سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

‫امشب؛ پخش مستند «گل به دروزاه خودی»‎‬

سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب: 452254
پنجمین قسمت مجموعه مستند «عبور از بن بست» واقعیات تأسف بار صنعت نفت و پتروشیمی کشور را بازگو می کند.
سرویس سیاسی جهان نيوز _ حامد افروغ: «گل به دروازه خودی» از نگاه های بدون راهبرد تکنوکرات هایی می گوید که بر خروج کشور از شرایط شکننده اقتصادی اصراری ندارد و عمل کردشان کشور را به سمت وابستگی بیشتر و ضربه پذیری در برابر تحریم ها، سوق می دهد.

غفلت از توسعه پالایشگاه های کشور طی سال های متمادی و خام فروشی، در حالی در بدنه مدیریتی وزارت نفت وجود دارد که به سختی می توان کارشناسی یافت که از لزوم جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز سخنی به میان نیاورده باشد اما سال ها است ریل مدیریت صنعت نفت کشور جز مقاطعی کوتاه آهنگ تغییر نمی زند.

امروز از سرگیری واردات بنرین به بهانه ساختگی آلوده بودن بنزین داخلی در حالی کشور را به شرایط شکننده دهه ۸۰ بازمی گرداند که تلاشی جدی در جهت توسعه زنجیره های میانی و پائین دستی صنعت نفت دیده نمی شود و حتی زمزمه هایی از خیز وزارت نفت برای صادرات ۴ میلیون بشکه نفت خام در روز شنیده می شود.


در مستند «گل به دروازه خودی» شرایط حاکم بر تولید و مصرف بنزین کشور در دهه های گذشته خصوصا دهه ۸۰ که مدیران را در شرایط تهدیدات خارجی به سمت تولید بنزین از پتروشیمی های داخلی سوق داد، بررسی شده است.

همچنین به بحران های کمبود سوخت و بنزین در سایر کشورها اشاره شده است.

در ادامه این مستند نیز تلاش شده است تا علل تداوم رویکرد خام فروشی در صنعت نفت و گاز کشور از زبان کارشناسان این صنعت مورد واکاوی قرار گیرد.

شایان ذکر است، فصل اول مجموعه مستند «عبور از بن بست» در هشت قسمت در برنامه ثریا تهیه و تولید شده که سه شنبه شب ها پس از سریال شبانه از شبکه یک سیما پخش می شود.

در این مستندها، مهم ترین چالش های اقتصادی ایران زیر ذره بین کارشناسان قرار می گیرند.

پیامک ثریا: ۳۰۰۰۰۱۴۳۵
تارنمای ثریا: http://www.sorayatv.ir
کانال تلگرام ثریا: http://telegram.me/soraya_tv
اینستاگرام ثریا: http://instagram.com/sorayatv
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *