت آنان در جامعه متزلزل می‌گردد. تهدیدهایی که خانواده‌ی علیرضا افتخاری از آن گفتند.
بر همین اساس نباید از موج اظهار نظرهای گسترده هنرمندان برای واقعه‌ی فرانسه، متعجب شد، چرا که این اظهار نظرها نه تنها برای آنان خطری ندارد بلکه وجه روشنفکری آنان را تقویت می‌کند. این فضا قابل پیش بینی بود، هرچه باشد برای یک هنرمند فرانسه، کن، نشان شوالیه، ادکلن های خوشبوی فرانسوی، شب‌های پاریس و شانزلیزه و ... را دارد اما جنوب شیعه نشین لبنان برایش حاصلی جز برچسب خوردن نداشته و ندارد پس سکوت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این جماعت خوب میدونن کی باید انسانیتشون گل کنه

کسی که انسانیتش اینجوری باشه اساسا بویی از انسانیت نبرده
محسن
,وقتی رئیس جمهور ما اول به فرانسه تسلیت میگوید بعدا که ابر ویشان جلوی حزب اللهی ها نرود به حزب الله تسلیت میگوید چه انتظاری ازاین هنر مندان میخواهید داشته بشید البته بعضی از هنر مندان والسلام
متاسفانه 90 درصد بازیگران ما نان به نرخ روز خور هستند هر جا که کارشان گیر کند آنقدر تعریف و تمجید می کنند تا مشکل کاریشان حل شود و هر جا که نیاز نباشد اهمیتی نمی دهند. اینان مثلا ایرانی هستند ولی فقط نام ایرانی بودن را یدک می کشند و ابروی ایرانیان وطن پرست را برده اند.
Iran, Islamic Republic of
طیف شبه روشنفکر سینماگران میتوانند به آنجلینا جولی اقتدا کنند و از اون باب حداقل نسبت به اتفاقات منطقه واکنش نشان دهند!
محممد
سلام
از نويسنده مقاله تشكر ميكنم كه باعث شد زواياي پنهان شخصيت هنرمدان رو تاحدي شفاف كنه و اينكه هنوز منافع فردي هست كه رفتار هارو تنظيم ميكند
وگرنه كشته شدن افراد بيگناه و مظلوم در همه جاي دنيا محكوم ميشه چه در لبنان و چه در فرانسه
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز، هیچ زاویه پنهانی وجود ندارد. نوع واکنش هنرمندان به حوادث لبنان و سوریه و یمن و فرانسه هم کاملا طبیعی است. لطفا توجه کنید که حادثه خارق العاده واکنش خارق العاده به دنبال دارد. حوادث معمول که واکنشی بر نمی انگیزد. متاسفانه در سوریه و عراق و یمن هر روز فجایعی به دست از خدا بی خبران داعشی( که خداوند خودشان و حامیانشان را نابود کند) صورت میگیرد و نمیتوان هر روز کمپین راه انداخت و واکنش نشان داد. ولی حادثه پاریس کاملا استثنایی و غیر منتظره بود و طبیعی است که واکنش های بیشتری بر میانگیرد.
