پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱۱
در اجرای مفاد برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۵+۱

تعلیق و کاهش تحریم‌ها بر روی کاغذ با بیانیه اوباما و اتحادیه اروپا

اجرای موقت پروتکل الحاقی، بدون تصویب مجلس
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 450722
«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا بیانیه ای را درباره قانون «کاهش تهدید ایران» و قانون ۲۰۱۲ حقوق بشر در سوریه منتشر کرد.
تعلیق و کاهش تحریم‌ها بر روی کاغذ با بیانیه اوباما و اتحادیه اروپا
گروه سیاست جهان نيوز ـ  پایگاه اینترنتی کاخ سفید بیانیه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا را در خصوص قانون «کاهش تهدید ایران» و قانون ۲۰۱۲ حقوق بشر در سوریه را منتشر کرد.

متن بیانیه اوباما به شرح زیر است:

با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا به عنوان رئیس جمهور در اختیار من گذاشته است، بدین وسیله دستورهای زیر را صادر می کنم:

بدین وسیله اختیارات و وظایف محوله به ریاست جمهوری که به کاهش تهدید ایران و قانون ۲۰۱۲ حقوق بشر سوریه مربوط می شود را به وزیر امور خارجه محول کرده تا با مشورت با وزرای خزانه داری و بازرگانی و نمایندگان تجاری آمریکا، وزیر امنیت داخلی، رئیس هیئت مدیره بانک مرکزی آمریکا و دیگر سازمان ها در صورت لزوم اقدامات مقتضی را معمول دارند.

تفویض اختیاراتی که طبق بخش ۲۱۳ (b)(۱) قانون حقوق بشر به وزارت خزانه داری تحت عنوان «تفویض اختیارات و عملکردهای ویژه وفق قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه» مورخ نهم اکتبر ۲۰۱۲ رئیس جمهور تفویض شده بود ملغی اعلام می شود.

بقیه مفاد حکم ریاست جمهوری به قوت خود باقی است. بنابراین هر گونه اشاره به مفاد هر قانونی که مربوط به موضوع این حکم باشد از این به بعد شامل مفاد تصویب شده ای از قانون خواهد بود که مطابق و یا مشابه این مفاد باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، این بیانیه تنها ساعاتی پس از دستور رییس جمهور اوباما مبنی بر آغاز روند لغو تحریم های ایران صادر شده است.

لغو تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا علیه ایران

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، همه تحریم های اقتصادی مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو و اجرایی شدن لغو آنها را به زمان اعلام آژانس مبنی بر ایفای تعهدات ایران موکول کرد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: اجرایی شدن لغو تحریم ها همزمان با اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام تعهدات از سوی ایران خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درباره برجام بیانیه ای منتشر کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در هجدهم اکتبر ۲۰۱۵ به مدیرکل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که از روز اجرای توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران پروتکل الحاقی را بصورت موقت و تا زمانی که توسط مجلس ایران تصویب شود، اجرا خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید: ایران به صورت کامل کد اصلاحی ۳.۱ ترتیبات فرعی قرارداد پادمان را از روز اجرای برجام به اجرا در خواهد آورد.

طبق توافق هسته ای که ۲۳ تیر در وین، میان ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفت، روز اعلام اجرایی شدن فرایند برجام، ۹۰ روز پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل متحد تعیین شده بود، و روز یکشنبه، آن روز است.

ظریف-موگرینی در بیانیه مشترک درباره اجرای برجام :
ایران اجرای تعهدات خود را آغاز می‌کند

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره اجرای برجام بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه، هر دو طرف اعلام کرده اند که به تعهدات خود جهت اجرای برجام متعهد هستد.

بیانیه مشترک خانم فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی و آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به شرح ذیل است:

امروز «روز تصویب» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت‌آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ما می‌باشد. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک‌تر می‌سازد. ما زمان‌بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده‌ایم که بیانگر اراده جمعی ‌ما برای پایبندی به مفاد آن است.

اکنون ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته‌ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی‌آزمایی این گام‌ها را انجام خواهد داد.

امروز اتحادیه اروپایی چارچوب قانونی لازم برای برداشتن تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای را تصویب کرد. این قوانین در «روز اجرایی شدن» برجام، همزمان با اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران و راستی‌آزمایی آنها از سوی آژانس، لازم‌الاجرا خواهد گردید.

امروز ایالات متحده برای توقف اعمال تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای کنگره همچنان که در برجام مشخص شده است، اقدام می‌کند. این اقدام از روز اجرایی شدن برجام، زمانی که آژانس اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران را راستی‌آزمایی نماید، لازم‌الاجرا خواهد گردید و [نیز] دستور اتخاذ تمامی تدابیر مقتضی دیگر برای توقف اعمال تحریم‌ها، شامل لغو دستورات اجرایی و صدور مجوز فعالیت‌ها همچنان که در برجام مشخص شده است، صادر می‌گردد.‌

به منظور فراهم ساختن هرچه بیشتر زمینه‌های لازم برای اجرای برجام، کمیسیون مشترک پیش‌بینی شده در برجام اولین نشست خود در سطح مدیران سیاسی را در تاریخ ۲۷ مهر در وین برگزار خواهد کرد.

همه طرف‌ها کماکان قویاً متعهد هستند که اجرای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن را تضمین نمایند. بدین منظور، ما همه آمادگی‌های لازم را فراهم خواهیم کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره روز پذیرش برجام؛
هسته رآکتور اراک با سیمان پر می‌شود

کاخ سفید ساعتی پس از فرمان باراک اوباما درباره آمادگی برای برداشته شدن تحریم‌های ایران در راستای اجرای برجام،‌در بیانیه ای اعلام کرد:ایران امروز گام های لازم برای از بین بردن هزاران سانتریفیوژ و زیرساخت های مربوطه، کاهش ذخایر اورانیوم از ۱۲۰۰۰ کیلوگرم به ۳۰۰ کیلوگرم، از بین بردن هسته راکتور اراک و پر کردن آن با سیمان را آغاز می‌کند.

کاخ سفید بیانیه‌ای درباره «روز پذیرش» برجام منتشر کرد.

در حالی که امروز یکشنبه در راستای مرحله دوم اجرای برجام، باراک اوباما در فرمانی به وزرای خارجه، خزانه‌داری، تجارت و فدرال ریزرو بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای آمادگی جهت اجرای تعهدات واشنگتن در قبال برداشتن تحریم‌های ایران را صادر کرد(جزئیات بیشتر).

در بیانیه کاخ سفید درباره «روز پذیرش» برجام که ساعتی پس از انتشار خبر فرمان اوباما صادر شد، آمده است: «امروز روز مهمی برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای و تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای این کشور است».

در ادامه این بیانیه هم تاکید شد: «در روز پذیرش برجام همه طرفین ترتیبات لازم و آمادگیها برای اجرای تعهدات خود را اتخاذ خواهند کرد».

کاخ سفید درباره تعهدات ایران هم اینطور اعلام کرده است: «ایران امروز گام های لازم برای از بین بردن هزاران سانتریفیوژ و زیرساخت های مربوطه، کاهش ذخایر اوارنیوم از ۱۲۰۰۰ کیلوگرم به ۳۰۰ کیلوگرم، از بین بردن هسته راکتور اراک و پر کردن آن با سیمان را آغاز می‌کند».
منبع: مهر و فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیدوارم دبه ها شون تموم شده باشه و باز یه دبه جدید در نیارن
مهم تر از این برجام و اجراش مسئله نفوذ بواسطه برجام هست که متاسفانه مصادیقش هم کم نیست
ازامروز منتظریم ببینیم مسائل اقتصادی حل میشه؟!!
منتظریم ببینیم بالاخره چرخ زندگی م بعد از گذشت بیش از دوسال میچرخه؟
ایرونی
آغاز راه شکست اعتدالیون و روحانی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری.
و علی الهسته ای السلام
خداحافظ برنامه هسته ای
رضـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا !!!!
Romania
آمریکا خیلی باید احمق باشه تا این توافق رو نقض کنه!!!!!
کاظم
انالله وانا اليه الراجعون
افتخار و عزت براي دولت اعتدال . زنده باد مالك اشتر زمان يعني دكتر ظريف .
سیاح
عزت ، کدام عزت !? عزت سریال خوش رکاب را می فرمایید !
معنی عزت تغییر کرده است !?
کدام عزت !?
بصير
به دشمن اعتمادي نيست....
والسلام