جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲

آغاز رسمی آموزش زبان فارسی در صربستان

سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 453564
آموزش زبان فارسی به طور رسمی در مدارس صربستان با حضور رایزن فرهنگی ایران آغاز شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با انعقاد تفاهم‌نامه­‌ای میان محمود شالوئی، رایزن فرهنگی ج.ا. ایران و نماینده رسمی بنیاد سعدی در صربستان و دکتر دوشکو بابیچ، رئیس دبیرستان تخصصی زبان‌های خارجی بلگراد، آموزش زبان فارسی در مدارس بلگراد آغاز شد.

با این تفاهم­نامه که در محل کتابخانه دبیرستان زبان‌شناسی (فیلولوژی) بلگراد و با حضور تعدادی از استادان، میهمانان، دبیران و دانش‌آموزان برگزار شد، آموزش زبان فارسی در دبیرستا‌ن­‌های بلگراد رسماً جنبه اجرایی به خود گرفت و برای نخستین بار کلاس درس زبان فارسی برای دانش‌آموزان دبیرستان­‌های صربستان، آغاز شد.

محمود شالوئی، رایزن فرهنگی ج.ا. ایران و نماینده رسمی بنیاد سعدی در صربستان با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی زبان فارسی، آشنایی دانش‌آموزان صرب با این زبان را فرصتی بزرگ برای دسترسی به گنجینه عظیم ادبیات فاخر ایران و آشنایی با کشوری با سابقه فرهنگی کهن دانست و اظهار داشت: در پی تلاش‌های صورت گرفته برای اجرایی کردن آموزش رسمی زبان فارسی در مدارس صربستان و پی‌گیری اخذ مجوزهای قانونی از وزارت آموزش، اکنون این فرصت برای دانش‌آموزان صرب فراهم آمده است تا علاوه بر آشنایی با یکی از کهن‌ترین زبان‌های جهان، به تدریج و از همین دوره با فرهنگ، تمدن و ادبیات غنی ایران آشنا شوند.

وی در ادامه، با معرفی برخی از شاعران و نویسندگان بزرگ ایران و قرائت اشعار و نقل برخی از داستان‌های پر محتوای فارسی، ابراز امیدواری کرد که آشنایی با زبان فارسی به ایجاد علاقه­‌مندی بیشتر دانش‌آموزان برای شناخت بهتر و جامع‌­تری از فرهنگ شرق، خصوصا کشور تمدن­ ساز ایران و ادبیات غنی و متعالی آن منجر گردد.

شالوئی همچنین با معرفی بنیاد سعدی به عنوان متولّی آموزش زبان فارسی در خارج از کشور و تشریح وظایف و خدمات آن، از آمادگی این بنیاد برای پیشتیبانی آموزشی و ارتقاء سطح کیفی آموزش زبان فارسی برای دانش‌آموزان صرب، خبر داد.

نماینده بنیاد سعدی سپس با اشاره به تشکیل دوره‌های متعدد زبان فارسی در چهار دانشگاه و سه شهر صربستان، تشکیل کلاس‌­های زبان فارسی در مدارس این کشور را نشانۀ وجود قابلیت‌های متعدد و تقاضای جدّی برای یادگیری زبان، ادبیات و فرهنگ و تمدن ایران دانست.

در ادامه مراسم، دکتر دوشکو بابیچ رئیس دبیرستان زبان‌های خارجی بلگراد که مجموعه تحت مدیریتش بیش از هشتاد سال سابقه دارد و هشت زبان زنده دنیا در آن تدریس می‌شود، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل نخستین دوره آموزش زبان فارسی در دبیرستان­‌های بلگراد، از زبان فارسی با عنوان زبان فرهنگ و ادب یاد کرد و اظهار داشت: این افتخار قطعا برای این دبیرستان ثبت خواهد شد که آغاز تشکیل دوره‌های زبان فارسی در مدارس صربستان با این دبیرستان بوده است.

وی افزود: آشنایی با زبان فارسی در واقع آشنایی با یک فرهنگ کهن و تأثیرگذار است که در فرهنگ مکتوب و شفاهی جهان و خاصه اروپا نفوذ بسیار داشته است.

دکتر بابیچ اضافه کرد: من اطمینان دارم که آموزش زبان فارسی به افزایش معلومات دانش‌آموزان منجر می‌شود و از این رهگذر فراگیران با شاعران، اندیشمندان و دانشمندان بزرگی آشنا خواهند شد.

رئیس دبیرستان زبان‌شناسی بلگراد همچنین به ابراز علاقه‌مندی دانش‌آموزان، والدین و کادر آموزشی دبیرستان برای تشکیل درس زبان‌ فارسی اشاره کرد و آمادگی کامل این دبیرستان را برای همکاری با رایزنی فرهنگی و بنیاد سعدی اعلام کرد.

سعید صفری مدرس زبان فارسی اعزامی به صربستان نیز در این مراسم اظهار داشت: مهمترین اولویت فعالیت آموزشی ما در سال جاری تشکیل دوره‌های زبان فارسی در مدارس و دبیرستان­‌های صربستان است که خوشبختانه این مهم، امروز با تشکیل نخستین دوره آموزش زبان فارسی در دبیرستان فیلولوژی بلگراد به نتیجه رسیده و نقطه عطفی در گسترش زبان فارسی در کشور صربستان به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، طی روزهای اخیر و با شروع سال تحصیلی جاری، افزون بر دانشکده زبان‌شناسی دانشگاه بلگراد، کلاس‌های آموزش زبان فارسی به ترتیب در «مرکز فرهنگی خانه جوانان شهر نووی‌ساد»، «مرکز فرهنگی شهر اوژیتسه» و «سالن کتابخانه مرکزی ووک کاراجیچ بلگراد»، آغاز شده است. این درحالی است که ظرف روزهای آینده نیز کلاس آموزش زبان فارسی در «دانشکده فلسفه دانشگاه نووی‌ساد»، «دانشگاه جان نسبیت» و «دانشکده عالی گردشگری» و همچنین «مرکز فرهنگی شهر اسمدروو»، برپا خواهد شد.

روند رو به افزایش تدریس زبان فارسی در صربستان، درحالی به سیر خود ادامه می‌دهد که در طول تابستان نیز به رغم تعطیلی عمومی مراکز آموزشی، کلاس‌های زبان فارسی همچنان در محل رایزنی فرهنگی به قوت خود باقی بود و در کنار فراگیران صرب، فرزندان ایرانیان مقیم نیز که قادر به تکلم به زبان فارسی نبودند در کلاس­‌های مشابهی از این دست حضور می‌یافتند. همچنین قرار است این دوره‌ از ابتدای ماه آذر برای فرزندان ایرانی از سر گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Colombia
صربستانی ها با ایران همدل ونزدیکترند چون یکی از معدود کشورهای مستقل جهانند و ایران را دوست دارند ، در حالیکه بوسنی ها ( که ایران آنقدر ازشان حمایت کرد) متحد عربستان و آمریکا وترکیه اند ،
کار بسیار عالی است از دست اندرکاران در این کار تشکر و قدردانی می کنم