جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

باطری "رفع تحریم" ها تا کی‌دوام‌ می آورد؟

دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 450812
یک روزنامه آمریکایی نوشت:‌ در حالی که ایران نخستین گام‌هایش را برای برچیدن تاسیسات هسته‌ای خود بر می‌دارد، به نظر می‌رسد منتقدان بسیار توافق هسته‌ای در کنگره ایالات متحده تلاش‌های بیهوده‌ای انجام می‌دهند.
باطری "رفع تحریم" ها تا کی‌دوام‌ می آورد؟
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در گزارش واشنگتن‌پست آمده است: یک ماه از زمانی که کنگره ایالات متحده ضرب الاجل رسمی خود برای مسدود کردن مسیر «روز تصویب» توافق هسته‌ای ایران را از دست داد، گذشته است. «روز تصویب» روزی است که ایران قرار است به الزاماتش در توافق هسته‌ای عمل کند.

در آن زمان مخالفان جمهوری‌خواه توافق هسته‌ای اعلام کردند که به مهلت ۶۰ روزه دوره بازنگری کنگره‌ای که در ۱۷ سپتامبر گذشته به پایان رسید، محدود نخواهند شد و تهدید کردند که از راه‌های گوناگون علیه توافق هسته‌ای عمل کنند.

مجلس نمایندگان مجموعه‌ای از لوایح را به منظور تاثیرگذاشتن و به تاخیر انداختن، برداشتن تحریم‌ها را به تصویب رساند و حتی تهدید به اقدام قضایی در این مورد کرد.

سناتورها هشدار دادند که آن‌ها برخلاف آرزوی کابینه، به سرعت برای تصویب دوباره طیف تحریم‌های ایران تحت نظارت کنگره اقدام خواهند کرد.

قبل از این که توافق هسته‌ای به تصویب برسد یک گروه از شخصیت‌های جمهوری‌خواه جنجال به پا کردند که از گزینه هسته‌ای استفاده می‌کنند و قطع‌نامه‌ای را برای رد آن به تصویب می‌رسانند با این وجود تا این لحظه هیچ یک از این اقدامات تثبیت نشده است.

مخالفان توافق هسته‌ای به ابراز نارضایتی خود، نوشتن نامه به کابینه درباره نگرانی‌های خود و اعمال قدرت نظارتی خود ادامه می‌دهند اما راه‌حل‌های گفته شده آن‌ها برای دریدن و فلج کردن توافق هسته‌ای هنوز جامع عمل نپوشیده است.

شکست و ناکامی در یکی شدن احساسی را پدید می‌آورد که منتقدان جمهوری‌خواه توافق هسته‌ای در مجلس نمایندگان، جایی که اکثریت می‌تواند لایحه‌ای را علیه دولت به تصویب برساند، گیج شده‌اند.

کنفرانس جمهوری‌خواهان تحت تاثیر بحران جانشینی و استعفای سخنگوی مجلس نمایندگان جان بونر در چند هفته گذشته و یک هفته پس از گذشت ضرب الاجل تصویب قطع‌نامه در کنگره، قرار گرفت.

در مجلس سنا قانون‌گذاران محافظه کار که بسیاری از آنان با احتیاط برای مدت طولانی درگیر سرزنش فیلی‌باستر برای کسب امتیاز در توافق هسته‌ای ایران بودند، ماه گذشته زمان زیادی را صرف نبرد بودجه‌ای کردند.

شعله‌های سرخوردگی از توافق هسته‌ای این هفته زمانی که قانونگذاران به خبر پرتاب آزمایشی موشک بالستیک پی‌بردند، تشدید شد.

گروهی از سناتورها از هر دو حزب در کمیته روابط خارجی سنا به رهبری سناتور باب کورکر در نامه‌ای به کابینه خواستار واکنش باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده به نقض قطع‌نامه سازمان ملل از سوی ایران شدند و نوشتند، این بسیار مشکل ساز است که این آزمایش در پی تصویب توافق هسته‌ای در مجلس ایران رخ داد.

با این حال کاخ سفید اعلام کرد که این واقعه کاملا از پارامترهای توافق هسته‌ای جدا است.

اما این موضوع مورد پذیرش منتقدان جمهوری‌خواه توافق هسته‌ای ایران قرار نمی‌گیرد بسیاری از این منتقدان هنوز تردید دارند که باتری رفع تحریم‌ها بتواند دوام زیادی داشته باشد.

سناتور دیوید پردو که نامه کورکر را امضا کرده است گفت: هنوز جوهر توافق هسته‌ای ایران خشک نشده و ایران قوانین را نقض می‌کند هیچ شکی نیست که آن‌ها به نادیده گرفتن جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *