کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوبخت در نشست خبری:

طبق قانون واردات از آمریکا ممنوع نیست‌اماتذکر رهبری‌رااجرامی‌کنیم

اظهارت ترکان شخصی بوده و منظور ۴ وزیر امضا کننده نامه نبود

5 آبان 1394 ساعت 13:10

سخنگوی دولت با بیان اینکه اظهار نظر مشاور رئیس جمهور شخصی بوده و نظر دولت نیست، گفت: منظور ترکان ۴ وزیر امضا کننده نامه نبود.


به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر علی اکبرترکان در مورد نامه ۴ وزیر به رییس جمهور یادآور شد: همکاران من در ارتباط با بازار سرمایه و بورس نظراتی داشتند و از نوساناتی که در بازار بورس به وجود آمده بود، نگران بودند.به خصوص از دی ماه سال ۹۲ که شاهد افتی در این رابطه همزمان با نرخ گذاری مجلس برای خوراک پالایشگاه‌ها در حد ۱۳ سنت بودیم.

وی با اشاره به اینکه در قانون عدد ۱۳ سنت برای خوراک پالایشگاه‌ها قائل شده است و این موضوع اعتراضاتی را از سوی کارشناسان و صاحب نظران در بر داشته است گفت: آنچه در مورد موضوع نرخ خوراک پالایشگاه‌ها مطرح است این است که تعیین نرخ ۱۳ سنت سود غیرمتعارفی را برای این صنعت به وجود می‌آورد.

وی همچنین در رابطه با نامه‌ی ۴ وزیر به رییس جمهور تصریح کرد: حضور وزیر دفاع در جمع امضاء کنندگان برای شرکت سرمایه‌گذاری الغدیر است که در مورد بازنشستگان این وزارتخانه است.همچنین امضای وزیر صنعت و تعاون نیز به خاطر مسائلی از این جهت بوده است. اما مهندس ترکان جزو کسانی هستند که معتقدند نرخ ۱۳ سنتی که مشخص شده است نباید تغییر یابد. و سهامداران نیز از این عدد خرسند نیستند. بنابراین مهندس ترکان نظرشان را این طور عنوان کردند که اگر این عدد پایین‌تر آید سود بیشتری به این گروه تعلق می‌گیرد و ازآن با عنوان رانت یاد کردند.

نوبخت تاکید کرد: همه تلاش ۴ وزیر برای پایین آمدن نرخ ۱۳ سنت باعث می‌شود که سود بیشتری به این گروه تعلق گیرد و این درخواست آثاری در بازار بورس خواهد داشت که آقای ترکان به آن اشاره داشتند. البته ایشان نظر خودشان را مطرح کردند و نظر رسمی دولت از سوی سخنگوی دولت اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت در رابطه با این که گفته شده است نامه وزیران دیگری در مورد بحران اقتصادی به رئیس جمهور وجود داشته است گفت: این که اگر وزرای محترم در حوزه‌ی خود با مشکلاتی مواجه باشند آن را به رئیس جمهور منتقل کنند امری متعارف است و نامه‌هایی که خبر از بحران اقتصادی دهد صحت ندارد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا در لایحه‌ای که امروز تقدیم مجلس شد مساله‌ی خروج از رکود و هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده است، گفت: آنچه امروز تقدیم مجلس شد لایحه برنامه ششم نبود، بلکه برخی از احکام در قوانین برنامه‌های گذشته بود که همواره تکرار می‌شد و موارد قبلی را که لازم بود دائمی شود به مجلس دادیم و این کار خواسته خود مجلس نیز بوده‌است.بنابراین احکام تکراری در قالب ۵۰ ماده تنظیم و تقدیم مجلس شد.

نوبخت در رابطه با درگیری‌های اخیر در دزفول و بهبهان و برنامه‌های دولت برای پیشگیری از این اتفاقات در ایام انتخابات و تجمعات سیاسی گفت: حادثه دزفول جنبه‌ی امنیتی داشت که همه عناصر آن دستگیر شدند و با آنها برخورد شد، اما موضوع بهبهان یک اقدام شرارتی بود و نسبت به آن نیز برخوردهای لازم انجام شده است. تاکید دولت برای جلوگیری و پیشگیری از این اتفاقات نه تنها در دوران انتخابات، بلکه در تمام زمان‌هاست. چرا که مردم باید از هرگونه ناآرامی که مخل آرامششان می‌شود مصون باشند.

سخنگوی دولت در جواب سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود علت نامه چهار وزیر به رییس جمهور افت اقتصادی در حوزه‌ی صنعت بوده است ، شما این مطلب را تایید می‌کنید گفت: نامه ۴ وزیر معطوف به مساله‌ی بورس و ضرورت توجه به آن است، اما این که باید شتاب رشد اقتصادی را مورد توجه قرار بدهیم مساله‌ای است که از ابتدا قول دولت بوده‌است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بهار تورم و خروج از رکود و توجه به رونق اقتصادی از قول‌های دولت به مردم بوده است گفت: در طول فعالیت دولت، اقدامات خوبی در زمینه‌ی رشد اقتصادی اتفاق افتاده است البته هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید به تلاشمان ادامه دهیم.

وی با اشاره به این که همه مراجع اقتصادی جهان برای اقتصاد ایران رشد ۵ تا ۶ درصدی را پیش بینی کردند گفت: در این چند ماه که برجام تایید شده است همچنان در حالت تحریم هستیم، بنابراین در این شرایط با توجه به دستاوردهایی که به دست آورده‌ایم باید از تیم اقتصادی قدردانی کنیم.

نوبخت تاکید کرد:‌سیاست دولت، مهار تورم و خروج از رکود از ابتدای کار بوده است و در حال حاضر نیز با این انگیزه اقدامات گذشته را برای چند ماه آینده به صورت بسته ویژه اقتصادی ارائه داده‌ایم.

سخنگوی دولت در مورد پرداخت تسهیلات برای خودرو نیز خاطرنشان کرد: این تسهیلات نه فقط برای خودرو بلکه برای برخی از اقلام پرمصرف بادوام که مشکل انبار دارند یعنی تولید شده و به مصرف نرسیده، مطرح است.

وی توضیح داد:‌اگر قرار باشد بر تولید داخلی متمرکز شویم و مردم را به استفاده از تولید داخل دعوت کنیم قطعا باید کیفیت تولیدات داخلی بالا رود و قیمت‌ها مناسب شوند. اما چون به دلیل عدم وجود تقاضای کافی برای تولیدات داخلی در حال حاضر روند تولید کند شده است، برای سرعت بخشیدن به تولید باید انبارها را خالی کنیم یعنی باید قدرت خرید ایجاد کنیم. و این سیاستی است که در همه کشورها برای تحریک تقاضا از آن استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: بنگاه‌هایی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که کیفیت کالاهای خود را بالا برند و قیمت‌هایشان را مناسب کنند.

سخنگوی دولت در رابطه با موضوع سوئیفت توضیح داد: با توجه به این که تحریم‌هایی که از قبلا وجود داشت همچنان ادامه دارد و از زمانی که برجام به صورت کامل اجرایی شود، تحریم‌ها برداشته می‌شود و ما نیز باید تکالیف و تعهداتمان را انجام دهیم، بنابراین تا وقتی این دو اتفاق نیفتد تحریم‌ها برداشته نشده و این صحبت حرف غریبی نیست که بگوییم برجام اجرا شود تا تحریم‌ها از جمله سوئیفت برداشته شود و در این زمینه در مورد زمان اجرایی شدن برجام زمان‌هایی مطرح است که حتی ۲۴ آذرماه نیز گفته می‌شود اما هنوز زمان قطعی آن مشخص نشده است.

نوبخت بااشاره به این که برجام در کشور فرایند بی‌بدیلی را طی کرد گفت: مذاکرات مفصلی که درتاریخ معاصر ما بی نظیر است با شش کشور خارجی انجام شد و به تفاهماتی برای همکاری دست یافتیم و در ادامه مجلس و شورای عالی امنیت ملی بررسی های لازم را انجام دادند و نظرات خود را اعلام کردند. همچنین مقام معظم رهبری نظرات راهگشای خود را در مورد اجرای برجام اعلام کردند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با صراحت تذکرات و نظرات خود را در مورد برجام اعلام کردند تصریح کرد: رئیس جمهور نیز در نامه تشکر آمیزی به رهبری اعلام کردند با حسن نیت به تمامی موارد مورد نظر مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی خواهیم پرداخت. و در تامین منافع ملی دقت لازم را همراه با حسن نیت خواهیم داشت.

