جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تقلای آمریکا برای کاهش قدرت ایران در عراق

چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 453628
اکونومیست در گزارشی تحت عنوان «یک قدم به عقب، دو قدم به جلو» نوشت: «آمریکا و ایران در حال رقابت بر سر این هستند که نشان دهند آنها در جنگ با داعش متحد قویتری برای عراق هستند که این باید خبر خوبی برای عراق باشد».
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حالی که با گذشت بیش از یک سال از تشکیل ائتلاف به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش، این ائتلاف عملا کاری علیه تروریستها از پیش نبرده، یک رسانه غربی از تشدید اقدامات واشنگتن در عراق به منظور جدی نشان دادن خود در مقابله با داعش و همچنین کاهش نفوذ ایران در عراق خبر داده است.

اکونومیست در گزارشی تحت عنوان «یک قدم به عقب، دو قدم به جلو» نوشت: «آمریکا و ایران در حال رقابت بر سر این هستند که نشان دهند آنها در جنگ با داعش متحد قویتری برای عراق هستند که این باید خبر خوبی برای عراق باشد».

در این گزارش با اشاره به آغاز عملیات عراق برای بازپسگیری شهر رمادی مرکز استان الانبار آمده است: «تلاش برای محاصره رمادی تقریبا کامل شده و ۱۰۰۰۰ نیروی عراق آماده تسلط بر ۱۰۰۰ داعشی یا بیشتر که همچنان در شهر باقی مانده‌اند، هستند».

روزنامه انگلیسی در ادامه به عملیات ارتش عراق به همراه «حشد الشعبی» در بیجی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «این دو حمله (رمادی و بیجی) پس از ماه‌ها وقفه صورت گرفت و دلیل تاخیر در انجام آن، موج گرمای شدید و همچنین زمان بردن بازسازی ارتش عراق بود؛ ارتشی که ۱۸ ماه قبل دو بخش نظامی آن در حمله داعش و تسلط آن بر موصل از هم پاشیده بود».

اکونومیست با تاکید بر حمایت ایران از نیروهای عراقی و حشدالشعبی در مقابله با داعش تصویر فرقه‌گرایانه از اقدامات این گروه‌ها در مقابله با تروریستها ارائه می‌کند و همچنین بر تلاش آمریکا برای نشان دادن اهمیت اقدامتشان در مقابله با داعش تاکید می‌کند.

در گزارش آمده است: «آمریکایی‌ها خواهان آن هستند که به موفقیتی نظامی (در عراق) دست بیابند که در آن هیچ اثری از ایران نباشد و به همین منظور به پروازهای هوایی در الانبار افزوده‌اند. آمریکایی‌ها همچنین در حال تامین بولدوزرهای مجهز برای هموار کردن مسیرهای مین‌گذاری شده هستند».

اکونومیست با اشاره به عملیات اخیر در «الحویجه» به همراه نیروهای پیشمرگه از فعالیت بیشتر آمریکا در میدان عراق خبر داده و ادامه داد: «اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در کنگره ابراز داشت که قول اوباما درباره "عدم اعزام پیاده نظام" در حال بررسی مجدد است».

در ادامه مطلب تصریح شد: «از زمان حضور ماه گذشته روسها در بغداد برای ایجاد "مرکز هماهنگی" اطلاعات نظامی با ایران و سوریه در بغداد، مخاطرات بسیار بیشتر هم شده است. در واشنگتن نگرانی به حدی بود که جوزف دانفورد ارشدترین نظامی آمریکا ۲۰ اکتبر به عراق اعزام شد و در دیدارها با آقای العبادی و خالد العبیدی وزیر دفاع عراق هشدار داد که اگر روسها حملات خودشان را در عراق آغاز کنند، آمریکا نمی‌تواند حمایت نظامی کنونی خود را ادامه دهد».

اکونومیست با اشاره به سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به عراق افزود: «این یک یادآوری به دولت العبادی بود که ائتلاف به رهبری آمریکا متحد ابتدایی این کشور در مقابله با داعش است و همچنین برای نشان دادن این نکته به عراقی‌ها بود که او (العبادی) عاقل است که ائتلاف با آمریکایی‌ها را ترجیح دهد چرا که آنچه آقای العبادی بیشتر به آن نیاز دارد یک پیروزی سریع و فراگیر در رمادی است».

نویسنده این مطلب با اشاره به ناخرسندی عراقی‌ها از اقدامات آمریکا در مقابله با داعش تاکید کرد: «بسیاری از عراقی‌ها از سطح تعهد آمریکا همچنان ناامید هستند. آقای اوباما کمی بیش از یک سال قبل اعلام کرد که استراتژی او "تضعیف و در نهایت نابودی" داعش است. در بغداد انتظار آن بود که او با انرژی بیشتری به داعش حمله کند. اوباما گفت که "نابودی سرطان" داعش زمان می‌برد اما در اظهارات دیگری به ویژه آنجا که گفت داعش "یک سازمان تروریستی ساده است"، اشتباه کرد. در اینکه داعش وحشی است، شکی نیست اما سرزمین در اختیار داشته و آنرا اداره می‌کند و آماده دفاع از آن است و چند میلیون نفر تحت کنترل آن است».

در گزارش این رسانه غربی با اشاره به سقوط الرمادی و تسلط داعش و تلاش عراقی‌ها برای بازپسگیری آمده است: «اکنون نشانه‌هایی وجود دارند که نیروهای عراقی پس از عملکرد اسفناک و بسیار ضعیف قبلیشان در حال بهتر شدن هستند اما دولت بغداد همچنان بیش از حد به حشد الشعبی بیش از حد وابسته است».

روزنامه انگلیسی بار دیگر با تاکید بر «درگیری شیعه و سنی در عراق»، ادعا کرده که حشد الشعبی تمایل کمی برای کار و همکاری با سنیهای عراق دارد و اینکه تا زمانی که قبایل سنی در یک نیروی مبارز موثر و فراگیر در عراق سازماندهی نشود، ایده آزاد کردن استان الانبار از داعش همچنان احتمالی کم و حاشیه‌ای باقی خواهد ماند».

اکونومیست با قیاس کمکها و نفوذ آمریکا و ایران در عراق افزود: «برخی می‌گویند آمریکا قافیه را به ایرانی که در قیاس با ائتلاف (به رهبری واشنگتن) سریعتر و از صمیم قلب کمک نظامی کرده، باخته است. بسیاری معتقدند که آقای اوباما برای پس زدن نفوذ ایران در عراق بی میل بود چرا که می‌ترسید این اقدام سبب از بین بردن مذاکرات هسته‌ای با تهران شود».

در ادامه این گزارش به تحرکات اخیر آمریکا برای آموزش و تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی دولت عراق و همچنین افزایش حملات هوایی علیه داعش در این کشور اشاره و بر احتمال افزایش نفوذ واشنگتن در بغداد تاکید شده است.

اکونومیست با اشاره به حضور ۳۵۰۰ مربی نظامی ارتش آمریکا در عراق، از مخالفت کارشناسان و همچنین ناخرسندی برخی مقامات عراقی با محدودیت اعمال شده توسط باراک اوباما بر این نیروهای آمریکایی تاکید می‌کند چرا که این نیروها باید در پایگاه‌های خود باقی بمانند و به این جهت نقش فعالی در خط مقدم جبهه جنگ ایفا نمی‌کنند.

در پایان این مطلب هم آمده است: «تردیدها همچنان درباره اینکه‌ ایا آقای اوباما اراده برای موفقیت در عراق را دارد یا نه، باقی است اما یک چیز در حال تغییر است. اقدامات و تلاشهای یک ائتلاف کمتر محتاط، سبب تقویت آقای العبادی خواهد شد. تنها راه برای شکست داعش در بلندمدت این است که اهل سنت قانع شوند که بغداد نیت خیری در قبال آن ها دارد و می خواهد که آن ها در عراق بمانند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *