سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

انتقاد شاعرطناز از تکرار نمادها در شعر انقلاب

چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 453668
مدیر دفتر طنز حوزه هنری معتقد است كه استفاده از كلمات نام‌آشنا و تكراری در اشعار می‌تواند از جذابیت شعر نزد مخاطب كم كند.
انتقاد شاعرطناز از تکرار نمادها در شعر انقلاب
به گزارش جهان به نقل از حوزه هنری، ناصر فیض شاعر و مدیر دفتر طنز حوزه هنری تفكر شعر انقلاب را مربوط به قبل از این واقعه تاریخی دانست و گفت: اگر بخواهیم شعر انقلاب را واكاوی كنیم، می‌بینیم كه شعر انقلاب از سال‌های پیش از انقلاب سروده شده است و در این زمینه شاعران پیشرو در جریان تولید شعر انقلاب داشتیم. البته تفاوتی كه این اشعار با اشعار بعد از انقلاب پیدا می‌كنند درون‌مایه شعارگونه آن‌ها است كه بیشتر به چشم می‌آید.

وی با تاكید بر لزوم پرهیز شاعران نسبت به استفاده از المان‌های تكراری در شعرهای انقلابی، اظهار داشت: استفاده از كلمات نام آشنا و تكراری در اشعار می‌تواند از جذابیت شعر نزد مخاطب كم كند و باید شاعر برای دوری از این تكرار واژگان به سمت استفاده از دایره لغاتی كه در شعرهای آیینی گنجانده شده و همچنین استفاده از ادبیاتی كه در فرهنگ‌های مقاومت و شهادت است، برود.

وی با بیان اینكه نگاه انتقادی در شعر انقلاب باید حتماً وجود داشته باشد تا این شعر به پیشرفت برسد، خاطرنشان كرد: وجود نگاه انتقادی در اشعاری با مضمون انقلاب ضامن ماندگاری و استحكام این قالب از ادبیات است و می‌توان با بررسی كردن واقعیت‌های جامعه در قالب شعر انتقادی انقلابی از كشیده شدن جامعه به سمت زشتی‌ها جلوگیری كرد.

این شاعر طنزپرداز كشورمان فراهم آوردن فضای نقد گونه در ادبیات و به ویژه شعر را ضروری دانست و عنوان كرد: دامنه رشد انقلاب بسیار وسیع است و خیلی از مسائل را در دامان خود در بر می‌گیرد و اگر با زبان شعر نخواهیم این واقعیت‌ها را بازگو كنیم، نه تنها پیشرفت و تغییری حاصل نمی‌شود بلكه شعر ما هم دچار شعارزدگی می‌شود.

فیض بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب جایگاهی را كه ادبیات انقلاب توانسته به دست آورد مطلوب ارزیابی كرد و در این خصوص افزود: هنوز برای رسیدن به نقطه آرمانی فاصله داریم و اینكه با این نوع از شعر بخواهیم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم، راه بسیاری در پیش داریم؛ ولی باید توجه داشت كه در همین زمان هم پیشرفت‌های بسیاری حاصل شده است و تولید اشعاری پر نغز، برگزاری جشنواره‌هایی با مضمون شعر آیینی و انقلابی، تولید شاعرانی توانمند در درون انقلاب و ... نمونه‌هایی از این رشد را نشان می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *