کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش سیا برای استخدام جاسوسان اسرائیلی

7 آبان 1394 ساعت 9:10

یک روزنامه معروف آمریکایی در گزارشی فاش کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نظامیان سابق اسرائیلی را به نفع خود به خدمت می‌گیرد تا از طریق آنها از برنامه احتمالی تل‌آویو برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مطلع شود.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سازمان اطلاعات آمریکا تلاش می‌کند جاسوسانی از اسرائیل را به نفع خود استخدام کند تا در صورتی‌که اسرائیل برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی کند، از آن مطلع باشند.

این خبر به صورت گسترده توسط رسانه‌های اسرائیلی بازتاب داده می‌شود ولی این رژیم، نه به صورت مستقیم و نه غیر مستقیم به این خبر واکنشی رسمی نشان نداده است.

روزنامه معروف آمریکایی «وال استریت ژورنال» اخیرا در گزارشی به نقل از مسئولانی در کاخ سفید فاش کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از سال ۲۰۱۲ تلاش کرده است تا اسرائیلی‌هایی را که در پست‌های حساس ارتش کار می‌کردند، برای جاسوسی استخدام کند.

اگر این گزارش درست باشد، باید گفت سازمان سیا با موافقت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور با اسرائیلی‌هایی که در شرکت‌های فن‌آوری مدرن اسرائیلی و آمریکایی در آمریکا کار می‌کردند، در تماس بوده و تلاش کرده است آنها را به استخدام خود درآورد. در واقع، سازمان اطلاعات آمریکا از بیوگرافی این اسرائیلی‌ها و گذشته نظامی محرمانه آنها مطلع بوده است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه خاطرنشان کرد، هدف سازمان سیا از این تلاش این بوده است تا به یگان‌های مخفی در ارتش اسرائیل نفوذ کند تا درباره برنامه‌های حمله اسرائیل به ایران اطلاعاتی کسب کند. درست همان زمان بود که در رسانه‌ها شایعه شد اسرائیل برای حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی می‌کند.

در گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است، در واقع اسرائیل از طریق یگان‌های ویژه خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی کرده بود. همزمان نیز فاش شده بود که احتمال می‌رود این حمله از طریق یک عملیات انتحاری انجام شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اسرائیلی‌ها را از روش‌های مختلفی شناسایی و به نفع خود استخدام می‌کرد؛ از جمله اینکه آنها را در فرودگاه‌ها بازداشت و به بهانه‌های مختلفی از آنها بازجویی به‌عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است که «ایهود باراک» (۷۳ ساله) نخست‌وزیر سابق اسرائیل اخیرا فاش کرد که این رژِیم در آستانه حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بود ولی مخالفت ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی و همچنین بروز اختلافات میان سران سیاسی، در آن مانع از این تصمیم‌گیری و اجرای آن شد.

باراک افزود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل نیز تلاش کرد مخالفان خود از جمله «موشه یعلون» وزیر جنگ و «یوفال اشتاینتز» وزیر امور اطلاعاتی و راهبردی این رژیم را برای حمله نظامی به ایران متقاعد کند ولی تلاش‌هایش بی‌نتیجه بود.

ایهود باراک تصریح کرد، «گابی اشکنازی» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز در کابینه امنیتی مانع اجرای این طرح شد چرا که بنا به اعتراف وی، اسرائیل قدرت عملیاتی برای حمله به ایران را ندارد و زمانی‌که نتانیاهو برای سومین بار تلاش کرد تصمیمی سرنوشت‌ساز در این خصوص بگیرد واشنگتن دولت عبری را از اجرایی کردن این طرحش منع کرد.

کانال دوم تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع خارجی گزارش داد اوایل سال ۲۰۱۲ نیز طرح حمله به ایران مطرح شد ولی آن زمان قرار بود ارتش اسرائیل و ارتش آمریکا مانور مشترکی برگزار کنند، ولی تاریخ برگزاری این مانور بنا به درخواست ایهود باراک از «لئون پانیتا» وزیر دفاع وقت آمریکا تا اندکی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تعویق افتاد.


کد مطلب: 452556

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/452556/تلاش-سیا-استخدام-جاسوسان-اسرائیلی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com