سخنگوی دولت با اشاره به این که اگر برای طرف مقابل ما در مذاکرات راهی برای برگشت وجود داشته باشد برای ما نیز وجود دارد، یادآور شد: امروز دیگر جهان می‌داند که ایران همه راه‌های مسالمت آمیز را برای مذاکره با مخالفان انجام داده است و نه تنها هیچ زیانی نخواهیم کرد، بلکه دستاوردهایمان بیشتر خواهد بود.

نوبخت با اشاره به این که آنچه امروز مورد تایید قرار گرفته است، نه صد در صد نظر قطعی جمهوری اسلامی و نه صد در صد نظر ۶ کشور اروپایی بوده است خاطر نشان کرد‌: همانطورکه رئیس جمهور گفته‌اند مذاکره همین است. یعنی در یک رقابت و مذاکره می‌توانیم ۲ گل بخوریم و ۳ گل بزنیم اما مهم این است که توانستیم مساله‌ی غنی سازی را درداخل کشور به تایید و توافق جهانی برسانیم و این که همه تحریم‌ها لغو شود. اما این که امکان بازگشت تحریم‌ها از طرف آنها وجود داشته باشد برای ما هم امکان بازگشت وجود دارد و ما از حقمان نخواهیم گذشت.

وی با تاکید براین که ما از تذکرات مقام معظم رهبری بسیار استقبال می‌کنیم و ایشان با آینده نگری که دارند همه موارد را به ما یاد آور شدند تصریح کرد:‌قرار است مناسبات گسترده‌تری با جهان داشته باشیم و ماه آینده مقامات فنلاند به ایران می‌آیند. در ماههای گذشته نیز هیات‌های مختلفی به ایران آمدند. بنابراین دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این ارتباط برای مراقبت از نفوذها و حفظ ارزش‌ها و نصایح ایشان در این زمینه برای ما بسیار راهگشاست اما غیر مسولانه است که هرکسی به این بهانه با ورودهر تیم اقتصادی به کشور به خیابان بیایند و آن را نفوذ بداند و هر گونه مداخله‌ در این رابطه غیر مسئولانه خواهد بود و باید اجازه دهند کارها به صورت قانونی پیش رود.

وی تاکید کرد: پذیرش برجام با این اصل و فرض است که تحریم‌ها برداشته شود اما باید ازمزایای پسا تحریم استفاده کنیم پس اگر عده‌ای قرار باشد به خیابان بیایند و شرایطی ایجاد کنند که کشورها از حضور در ایران و سرمایه گذاری بترسند شرایط تحریم را از طرف خود ما در کشور ایجاد کرده‌ایم که کاری منطقی نیست.

به گزارش ایسنا نوبخت در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت مناطق آزاد گفت: دو منطقه آزاد کردستان و سیستان و بلوچستان مدنظر است که برای آن کار کارشناسی شده است؛ چرا که معتقدیم باید از ظرفیت مناطق آزاد بهتر استفاده کنیم و به جای آنکه تبدیل به سکوی واردات شود از آن به عنوان کانون صادرات استفاده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دو استان مرزی کردستان و سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تعیین منطقه آزاد در این دو استان در نفس عمل کار مثبتی است اما باید در عملکرد ها نظارت شود تا بهتر از گذشته نتایج به دست آید بنابراین آخر این هفته احتمالا برای بازدید سفری به سیستان و بلوچستان خواهم داشت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارنظرهای اخیر مبنی بر استفاده از مدیران خارجی در عرصه اقتصادی و صادرات در کشور گفت: این که از مشاوران خارجی در کلیه موضوعات بهره بگیریم می تواند مفید باشد که از مشاوره های مختلف استفاده کنیم اما اینکه مدیر از خارج وارد کنیم سیاست دولت ما نیست.

نوبخت درباره شکایت احمدی نژاد از جهانگیری تصریح کرد: این شکایت با قرار رفع پیگرد مختومه شد.

وی همچنین در مورد سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه گفت: مقدمات آن فراهم شده است و پس از نهایی شدن اطلاعات آن ارائه می‌شود همچنین رئیس جمهور سفر به استان سمنان را نیز در برنامه خود دارد.

وی در رابطه با سهام عدالت نیز یادآور شد: آنچه که در گذشته صورت گرفته است متوقف شده است و وزارت اقتصاد و دارایی طرحی را برای بهینه کردن آن مدنظر دارد که پس از تکمیل شدن اطلاع رسانی می‌شود.

وی همچنین در رابطه با لایحه شفاف سازی منابع مالی کاندیداهای انتخاباتی گفت: به نظر می رسد با توجه به فرایند قانونی این لایحه به انتخابات این دوره مجلس نرسد اما دولت کار کارشناسی خود را برای این موضوع ادامه می‌دهد.

وی در خصوص دلایل تغییرات برخی مدیران استان ها نیز توضیح داد: استانداران و همه مدیران اجرایی توسط مدیران مافوق شان ارزیابی می‌شوند و هر جا که لازم به تذکر و جابجایی مدیر باشد در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه نگاه دولت در انتخاب مدیران فراجناحی است خاطر نشان کرد: اینکه به بعضی از تغییرات در استان هایی مثل کرمان و مازندران وجه سیاسی بدهیم کار درستی نیست چون تغییرات در این سطح از مدیران بر حسب تشخیص استانداران طبیعی است.

سخنگوی دولت در رابطه با تاکیدات رهبری درمورد حساسیت واردات گفت: توصیه های رهبری بسیار ارزشمند است و همه تلاش ما استفاده از تولیدات داخلی است و به خصوص در حوزه خودرو تاکید بر افزایش کیفیت کار خودروسازان داریم و باید بدانیم برای اتکا به توان ملی باید به کیفیت تولیدات داخلی توجه بیشتری داشته باشیم، بنابراین تلاش دولت است به جز موارد اجتناب ناپذیر که محدودیت تولید در داخل وجود دارد و یا کالای اولیه است حتما واردات تغییر یابد که محرومیت‌ها و ممنوعیت های آن در قانون مشخص است.

نوبخت توضیح داد: مطابق قانون تنها رژیم صهیونیستی است که نمی توانیم از آن واردات داشته باشیم و در مورد کالاهای آمریکایی ممنوعیت وجودندارد اما با توجه به تذکر رهبری تاکید ما این است که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نکنیم و اگر تکنولوژی مدنظر باشد نیز در چارچوب قانون اقدامات لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: رشد و تولید به رشد واردات وابسته نیست بلکه رشد تولید به استفاده از تولیدات داخلی مرتبط است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد خارج از کردن کالاهای پتروشیمی از بورس یادآور شد: دولت چنین تصمیمی ندارد اما در مورد مناسب کردن قیمت خوراک پالایشگاه به وزارت نفت مسئولیت داده شده است که اقدامات لازم در این رابطه انجام می‌شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد طرح شایعه تک خوانی در سمفونی عاشورا گفت:‌چیزی را خلاف فرهنگ اسلامی انجام نخواهیم داد و همچنین با آزادی های مشروع مردم مخالفت نخواهیم کرد.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت نظام مالیات در کشور توضیح داد: ما حق نداریم در چنین شرایطی نرخ مالیات را افزایش دهیم اما وظیفه داریم پایه مالیاتی را گسترش دهیم، بنابراین اعتبارات مناسب را به سازمان مالیات داده ایم تا از تکنولوژی های روز استفاده کرده و پایه مالیاتی وسیعی که در کشور وجود دارد و از آن بی اطلاع هستیم را شناسایی کنیم پس افزایش نرخ مالیات کاملا با سیاست های دولت مغایر است.

وی همچنین در مورد نحوه استفاده از پول های بلوکه شده و مبالغ آن تاکید کرد: منابعی از آن در اختیار دولت است و بخشی مربوط به صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر بانک مرکزی است و به طور مثال هفت میلیارد دلار در هند داشتیم که بخشی از آن آزاد شد و در هزینه کرد آن بسیار با دقت عمل می کنیم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه بسیار دقیق است و حتی بسیار از سفرهای خارجی دولت را کاهش داده است و از منابع به دست آمده از آن برای طرح های عمرانی استفاده می‌کند که امسال بیش از دو هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته برای طرح های عمرانی پرداخت داشته ایم.

وی در مورد اتهامات اخیر عربستان به ایران مبنی بر اشغال گری در سوریه گفت: ایران در سطح مستشاری به دولت برخواسته از رای مردم کمک می کند و موضع جمهوری اسلامی ایران حمایت از ملت و دولت سوریه به صورت مستشاری و غیرسیاسی است.


کد مطلب: 452192

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/452192/طبق-قانون-واردات-آمریکا-ممنوع-نیست-اماتذکر-رهبری-رااجرامی-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com