United States
این ها صفیران غرب در ایران هستند که از خیلی وقت اموزش و برنامه ریزی شده اند
Iran, Islamic Republic of
واقعا براتون متاسفم که همه چیرو سیاسی می کنید و خیلی راحت در مورد افراد اظهار نظر می کنید و نتیجه می گیرید
Romania
عزیزم ،قتی اسراییل و سیاستمداران غرب میخواد ایران نباشه میفهمی اصلا اسمی از سرزمین ایران نباشه چه برسه به بچه شیعش مسلمه به هر جنایتی دست میزنه اول هم سعی میکنه بازوهاشو قطع کنه اونم توسط دستان کثیف غیابی خودش در منطقه بعد اونوقت کسی که حالا به هر دلیلی دیده میشه باید تکلیفشو معلوم کنه با هست یا با دشمن ما ،دیگه قضاوت میکنیدو خودتون میبریدو میدوزید در اینجا از هر جکی یخی مسخره تره
رئیس جمهور روحانی هم شبیه همین گروه عمل کرد؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
از تربیت شدگان سینما انتظاری نداریم و اصلا برای مردم مهم نیست که چه نظری دارن
اینها امثال فوتبالیست های منشوری و ... هستن
لعنت الله علی القوم الضالمین
اینها سرمشق فسادشان آنجلا جولیست ولی کاش ذره ای معرفت او را هم داشتند
Iran, Islamic Republic of
بارها گفته ام و بار دگر می گویم باباجان گرفتن ویزای فرانسه سخت و مشکله نه ویزای لبنان و عراق و سوریه
بعضی از بازیگران نون روشنفکری بازی خودشون می خورند
مصطفی
Belgium
البته اینها برای مردم لبنان هم ممکن است ناراحت باشن ولی متاسفانه مظلوم نمایی کشورهای غربی در برابر تروریست روی این حضرات هم تاثیر گذاشته و کودکان و مردم فرانسه رو مظلوم تر و بی گناه تر از مردم لبنان میبینن،
Ethiopia
خوب شما که حسودیتون شده می رفتید برا لبنان عزاداری می گرفتید و شمع روشن می کردید
کسی حسودی نکرده بچه ! ما برای لبنان دعا می کنیم شما برو شمعت رو روشن بکن شاید یک قلاده طلا بهت برسه
Iran, Islamic Republic of
بازم به غیرت نداشته آنجلینا جولی
آدمای به اصطلاح هنرمند ما حتی به اندازه آنجیلینا جولی هم درایت سیاسی و شعور فرهنگی ندارند ولی وقتی می بینیشون کشتی اقیانوس پیما هم نمی تونه اداهاشون رو تو خودش جا بده.
خداییش ، بازیگرای ما خیلی مونده تا به اون شعوری برسند که آنجیلینا جولی هر نقشی بازی کن رسیده.
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر همشون
وقتي دولتي كه در راس ان رييس جمهور حقوق دان معمم ودرس خوانده مكتب اهل بيت چنين است. وپس از اعتراض مردم مجبور به پيام براي مردم لبنان پس از پيام فرانسه مي شود از هنر پيشه هاي كه براي پول و...دست به هر كاري مي زنند جه انتظار داريد
بهروز
Estonia
اما ن از ژست روشنفکری مابانه بعضی از این به اصطلاح هنرمندان
Iran, Islamic Republic of
واقعاً باعث تأسفه كه در جامعه ي اسلامي ، اين مسائل باشه. يعني تفكر اسلامي و يا حتي تفكر انساني محجور بشود بطوريكه بعضي بترسند عقيده ي خود را بيان كنند!!!! البته در مجامع ديگر هم همينطوره.
Iran, Islamic Republic of
اینها فکر میکنن حمایت از فرانسه نشانه روشنفکری و حمایت از لبنان نشانه عقب ماندگی است درصورتیکه وظیفه هر انسان آزاد اندیش، حمایت از حق و مظلوم است نه بر اساس قومیت و ملیت
Iran, Islamic Republic of
این جماعت خود فروخته که هر لحظه یکیشون هوس میکنه لباس از تنش دربیاره موقع فاجعه منا کجا بودند
Iran, Islamic Republic of
از كساني كه آرزويشان ويزاي فرانسه هست بيش از اين انتظار نمي‌رود
Germany
تیپ روشنفکرنما مدعیه که نباید شخصیت های برجسته تاریخ اسلام رو الگو بدونیم چون ما ایرانی هستیم و این کار صحیح نیست. این در حالیه که خودشون عاشق و واله و شیدای کشورهای غربی, شخصیت های غربی, در و دیوار و جاده و تیرچراغ برق و سگ و گربه های توی خیابون های غرب هستند.
اگر ایرانی هستید و غیرت دارید اینقد خودتون رو واسه غربی ها خوار و خفیف نکنید. باور کنید کوچیک کردن شخصیت خودتون, باعث میشه غربی های مغرور, شماها رو به چشم عقب مونده نگاه کنن.
شما ایرانی هستید که درگذشته قدرت جهانی و درحال حاضر قدرت برتر منطقه ای هستید.
کمی عزت نفس داشته باشید.
علی
Iran, Islamic Republic of
من برای شبه هنرمندان خودمان ابراز تاسف عمیق می کنم . چرا باید بین آدم ها تفاوت قائل شد چه فرقی بین کسی که توی پاریس کشته میشه با کسی که توی لبنان کشته میشه وجود دارد . مگر همه اینها توسط یک گروه آدم کش از بین نرفته اند. خانم [...] به جای پاک کردن کامنت هاتون حداقل از خانم آنجلینا جولی یاد بگیرید .
یعنی درد وبلای انجلیا خانم به جون برخی از این چندش ها بخورد که برای یک گرین کارت تن به هر ذلتی می دهند
خانم کی؟!؟جهان جان برای این بی آبرو ها آبرو میخری؟!؟
عمار
Iran, Islamic Republic of
بی زحمت یک تگ هم ایجادکنید ودران مرگ انساندوستی به معنای واقعی ان وتولد انساندوستی باب میل استکبار وساز مان حقوق بی بشر.را نزد به اصطلاح هنرمندان را تسلیت وتبریک بگویید.
بنظر میرسد خانم جولی وجدانش از اهالی هنر هفتمی این دیار بهتر پاسخ میدهد.
البته احتمالا ایشان خود را نیازمند دنیای کن ،شوالیه،ادکلن و.............غیره نمیداند وبرای همین ازاد اندیش است.
محسن
احسنت حرف دل ما رو گفتی
بیشتر بازیگر ها به خاطر رفتار روشنفکر نما بودن از چشم مردم افتادند
United States
سلام
حالا این دو هنرمند چیکار کردند که عکسشونو گذاشتید موافقند یا مخالف؟روشنفکرند یا عقب افتاده؟فرانسویند یا لبنانی؟
محمد
خيلي از اين برو بچ ها د ر آرزوي red karpet غرب شبها به خواب ناز مي روند . اگر نمي ترسيد يك آزمون ايدئولوژي ازاينها بگيريد ببينيد چقر با تشيع سرخ آشنايي دارند؟ حق دارند براي موطلائي ها و چشم آبي هاي فرانسوي دعا كنند . آنچه تا بحال دم امثال اينها را بر نكشيده است رافت و رحمت اسلامي است . آنچه از اينها در سينما و تلويزيون مي بينيم با آنچه در فضاهاي اينترنتي به نمايش مي گذارند زمين تا آسمان تفاوت دارد . خدا همه ي مارا هدايت كند ولايت ،امروز آزمون بسيار سخت پيش روي مردم ايران است . خدا به دادمان برسد . رفوزه نشويم . خدايا كمك كن .
United Kingdom
اونها برای خودشون ناراحتن چون پاتوق شون نا امن شده
حمید رضا
سلام
بابا جعفری در پایان گفته لعنت بر حامیان داعش...
همه هنرمندان را به یک چوب نرانید
ضمنا نامی و تقدیری از هنرمندانی که خود غرب را هم در این حادثه محکوم کرده اند ببرید

هر وقت برای لبنان هم ازین دلسوزیها دیدید از اونها دفاع کنید! این جماعت خودشون با این موضع گیریها در حال تقویت حامیان داعش هستند اگر در خوشبینانه ترین حالت از فتنه گران داخلی که حامی داعش بودند نباشند!
هنرمندان [...] کی باشند
اين نشان از حقارت برخي داره.
متاسفانه مردم با ديدن ظاهر قضاوت ميكنند، اين اشتباه است.
بعضي برخلاف ظاهرشان بسيااااار حقير هستند و فكر ميكنند حمايت از لبنان ضعف و حمايت از فرانسه بزرگي و روشنفكريست.
ولي دوست من گاهي هم به وجدان خودت رجوع كن.
من نميگم فقط لبنان، من ميگم آزاده بااااااااش!!
بابا وقتی که ریس جمهور انجوری عمل میکند از این جوجه هنرمندان چه انتظاری دارید
الیاسی
جالب اینه که فرانسوی هااینها رواصلا آدم حساب نمی کنند ذلت ازاین بدتر
رهگذر
خداوند ان شاء الله به هنرمند های ما بصیرت عطا کنه ...
و در ادامه به علی آقا باید بگم که خانم آنجلینا جولی هم رگ بشر دوستیش باد نکرده که همچین کامنتی گذاشته متاسفانه یه خانم فاحشه ی هالیوودی خیلی زرنگ تر و سیاس تر از برخی هنرمندای بی بصیرت و بعضا غرب زده ی ما تشریف دارند ایشون فقط و فقط بخاطر همراه کردن افکار عمومی با خودشون اینکارو کرد درست مثل اون اقدام کمکشون که دقیقا یادم نیست به مردم سیل زده بود یا زلزله زده که با حجاب ظاهر شده بود
Iran, Islamic Republic of
امان از غرب زدگی
محمد
صدا و سیمای خودمان هم دست کمی از این تبعیض ها نداشت. مقایسه حجم و کیفیت اخبار بازتابی از لبنان و فرانسه ، گویای این واقعیت است.
آخه این به اصلاح هنرمندا لبنان و عراق و سوریه و افغانستان نمیرن که بخوان پیام تسلیت بدن اینها معمولأ توی سواحل فرانسه ولون
به نظرم نباید از این جمع بی اراده انتظار داشته باشید چون اونها محبوبیت خودشون رو مدیون جریانهای سیاسیشون هستند نه هنری که از خودشون دارند و اگر دنباله رو سرکرده هاشون نباشند برای نون شبشون هم محتاج می شن. در واقع نون شب اونها رو مجبور کرده حتی افکارشون رو هم بفروشند چه برسه به هنر...
بگذارید کمی بی‌رو در بایسی حرف بزنیم. وقتی تصویر خوشگذرانی پاریسی‌ها در سالن عیش و نوش و حملة داعشی‌ها به آنها و فرار آنها را دیدم، پیش خود گفتم به راستی همین مردمی که در چنین محیطی در حال عیاشی بودند و حالا رئیس‌جمهور ما و خیلی از شخصیت‌ها و سازمان‌های کشور ما و کشورهای دیگر در همدردی با آنها برای‌شان دلسوزی می‌کنند و آنها را بیگناه و قربانی تروریسم می‌دانند، واقعاً در این سال‌های کشت و کشتار در سوریه، لبنان، عراق و یمن هیچ غصه این مردم بیگناه را می‌خوردند؟ هیچ دولتی را که با رأی خودشان بر سر کار آورده‌اند را محکوم کرده‌اند؟ آیا ترس و رعب و وحشتی را که کودکان و زنان سوری، عراقی، یمنی و ... از دست داعشی‌ها کشیدند می‌توانستند تصور کنند؟ صحنة دلقک‌بازی‌های چندش‌آور نوازندگان در آن سالن جایی برای همدردی با کشته‌شدگان پاریسی نمی‌گذارد. اینها نان استثمارگری خود و دولتمردان‌شان را می‌خورند. اینها نان تکبر و نژادپرستی خودشان را می‌خورند.
من با چنین مردمی همذات‌پنداری نمی‌کنم چون میراژها و سوپراتاندارهای همین مردم در سال‌های جنگ عراق علیه ایران، جوانان ما را به خاک و خون می‌کشیدند. متأسفانه دولتمردان ما و البته بعضی از اقشار مردم ما خیلی زود جوگیر می‌شوند. نمونه‌اش هم همین هنرمندنماها.
غربی‌ها (دولت و مردم) به خاطر زیان‌ها و خساراتی که طی چندین قرن به ملت‌های جهان سوم و مسلمان وارد کرده‌اند باید تاوان مالی و سیاسی بدهند.
جهان‌نیوز؛ نترس و این نظر را بدون سانسور بگذار، هر چند مرعوبین غرب و بی‌ظرفیت‌ها چرندیات زیادی خواهند نوشت.
Romania
شاید هماشکال از بچه های مومن و انقلابی باشه که تظاهر و ویترین افراد ظاهرا روشنفکر رو جدی نمی گیرند... و در مواقع مشابه اینجور مراسمات رو برگزار نمی کنند؛ البته به شیوهخودشان که متفاوت از آنهاست چون هم سرریز از معرفت انقلابی و غیرت است هم انسان دوستی .